top
آلودگی هوا عامل اصلی بیماریهای عفونی کودکان

آلودگی هوا عامل اصلی بیماریهای عفونی کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: در هوای آلوده شهرهای بزرگ، ترکیبات آروماتیک وجود دارد. این ترکیبات، افزون بر آسیب به دستگاه تنفسی بدن، در مغز استخوان نیز تاثیر سوء می گذارد و سبب ایجاد سرطان می شود

آلودگی هوا عامل اصلی بیماریهای عفونی کودکان

سید محمدرضا بلورساز، رئیس انجمن عفونی اطفال، در حاشیه مراسم گشایش نهمین همایش انجمن عفونی اطفال در جمع خبرنگاران گفت: در فصل سرما شایع ترین بیماری عفونی، سرماخوردگی است که خود سبب بروز عوارض متفاوت در سنین مختلف می شود. برای مثال، در شیرخواران، علائمی از جمله خس خس سینه، آب ریزش بینی و گرفتگی راه های تنفسی و در افراد بالغ تب و لرز و دردهای عضلانی بروز می کند.
این متخصص کودکان تصریح کرد: مژک هایی در مسیر تنفسی افراد، از بینی تا نای وجود دارد که مانند فیلترهایی، آلودگی هوا را به خود جذب می کند. این مژک ها در صورت آلودگی هوا، به نوعی فلج می شوند و نمی توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. بنابراین ترشحات طبیعی در مسیر نای و بینی باقی می ماند و حرکت نمی کند. از سوی دیگر، ثابت ماندن این ترشحات، سبب بروز عفونت های تنفسی می شود.
بلورساز یادآور شد که در هوای آلوده شهرهای بزرگ، ترکیبات آروماتیک وجود دارد. این ترکیبات، افزون بر آسیب به دستگاه تنفسی بدن، در مغز استخوان نیز تاثیر سوء می گذارد و سبب ایجاد سرطان می شود.
وی همچنین درباره وجود ذرات آلودگی کمتر از دو و نیم میکرون در هوا گفت: این نوع آلاینده نیز در زمره خطرناک ترین نوع آلودگی ها به ویژه برای کودکان و سالمندان است و استفاده از ماسک هایی که بیست و چهار ساعته قابل استفاده باشد، همچون فیلتری مانع از ورود این آلاینده ها به بدن می شود؛ اما بهترین راه این است که کودکان و سالمندان در روزهای آلوده از خانه خارج نشوند.
رئیس انجمن عفونی کودکان همچنین توصیه کرد، مردم در روزهایی که هوا آلوده است، مایعات فراوان بنوشند و به محض بروز علائم بیماری های عفونی، به پزشک مراجعه و از تجویز خودسرانه دارو پرهیز کنند.
به گفته وی، مردم باید از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها در صورت بیمار شدن بپرهیزند. پارسال، 600 هزار میلیارد تومان در کشور صرف خرید آنتی بیوتیک ها شد که بخش اعظمی از این مقدار، نابجا خریداری شده است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات