top
هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

در این هفته می‌توانید هر لحظه منتظر اعلام نتیجه برای انتخاب خود به عنوان بازیگر نقش مادر باشید. این هفته مشخص می‌شود که می‌توان شما را ستاره آینده این سریال دانست یا نه؟ هیجان‌ زده‌اید و درعین‌ حال از اعماق قلبتان نگران و دلواپس هستید. بالأخره هفته سرنوشت‌ساز سر رسیده است. بیایید به جای فکر کردن به افکار منفی درباره این موضوع، کارهای هفته سوم را با هم بررسی کنیم.

وضعیت جنین
کودک شما با چشم مسلح قابل دیدن نیست. او در این مرحله آن‌قدر ریز و کوچک است که برای دیدنش باید به یک میکروسکوپ متوسل شوید. او هنوز در مرحله بلاستوسیست است مثل یک توپ گرد به اندازه ۰.۱ میلی‌متر.

در این مرحله جفت برای توسعه خود شروع به تولید هورمون HCG (گنادوتروپین جفت انسان) می‌کند که این هورمون در ادرار یا خون شما قابل تشخیص است. می‌دانید وظیفه این هورمون در بدن شما چیست؟ این هورمون دستورهای جدید به دستگاه رحم می‌دهد.

از این به بعد به فرمان این هورمون دیگر هیچ تخمکی از تخمدان‌ها آزاد نمی‌شود و پروژسترون و استروژن در بدن افزایش می‌یابد تا جداره‌های دیواره رحم خونریزی نکند. این زمانی است که به تدریج مایع آمنیوتیک(کیسه آب) در اطراف توده سلولی شکل می‌گیرد تا ماه‌ها بعد کیسه آب از کودک شما محافظت ‌کند.

حالا سلول‌های بلاستوسیست با سرعتی بسیار زیاد در حال تکثیر هستند و در همین زمان جنسیت، رنگ چشم و جنس موی او هم مشخص می‌شود.

وضعیت مادر
در هفته سوم توده سلولی در رحم شما ثابت شده است و شما رسماً به عنوان یک بانوی باردار شناخته می‌شوید البته طبیعی است که نمی‌توانید وجود او را در بدن خودتان تشخیص بدهید. به هر حال او هنوز توده‌ای کوچک است که اندازه اش ۱ تا ۳ ملی‌متر است.

شاید اولین تغییراتی که مشاهده ‌کنید دیدن لکه‌های‌خونی است که یک یا دو روز بیشتر طول نمی‌کشد و سبک‌تر از دوره‌های عادی ماهانه است. به این مرحله «لکه‌بینی لانه گزینی» گفته می‌شود.

توصیه‌های پزشکی

  • حتماً در این هفته با پزشک مشورت کنید البته ممکن است هنوز هم خبر از بارداری خود نداشته باشید. با این حال نگران نباشید خیلی از زنان باردار تا مدت‌ها متوجه بارداری نمی‌شوند و نرفتن پیش پزشک به معنای آسیب دیدن این موجود کوچک نیست.
  • چه بدانید باردار هستید یا نه، خوردن روزانه ۴۰۰ میکروگرم آهن خیال شما را از هر لحاظ راحت می‌کند. اگر با خوردن قرص‌های آهن راحت نیستید از موادغذایی شروع کنید که حاوی آهن هستند. جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه‌های خشک مخصوصاَ برگه زردآلو و دانه‌های روغنی بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند.
  • تقریباً همه زنان باردار می‌دانند که رنگ کردن موها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماه اول این دوره تاکید بیشتری از سوی متخصصان می‌شود که در این مدت اصلاً به رنگ موهای خود دست نزنند چرا که محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، موجب سقط جنین می‌شود.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات