top
هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

شما در هفته دوم قرار دارید و دلواپس هستید. هنوز معلوم نیست در نهایت برای ایفای نقش مادری انتخاب می‌‌شوید یا نه؟ این هیچ ربطی به استعداد شما ندارد. همه زن‌ها می‌توانند این نقش را بپذیرند، اما شرط اساسی برای انتخاب شدن به عنوان یک مادر آرامش شما در هفته‌های اول بارداری است. از آنجایی که هنوز نمی‌دانید قرار است چه اتفاقی بیفتند بیایید با هم موضوع باروری را از یک منظر دیگر نگاه کنیم.

وضعیت جنین
طی هفته اول مشخص می‌شود که نقش رو به روی شما را یک دختر خجالتی بازی می‌کند یا یک پسر وروجک. هرچند که شما حالا حالاها از آن بی‌خبر خواهید بود. پیوند اسپرم و تخمک یک فرایند ۱۰ تا ۳۰ ساعته است. در همان هفته اول که باروری تخمک انجام می‌شود در حدود ۲۵۰ میلیون اسپرم از سرویکس (دهانه رحم) وارد واژن می‌شود. از این میان تنها ۴۰۰ اسپرم برای نفوذ به تخمک می‌توانند وارد رحم شوند و تنها یک اسپرم می‌تواند تخمک را بارور کند.

کروموزم‌های والدین حاوی مواد ژنتیکی هستند که کودک خصوصیات پدر و مادر را از طریق آنها به ارث می‌برد. هر انسانی ۶۴ کروموزم دارد که ۲۳ کروزموزم را از مادر و ۲۳ تای دیگر را از پدر به امانت می‌گیرد. هر تخمک دارای یک کروموزوم X و هر اسپرم دارای یک کروموزوم X یا Y است. ترکیب کروموزوم‌هایX و y جنسیت کودک را مشخص می‌کند. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند حاوی X باشد شما صاحب یک دختر می‌شوید و اگر با خودش کروموزم Y را حمل کند طبعا نوزاد شما پسر خواهد.

وضعیت مادر
حتما بارها اسم «نطفه» را شنیده‌اید، اما شاید ندانید نطفه دقیقا چه زمانی شکل می‌گیرد. ۲ روز بعد از آنکه تخمک بارور شد سفرش را از لوله‌های رحم یا همان فالوپ به سمت رحم آغاز می‌کند. این تخمک بارور شده همان نطفه‌ است. در حین سفر ۵ تا ۷ روزه از لوله‌ها به مقصد رحم، تخمک بارور شده خود را مداوم تقسیم می‌کند تا توده سلولی به نام «بلاستوسیست» تشکیل ‌شود.

بلاستوسیست به اندازه سر سوزن است و از ۳ قسمت لایه درونی، لایه بیرونی و بخش مایع تشکیل شده است. لایه درونی، جنین و لایه بیرونی، جفت نامیده می‌شود و بخش مایع مانند آن «کیسه‌آب» یا در اصطلاح پزشکی «کیسه‌آمنیوتیک» خوانده می‌شود. بلاستوسیست خودش را به مخاط داخلی رحم به نام «آندومتر» می‌رساند و در این زمان بارداری تثبیت می‌شود.

از این زمان به بعد هورمون‌ها کارشان را آغاز می‌کنند. هورمون «استروژن» باعث ضخیم و پرخون شدن آندومتر می‌شود. «پروژسترون» هورمون دیگری که از تخمدان‌ها آزاد می‌شود آندومتر را ضخیم و پرخون نگه می‌دارد تا بلاستوسیست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی را از آن جذب کند. این روند «لانه گزینی» نام دارد. حتماً از تصور اینکه کودکتان در پایان هفته دوم شبیه یک تخم مرغ است می‌خندید، اما این واقعیت است.

توصیه‌های پزشکی

  • با پزشکتان درباره سوابق جسمانی خود صحبت کنید و سوالات مهمی را که در ذهن دارید، بپرسید. اگر بیماری ژنتیکی در خانواده دارید حتما این مسئله را مطرح کنید.
  • حتما تاکنون عوامل خطرساز برای جنین از جمله الکل و سیگار را کنار گذاشته‌اید.
  • اگر داروهای افسردگی استفاده می‌کنید ادامه مصرف آنها را با پزشک در میان بگذارید. برخی از زنان بدون این داروها نمی‌توانند زندگی کنند. با این حال شما باید از مصرف این داروها صرف نظر کنید و به دنبال راهکار تازه‌ای برای مبارزه با بیماری خود در این دوران باشید. آنچه محققان می‌گویند این است که مصرف داروهای افسردگی در بارداری ممکن است کودک شما را در آینده با بیماری‌های مختلفی درگیرکند.
  • مصرف کافئین اگر به صورت معتدل باشد خطری برای شما و جنین ایجاد نمی‌کند، اما اگر در روز بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین ( درکاپوچینو یا قهوه) مصرف کنید خطر سقط جنین تا دو برابر افزایش می‌یابد.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات