top
مغز نوزاد در هفتهٔ اول تولد

مغز نوزاد در هفتهٔ اول تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: نوزاد شما نه تنها از همین حالا چهرهٔ شما را تشخیص می‌دهد، بلکه آن را بیش از چهره افراد غریبه دوست دارد.

مغز نوزاد در هفتهٔ اول تولد

حتی در بدو تولد، نوزاد رفتارهای هوشمندی را از خود نشان می‌دهد: نه تنها از همین حالا چهرهٔ شما را تشخیص می‌دهد، بلکه آن را بیش از چهره افراد غریبه دوست دارد.

محققان یک پستانک را به یک صفحه ویدئویی که در فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتری نوزاد قرار داده بودند، وصل کردند. وقتی نوزاد پستانک را مک می‌زد، تصویر چهره‌ای روی صفحه ظاهر می‌شد. اگر تصویر متعلق به فرد غریبه‌ای بود، نوزاد با مکیدن پستانک ابراز علاقه کرده و سعی می‌کرد که تصویر را دوباره ببیند. با انجام پی‌در‌پی این عمل، نوزاد بعد از مدت کوتاهی علاقه‌اش را از دست داد و چهره فرد غریبه هم محو شد.

در آزمایش بعدی، وقتی نوزاد پستانک را می‌مکید، تصویر والدین یا پرستار او روی صفحه نشان داده شد. او با دیدن چهرهٔ آشنا، پستانک را شدید‌تر و طولانی‌تر از زمانی که چهره فرد غریبه ظاهر می‌شد، مک می‌زد.

این نوزادان برای اینکه چهره فرد آشنا را جلوی چشمان خود نگه دارند، با شدت بیشتر و به مدت طولانی تری پستانک را می‌مکیدند. جالب است بگوییم که سن این نوزادان فقط یک هفته بود!

این غریزهٔ ذاتی او برای بقا است. نوزاد با دیدن چهره آشنا آرام می‌گیرد. او اضطراب ندارد، زیرا به نحوی می‌داند که این افراد آشنا، تمام سعی خود را خواهند کرد تا نیاز‌های او را برطرف کنند. تمام عناصری که نوزاد برای بقا و رشد خود به آن‌ها نیاز دارد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات