top
نکات و اصول ایمنی مکانهای بازی کودکان

نکات و اصول ایمنی مکانهای بازی کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: ما همیشه در پی فرصت هایی هستیم که کودکانمان بتوانند در محیط های مناسب به فعالیت بدنی و بازی بپردازند . از آنجایی که بازی یکی از ابعاد اجتناب ناپذیر دوران کودکی است و محیط بازی مناسب باعث رشد و افزایش مهارت های اجتماعی ،‌ شناختی و حرکتی کودکان می شود ، ‌لذا رعایت نکات ایمنی و نظارت و سرپرستی صحیح بر زمین های بازی می تواند آسیب های بدنی کمتری را متوجه کودکان و نوجوانان کند .

نکات و اصول ایمنی مکانهای بازی کودکان

نکات و اصول ایمنی زمین های بازی
بیش از نیمی از حوادث و صدمات کودکان در زمین های بازی ناشی از سقوط و زمین خوردگی است . بنابراین استفاده از سطوح حفاظتی و نرده های مناسب در سطح زیرین و اطراف زمین بازی می تواند در کاهش حوادث مؤثر باشد . لازم به ذکر است زمین های آسفالت یا بتونی به علت عدم خاصیت ضربه گیری ، مناسب نیستند . برای نرم و قابل استفاده کردن سطح زمین بازی می توانید از خاک اره ، تراشه های چوب ، کاه ، شن و ماسه مناسب استفاده کنید . علف و چمن نیز چندان مناسب نیستند . برای جلوگیری از سقوط کودکان ، باید در اطراف سکوهایی که بیش از ۷۵ سانتی متر بالای سطح زمین قرار گرفته اند ، نرده های ایمنی و حفاظتی نصب کنید . همچنین لوازم اضافی مانند سطل ها ،‌سبدها و توپ ها را از محوطه زمین بازی کودکان دور کنید . اطراف و زیر سطح زمین بازی جایی که احتمال سقوط کودکان را می دهید ، از لوازم و تجهیزات و موانع خالی کنید .
برای جلوگیری از صدمات تجهیزات و وسایل متحرک ، به فواصل مناسب آنها را جدا از یکدیگر تهیه کنید . معمولاً فاصله افقی مناسب بین صندلی های متحرک مجاور ، حداقل ۶۰ سانتی متر و فاصله مناسب بین صندلی های متحرک و سازه های زمین بازی حداقل ۷۵ سانتی متر در نظر گرفته شود . نظارت صحیح بر زمین های بازی می تواند از بروز حوادث خطرناک در کودکان جلوگیری کند . بنابراین زمین های بازی باید حداقل سالانه یک بار مورد بازبینی دقیق و بازرسی قرار گیرند .
پیشگیری از خطرات زمین بازی
امکانات و تجهیزاتی را که فرسوده یا لق شده اند ، تعویض کنید و به برجستگی و برآمدگی های وسایل و تجهیزات توجه کنید . وسایل اضافی ، پراکنده و غیرضروری مانند پوشال ، ریشه و ساقه های درختان را از محوطه بازی کودکان دور کنید . شکاف ها وترک های روی وسایل چوبی و فرسوده ، زرنگارهای روی سطوح فلزی و رنگ آمیزی های نامناسب را از بین ببرید . وسایل فرسوده و قدیمی که در ساختمان وجود دارد مانند دستگیره درب یا نرده های حفاظتی شکسته را بازسازی و تعمیر کنید .
پیشنهاد به والدین
والدین عزیز ! همواره زمانی که فرزندان شما از امکانات و تجهیزات زمین بازی استفاده می کنند ، در کنار آنها باشید بر آنها نظارت کنید . آنها را از اعمال و رفتارهای غیرایمنی و خطرناک مانند هل دادن ،‌کشیدن ، شلوغی و ازدحام و استفاده نامناسب و نادرست از وسایل برحذر دارید . اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان از وسایلی استفاده می کنند که با سن آنها مناسب است . محدوده بازی کودکان زیر پنج سال را از بقیه کودکان جدا کنید . هرگز اجازه ندهید کودکان با گردن بندهای زینتی ، شال گردن ، گوشواره و وسایل زینتی یا لباس هایی که بندهای بلند و آویزان دارند در زمین بازی حاضر شوند .
دوچرخه سواری
نکات ایمنی
با توجه به اینکه می توان ۷۵ درصد از مرگ و میر افراد در سوانح و حوادث دوچرخه را تنها با استفاده از کلاه ایمنی از بین برد ، بنابراین آموزش چگونگی استفاده صحیح و نحوه قرار دادن آن بر روی سر بسیار مهم است . از این رو نباید به کلاه ایمنی تنها به عنوان یک وسیله فرعی یا تفننی نگریست . کلاه ایمنی را باید به درستی روی سر تعبیه نمود به گونه ای که فرد احساس راحتی کند . نوار بندهای کلاه باید قلاب شود و طوری روی سر قرار گیرد که به جلو ، عقب یا طرفین تاب نخورد .
پیشنهاد به والدین:
والدین عزیز ! برای جلوگیری از خطرات و سوانح دوچرخه سواری ،‌فرزندان خود را با مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا کنید و به آنها نشانه های ترافیک و تابلوهای راهنمایی را بیاموزید . حتی المقدور روی فرمان دوچرخه آنان ، آینه نصب کنید . به کودکان خود بیاموزید به هنگام دوچرخه سواری در تاریکی شب یا غروب از پوشش های رنگی مناسب استفاده کنند . کودکان زیر ۱۰ سال به هنگام دوچرخه سواری باید در نظارت و مراقبت کامل شما باشند .
اسکیت سواری
این روزها ، کفش های چرخ دار اسکیت و تخته اسکیت از جذاب ترین فعالیت های تفریحی کودکان و نوجوانان به شمار می روند . این سرگرمی نه تنها مفرح و نشاط انگیز است ، بلکه موجب تحرک ، جنب و جوش و فعالیت های بدنی نیز می شود . متأسفانه برخی از کودکان بدون در نظر گرفتن محیط مناسب ویژه این سرگرمی در معابر و خیابان ها با یکدیگر رفابت کرده و به اجرای حرکات نمایشی می پردازند که متأسفانه بر اثر بی احتیاطی موجب بروز صدمات جبران ناپذیری در اعضای بدن به ویژه در ناحیه مچ دست و پا ، بازو ، زانو ، صورت و قوزک پا می شود .
نکات ایمنی
برای کاهش خطرات و تصادفات اسکیت ، از پوشاک مناسب ، کلاه ایمنی ،‌گارد مچ پا ، دست و زانو و پدهای آرنج استفاده کنید .
پیشنهاد به والدین:
اغلب والدین سئوال می کنند بهترین سن برای شروع اسکیت چه زمانی است ؟ به طور کلی کودکان دوره ابتدایی به شرطی که قدرت بدنی ، هماهنگی و قدرت تشخیص مناسب داشته باشند ، می توانند از این وسیله استفاده کنند .
پیشنهاد می شود فرزندانتان برای شروع از کفش های چرخ دار اسکیت چهارچرخ استفاده کنند زیرا در هنگام آموزش قابلیت کنترل بیشتری دارند .
بهترین مکان برای اسکیت ، پیست های داخل سالن است که دارای روشنایی مناسب و سطح صاف می باشند . پس از اینکه فرزندتان مهارت و کنترل کافی بر روی کفش های چرخ دار به دست آورد ، می توانید چگونگی استفاده از تخته اسکیت را نیز به او بیاموزید .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات