top
هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

در داخل رحم شما، جنین کوچکی به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، او تنها به اندازه یک دانه کنجد می باشد، و بیشتر به یک بچه قورباغه شباهت دارد تا بچه یک انسان؛ این جنین از سه لایه تشکیل شده است (لایه های اکتودرم، مزودرم و اندودرم) که بعدا اندامها و بافتهای بدن او را تشکیل می دهند. بخشی از سلولهای این جنین در حال ایجاد اندامهای بزرگ بدن مانند کلیه ها و کبد هستند و مجرای عصبی او نیز در ابتدای مسیر رشد قرار دارد. این لوله عصبی (که بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات کودک شما را به وجود خواهد آورد)، در لایه بالایی که اکتودرم نامیده می شود، رشد می کند. همچنین، این لایه، نهایتا پوست، مو، ناخنها، غده های سینه، غده های عرق و همچنین مینای دندان کودک را تشکیل خواهد داد. شکل گیری قلب و سیستم گردش خون او در لایه میانی یا مزودرم، آغاز می شود. در این هفته حفره های قلب کوچک او شکل می گیرند و قلب او شروع به تپش و پمپ کردن خون خواهد کرد. مزودرم ماهیچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهای زیرپوستی او را نیز شکل خواهد داد. لایه سوم یا اندودرم در تشکیل ریه ها، روده ها، سیستم اولیه ادراری، و همچنین تیروئید، کبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همین حال جفت اولیه و بند ناف، که مواد غذایی و اکسیژن را به کودک شما می رسانند در حال فعالیت هستند.

 

وضعیت جنین

هرچند که دوست دارید در این هفته کودکتان را ببینید اما پیشنهاد می‌کنم فعلاً از دیدن عکس بازیگر رو به رویتان خودداری کنید. او این روزها در حال گریم است. به شما پیشنهاد می‌کنم از دیدن او صرف‌نظر کنید و بگذارید تا کمی بیشتر رشد کند. او الان شبیه یک بچه قورباغه است. ناراحت شدید.

خوب ناراحتی ندارد حرف C انگلیسی را در نظر بگیرید دقیقاً همین شکلی است با یک سر، دم و یک بدنه شبیه به این حرف. می‌خندید؟ اما اگر نگاهی به نان بیندازید بیشتر هم خنده‌یتان می‌گیرد؛ او همین حالا به اندازه یک دانه کنجد است و اندازه‌اش حدود ۲ میلی‌متر است. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید.

بگذارید ببینیم او تا چه اندازه رشد کرده است. رویان اکنون از سه لایه تشکیل شده که لایه خارجی؛ مغز، نخاع، پوست و مو را تشکیل میدهد، لایه میانی؛ قلب، سیستم گردش خون، استخوان، عضله، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل میدهد و لایه داخلی روده‌ها، کبد، پانکراس و مثانه را می‌سازد.

بنابراین در این هفته این موجود کوچک در حال تغییر قیافه است و سلول‌های بدن او در حال ساخت اندام‌های مهم او مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی هستند. به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع، مغز و ستون فقرات هم شکل می‌گیرد. خوب به نظر می‌رسد که رویان در این دو هفته اخیر گریم زیادی داشته حالا این توده سلولی دارای پوست، مو، ناخن و غده‌های سینه است.

قلب او همراه با دستگاه گردش هم به تدریج شکل می‌گیرد. جنین شما سالم و سلامت است. غذا و اکسیژنش را دوست مهربانش، جفت به او می‌رساند و جای نگرانی نیست. البته به شما بگوییم این فرایندی است که طی ۲ یا ۳ هفته به تدریج شکل می‌گیرد و این‌گونه نیست که شما تصور کنید رویان در آخر هفته لزوماً یک مرحله را به پایان رسانده و وارد مرحله بعد شده است. بلکه این مراحل به هم پیوسته است و برای هر کدام نمی‌توان زمان دقیقی مطرح کرد.

 

وضعیت مادر

اگر در هفته گذشته نشانی از علائم بارداری در شما نبوده این هفته حتماً منتظرش باشید. اگر پستان شما درد می‌کند، زود خسته می‌شوید یا مدام مجبورید به دست‌شویی بروید این علائم را جدی بگیرید. بدن شما در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا بتواند اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب برای حفظ تعادل خود افزایش می‌یابد و این افزایش خستگی، گیجی و سردرد را به همراه دارد.

در این هفته درد پستان‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن پستان‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد.

ویار هم در این زمان بروز می‌کند و احتمالاً حسابی شما را حساس می‌کند. هر ماده غذایی که شما می‌بینید وسوسه می‌شوید که آن را بخورید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید.

ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد یا هنگامی که حساب هوس بستنی بزرگ کرده‌اید نشان از نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.

 

توصیه‌های پزشکی

  • اولین ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شده است. در این زمان پزشک با استفاده از یک فرمول می‌تواند زمان زایمان شما را حدس بزند. برای این کار لازم است اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود را دقیق یادداشت کنید.
  • مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات