top
بهار، فصل بیماری آبله مرغان

بهار، فصل بیماری آبله مرغان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: ویروس آبله مرغان، ویروس واریسلا زوستر از خانواده هرپس ها است. این ویروس به سادگی به صورت تماس با افراد ناقل و بیمار از طریق تماس با ضایعات پوستی و نیز بلافاصله پس از تنفس هوای آلوده، لمس کردن تاول یا لباس آلوده ترشحات منتشر می شود.

بهار، فصل بیماری آبله مرغان

آبله مرغان یکی از بیماری های واگیردار است که شیوع آن در فصل های بهار و زمستان بیشتر است. این بیماری در کودکان شایع تر و خفیف تر و در بزرگسالان شدید بروز می کند.

ویروس آبله مرغان، ویروس واریسلا زوستر از خانواده هرپس ها است. این ویروس به سادگی به صورت تماس با افراد ناقل و بیمار از طریق تماس با ضایعات پوستی و نیز بلافاصله پس از تنفس  هوای آلوده، لمس کردن تاول یا لباس آلوده ترشحات منتشر می شود.

زمانی که فرد به بیماری آبله مرغان مبتلا می شود، نگهداری او در یک اتاق مجزا برای جلوگیری از خطر آلوده شدن سایر اعضای خانواده تاثیری نخواهد داشت، چون این ویروس معلق در هوا حتی از درزها و شکاف درها هم عبور می کند.
بثورات پوستی و ضایعات پوستی تا زمانی که دلمه نشده اند مسری هستند که مدت آن 7 تا 8 روز طول می کشد و فرد در طول این مدت باید  در استراحت باشد، نشانه های این بیماری تب خفیف، درد شکمی و احساس بی اشتهایی و ناخوشی، بثورات پوستی بر روی پوست سر، آلت تناسلی، داخل دهان، بینی، گلو و دیگر جاهای بدن کم و بیش گسترده می شوند. ناگفته نماند که این بثورات در دست و پا کمتر ظاهر می شوند.

از زمانی که دوره کمون تمام می شود ویروس آبله مرغان به صورت بثورات پوستی خود را  نشان می دهد و با پیدایش دانه هایی در بدن پدید می آید که پس از چند  ساعت به تاول تبدیل می شوند. در این زمان است که خارش به سراغ فرد می آید و تاول ها بعد از سه، چهار روز افزایش پیدا می کنند و تاولهای قبلی ترکیده و خشک می شوند.

در کودکان میزان تاول ها از ده ها تا صدها عدد متغیر است.

خارش در کودکان غیر قابل تحمل می شود که باید با پزشک تماس گرفته شود  و طبق دستور او از پماد های آرام بخش و آنتی هیستامین استفاده شود. والدین از بابت این که جای تاولها بر روی بدن کودکان باقی بماند نباید نگران باشند چون بعد از چند هفته اثر آن از بین خواهد رفت. البته این احتمال  هم هست که در اثر خاریدن تاول ها و ترکیدن آنها حتی بیماری های ثانویه عفونت پوستی هم ایجاد شود و حتی جای آن هم باقی بماند که در آن صورت نکاتی که باید رعایت شود این است که برای تسکین خارش از پمادهای آرام بخش طبق تجویز پزشک استفاده شود و دیگر اینکه ناخن کودک حتما باید کوتاه شود و نیز به تمیز نگه داشتن ناخن های کودک توجه شود.

برخی کودکان دچار تب حتی 39 درجه هم می شوند که باید والدین به خاطر بسپارند که هیچگاه از آسپرین در این شرایط برای کودک استفاده نکنند چون احتمال به وجود آمدن سندرم کشنده بسیار بالا ست که این سندرم همراه با استفراغ شدید هر چند ساعت یک بار و نیز با اغما و ایست قلبی است چون این سندرم روی مغز و کبد تاثیر می گذارد.

سوالی که بیشتر به ذهن می رسد و پرسیده می شود در مورد آبله مرغان برای مادران باردار که چه تاثیراتی را به دنبال خواهد داشت.

صریحا این را می شود متذکر شد که اگر نوزادی که مادرش نسبت به آبله مرغان مصونیت داشته باشد تا چند ماه بعد از تولد به این بیماری مبتلا نمی شود، اگر جز این باشد اگر کودک در چند روز اول به ویروس آبله مرغان تماس پیدا کند این بیماری برای کودک بسیار وخیم و کشنده خواهد بود.

اگر مادران باردار در ماه های نخست به بیماری آبله مرغان مبتلا شوند می تواند بر روی جنین نارسایی هایی را به وجود آورد. پس بهتر است اگر مادران شک دارند که به این بیماری قبلا دچار شده اند یا نه، آزمایش خون بدهند تا از حضور پادتن های ضد آبله مرغان در بدن خود اطمینان پیدا کنند.

آبله مرغان وقتی که دوره بیماری خود را طی می کند و تمام می شود بر روی سیستم اعصاب نخاعی یا بگوییم در مسیر خطی رشته اعصاب نزدیک نخاع دربدن به حالت خفته می ماند و ممکن است دوباره بیدار شود و این بار به نام بیماری زونا تعریف می شود. این بیماری از فعال شدن دوباره ویروس واریسلا زوستر است. عوامل متعددی در بروز این بیمار نقش دارند همچون تماس مستقیم با فرد بیمار، ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن به علت بیماری ها و نیز مصرف داروهای متعدد، پیری که از سن 50 سال به بالا را بیان می کنند و نیز حتی گفته می شود کودکانی که قبل از سن یک سالگی به این ویروس مبتلا شده بودند در معرض ابتلا به زونا قرار دارند.

زونا بیماری موضعی دردناکی است با نشانه هایی به صورت تاول های کوچک و منطقه ای در کنار یکدیگر در یک منطقه عصبی محیطی در امتداد مسیر آن ظاهر می شوند و با درد و سوزش همراه است، که بیشتر بر روی پوست سینه و پشت بروز می کند و نیز مسری هستند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات