top
ضربه مهم‌ترین علت آسیب رساندن به طحال

ضربه مهم‌ترین علت آسیب رساندن به طحال

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: لازم است اگر ضربه‌ای به سمت چپ شکم افراد وارد شود به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

ضربه مهم‌ترین علت آسیب رساندن به طحال

«ضربه»، مهم‌ترین علت آسیب رساندن به طحال است، بنابراین لازم است اگر ضربه‌ای به سمت چپ شکم افراد وارد شود به سرعت به پزشک مراجعه کنند. 
دکتر حسین تیموری، متخصص و عضو هیات علمی سازمان انتقال خون با بیان این مطلب افزوده: وارد شدن اجسام نوک تیز یا اجسام کند با شدت زیاد به شکم ممکن است باعث آسیب رسیدن به طحال شود و اگر به سرعت بیمار به مراکز درمانی انتقال پیدا نکند خونریزی زیاد باعث مرگ او می‌شود. 

وی خاطرنشان کرده: با توجه به حساسیت وارد شدن ضربه به طحال، افرادی که چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند از 6 ساعت بعد از ضربه تا یک ماه پس از آن تحت نظرپزشک قرار می‌گیرند البته یکی از آزمایش‌هایی که به تشخیص میزان آسیب رسیده به طحال کمک می‌کند، سی‌تی‌اسکن است. 
این عضو هیات علمی سازمان انتقال خون به افراد توصیه کرده: اگر احساس سنگینی در طرف چپ شکم خود می‌کنید یا عضو سفتی را در این قسمت لمس می‌کنید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است به بیماری‌های طحال مبتلا شده باشید. وی درباره علل خارج کردن طحال از بدن گفته: یکی از وظایف طحال برداشتن گلبول‌های قرمز پیر و غیرطبیعی است و با این کار، خون تصفیه می‌شود اما زمانی‌که فرد به  بیماری‌های ایمنی بدن و کم‌خونی‌های مادرزادی مانند تالاسمی مبتلاست گلبول‌های لازم بیش از اندازه از طحال برداشته و باعث کم خونی شدید بیمار می‌شود. در این موارد طحال بیمار برداشته می‌شود. این پاتولوژیست با اشاره به عوارض برداشته شدن طحال اظهار کرده: بدن پس از طحال‌برداری مستعد ابتلا به عفونت ناشی از ابتلا به میکروب منگوکوک می‌شود که ممکن به بیماری مننژیت بی‌انجامد. علاوه بر آن امکان دارد بیمار به میکروب هموفیلوس آنفلوانزا دچار شود بنابراین بیمارانی که طحال آنان برداشته می‌شود علیه این دو بیماری واکسینه می‌شوند. دکتر تیموری در پایان درباره علت بزرگ شدن طحال نیز گفته: یکی از علل بزرگ شدن طحال، ابتلای عضوهای جانبی به بیماری‌هایی مانند سرطانِ خون یا بیماری‌های طحال مثل سرطان‌ این عضو است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات