top
بـه بـچـه هـای اوریـونـی غـذای تـرش نـدهـید

بـه بـچـه هـای اوریـونـی غـذای تـرش نـدهـید

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: می گویند اوریون، پسربچه ها را عقیم می کند. می گویند برای جلوگیری از عقیمی، پسر بچه های مبتلا به اوریون باید استراحت طولانی و کامل داشته باشند و...

بـه بـچـه هـای اوریـونـی غـذای تـرش نـدهـید

می گویند اوریون، پسربچه ها را عقیم می کند. می گویند برای جلوگیری از عقیمی، پسر بچه های مبتلا به اوریون باید استراحت طولانی و کامل داشته باشند و...

صحت و سقم این گفته های عامیانه را از دکتر علیرضا ناطقیان، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرسیده ایم

.

آقای دکتر! مگر عامل بیماری اوریون ویروس نیست پس چرا ابتلا به آن و مسری بودنش این همه با دیگر بیماری های مشابه مانند آنفلوانزا تفاوت دارد؟

با اینکه ویروس اوریون از خانواده ویروس بیماری های نام آشنایی همچون سرخک و شبه آنفلوانزاست و ساختار این ویروس ها شبیه هم هستند، اما این بیماری ها از نظر علایم و عوارض کاملا تفاوت دارند. انسان تنها میزبان طبیعی ویروس اوریون است و از طریق تماس با ترشحات آلوده تنفسی به افراد سالم منتقل می شود. با وجود اینکه در ترشحات بزاق افراد آلوده از ۷ روز پیش از شروع تورم غدد بزاقی ویروس وجود دارد، حداکثر سرایت ویروس از افراد بیمار یا دچار عفونت بی علامت از حدود ۲روز قبل از تورم غده بزاقی بناگوشی (پاروتید) تا ۵ روز بعد از شروع تورم پاروتید است.

 

یعنی امکان سرایت تا ۵ روز بعد از تورم پاروتید وجود دارد؟

بله، حتی تا زمانی که تورم غده بزاقی کاملا فروکش نکرده باشد، خطر سرایت به دیگران وجود دارد برای همین بیشتر بچه های همسن و همبازی با هم مبتلا می شوند.

 

علامت این بیماری چیست؟

بیمار اوریون می تواند بدون علامت باشد یا علایم آن به شکل تب و بی حالی بروز کند (که معمولا تشخیص داده نمی شود). در بیشتر موارد اوریون خود را در سنین قبل از دبستان یا مدرسه با تورم یک یا چند غده بزاقی نشان می دهد. غدد بزاقی بناگوشی (پاروتید) که در زاویه فک تحتانی و گوش قرار دارند، شایع ترین غدد بزاقی درگیر هستند، اما امکان دارد غدد بزاقی زیرزبانی و تحت فکی هم متورم و دردناک شوند. معمولا یک هفته طول می کشد تا تورم غدد بزاقی کم شود و طی این مدت، چهره کودک تغییر می کند و تب خواهد داشت.

 

آیا بیماری اوریون عارضه خاصی هم دارد؟

ویروس اوریون روی برخی از بافت ها و اعضای بدن اثر می گذارد که از همه مهم تر التهاب سیستم عصبی (التهاب در این سیستم به شکل مننژیت چرکی اما خوش خیم بروز می کند)، تورم لوزالمعده، التهاب گوش داخلی و التهاب بیضه یا تخمدان هاست اما معمولا اوریون در بیشتر موارد بدون عارضه خاص پایان می یابد.

 

آیا والدین کودک دچار اوریون می توانند برای بهبود سریع تر فرزندشان اقدامی انجام دهند؟

شناخت علایم مختلف که می توانند ناشی از عوارض اوریون باشند، مهم است چون در صورت بروز آنها باید کودک دوباره معاینه شود و سیر بیماری و پیش آگهی بعدی آن تحت کنترل قرارگیرد. برخی از این علایم بازگشت تب، بروز سردرد، درد گردن، استفراغ، دردشکم، تغییر رنگ ادرار، درد ناحیه کشاله ران، تورم یا درد بیضه ها، سرگیجه، وزوزگوش و کاهش شنوایی هستند.

 

آیا امکان دارد اوریون باعث یک عارضه دایمی شود؟

در موارد نادر امکان دارد تورم گوش داخلی به کاهش دایمی شنوایی منجر شود یا تورم دوطرفه بیضه ها تحلیل بافت بیضه ها و عقیمی را به دنبال داشته باشد. با وجود این، اولا درگیری بیضه ها در پسربچه ها قبل از سنین نوجوانی بسیار کم است و ثانیا تورم، معمولا یک طرفه است و با کمی استراحت و مصرف مسکن برطرف می شود.

 

آیا ممکن است اوریون با یک بیماری دیگر اشتباه گرفته شود؟

بله، تورم غدد بزاقی ممکن است در اثر ویروس ها یا میکروب های دیگری نیز ایجاد شود که گاهی به اشتباه اوریون تشخیص داده می شود. همچنین توم غدد لنفاوی، مثلا ناشی از عفونت حلق یا گوش و آبسه های مختلف از جمله آبسه های شدید دندان نیز امکان دارد ابتدا با اوریون اشتباه گرفته شوند. سنگ های غده بزاقی یا عوارض برخی داروها هم به بزرگ شدن غدد بزاقی منجر و با اوریون اشتباه می شوند.

 

پس لازم است حتما برای تشخیص اوریون کودک به پزشک مراجعه کرد؟ آیا درمان خاصی برای این بیماری وجود دارد؟

در بیشتر موارد به جز استراحت، مصرف تب بر و مسکن و دریافت مایعات بیشتر، اقدام دیگری لازم نیست. معمولا عوارض چرکی رخ نمی دهد بنابراین به مصرف آنتی بیوتیک هم نیاز نیست.

 

پرهیز غذایی خاصی لازم نیست؟

نه، اما از آنجا که غذاهای ترش مزه ممکن است باعث ناراحتی کودکان مبتلا شوند، بهتر است از مصرف غذاها یا آبمیوه های ترش اجتناب کرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات