top
واکسیناسیون یکی از راههای جلوگیری از اپیدمی اوریون

واکسیناسیون یکی از راههای جلوگیری از اپیدمی اوریون

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: بیماری اوریون یک اپیدمیک پاروتیدیت، عفونت ویروسی قابل سرایت است و اپیدمی آن سالانه خصوصا در فصول زمستان و بهار بروز می‌کند.

واکسیناسیون یکی از راههای جلوگیری از اپیدمی اوریون

واکسیناسیون یکی از راههای جلوگیری از اپیدمی اوریون است

نتایج یک تحقیق نشان داد: به دلیل قابل پیشگیری بودن بیماری اوریون می‌توان با واکسیناسیون به موقع و همگانی شیوع این عفونت ویروسی را در افراد مستعد بالای ‌١٢ ماه تا حدود ‌٩٠ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر احمد سیادتی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه جمعی از پژوهشگران به بررسی اپیدمی بیماری اوریون و لزوم واکسیناسیون همگانی پرداخته است.

در این تحقیق آمده است: بیماری اوریون یک اپیدمیک پاروتیدیت، عفونت ویروسی قابل سرایت است و اپیدمی آن سالانه خصوصا در فصول زمستان و بهار بروز می‌کند.

بیماری اوریون یک عفونت ویروسی حاد شایع و قابل سرایت است، که در اکثر موارد خوش‌خیم و خودبهبود شونده است، ولی در برخی بیماران هم می‌تواند موجب عوارض شدید سیستم عصبی از جمله آنسفالیت، تشنج‌های مکرر جنرالیزه (منتشره) و فوکال (موضعی)، حرکات مکرر غیر ارادی و عوارض پسیکو موتور، عوارض شنوایی به صورت کری عصبی گذرا یا دایمی یک طرفه، اورکیت و التهاب شدید بیضه‌ها، التهاب بافت پستان‌ها، نفریت، تیروئیدیت، پانکراتیت، آرتیت مفاصل کوچک و بزرگ، میو کاردیت و دیابت گذرا و دایمی است.

امروزه علایم‌ هاپیوگلیسمی گذرا به دلیل هایپر انسولینی که احتمال بروز دیابت یا نارسایی پانکراس را در آنها بالا می‌برد، گزارش می‌شود.

در این مطالعه‌ی آینده‌نگر با هدف بررسی توزیع فراوانی بیماران مبتلا به اوریون در دوره‌ی اپیدمی این بیماری، کودکان کمتر از ‌١٥ سال مبتلا به اوریون بستری در بیمارستان از نظر سن، جنس، شکایات و یافته‌های بالینی و آزمایشگاهی و عوارض اوریون مورد مطالعه قرار گرفتند.

مطالعه به صورت توصیفی ـ مقطعی انجام گرفت و جامعه‌ی مورد مطالعه کودکان بستری در بخش‌های کودکان بیمارستان‌های تهران و امیرکبیر اراک بود، حجم نمونه در این مطالعه، کودکان مبتلا به اوریون بستری در این بخش‌ها و معادل ‌١١٠ بیمار بود.

در این مطالعه بیش از ‌٩/٦١ درصد موارد سن زیر ‌١٠ سال داشتند و نسبت جنس مذکر به مونث ‌١/٤ درصد بود، شایع‌ترین شکایات و یافته‌های بالینی آنها استفراغ ‌٤/٩٥ درصد، تب ‌٧١ درصد، تورم غده پاروتید ( دو طرفه ‌١/٤٨ درصد و یک طرفه ‌٢٥/٣٧ درصد)، تورم غدد بزاقی تحت فکی و ساب منتال ‌٠٩/٩ درصد، سردرد ‌٧/٦٢ درصد بود.

در این بررسی ‌٤ مورد نادر ابتلا به هایپوگلسیمی گذرا، ‌٢ مورد نادر آنسفالیت در کودکان مبتلا به اوریون دارای آنتی‌بادی igM، IgG مثبت در تست الیزا گزارش شد.

همچنین شکایات و یافته‌های بالینی دیگری از جمله شکم‌درد، تورم گردن و صورت و ناحیه‌ی بالای قفسه‌ی سینه، بی‌اشتهایی و تورم بیضه، آرترالژی، زبان شبیه توت فرنگی، راش جلدی، علایم ادراری، سوفل قلبی در بیماران مشاهده شد.

آمیلاز سرم در ‌٧١ درصد بیماران افزایش یافته بود و ‌٥٠ درصد بیماران قندخون طبیعی و ‌٨ مورد هایپر گلیسمی و ‌٤ مورد نادر هایپوگلسیمی بودند. ‌١/٧٩ درصد موارد لوکوسیت‌های خون بین ‌١٠٠٠ تا ‌٤٠٠٠ طبیعی بوده و ‌٧٠ درصد بیماران ارجحیت لوکوسیت‌های خون با سلول‌های پلی‌مرف بود، که به دلیل ابتلای بیماران به یکی از عوارض اوریون می‌باشد، ‌٥/٨٣ درصد بیمارانی که پلئوسیتوز csf داشتند ارجحیت سلول‌ها به لنفوسیت‌ها بود و تقریبا ‌٨٤ درصد موارد لوکوسیت کمتر از ‌٥٠٠ در میلی متر مکعب داشتند .

شیوع بالای این بیماری و در نهایت مواجه شدن با عوارض آن صرف هزینه‌، غیبت کودکان از مدارس و حتی بستری بیماران در بیمارستان‌ است، با واکسیناسیون به موقع می‌توان تا ‌٩٠ درصد شیوع این عفونت ویروسی را کاهش داد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات