top
درباره گل مژه چه میدانید؟

درباره گل مژه چه میدانید؟

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: گل مژه چندان مسری نیست اما می تواند چشم مقابل را نیز درگیر کند. این مشکل کم خطر بوده و اغلب در منزل درمان می شود.

درباره گل مژه چه میدانید؟

گل مژه عبارت است از یک تورم چرکی در حاشیه پلک و علت تشکیل آن التهاب و عفونت یکی از فولیکولهای مو است که مژه از آن خارج می شود و تقریباً همیشه در پلک پایین تظاهر می یابد، اغلب پس از ۴ تا ۵ روز سر چرکی از آن ظاهر شده و چرک آن تخلیه می گردد.

گل مژه

گل مژه عبارت است از یک تورم چرکی در حاشیه پلک و علت تشکیل آن التهاب و عفونت یکی از فولیکولهای مو است که مژه از آن خارج می شود و تقریباً همیشه در پلک پایین تظاهر می یابد، اغلب پس از ۴ تا ۵ روز سر چرکی از آن ظاهر شده و چرک آن تخلیه می گردد. زمینه تشکیل گل مژه می تواند مالیدن و دستکاری پلک و یا در ارتباط با التهاب گسترده و منتشر پلکها باشد که بلفاریت نام دارد. گل مژه چندان مسری نیست اما می تواند چشم مقابل را نیز درگیر کند. این مشکل کم خطر بوده و اغلب در منزل درمان می شود.

نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:

  1.  اگر تورم ایجاد شده بر روی پلکها تنها قرمز است و مشکل دیگری وجود ندارد آن را به حال خود رها کنید و کودک را تشویق کنید که با دست پلکها را نمالد و از خاراندن و دستکاری آن اجتناب کند. اگر گل مژه دردناک است، چشم مبتلا را با یک گاز استریل یا یک دستمال تمیز اتو شده پوشانده و آن را بانداژ کنید.
  2.  اگر گل مژه چرکی و دردناک است، از کمپرس آب گرم بر روی آن استفاده کرده و این کار را هر دو تا سه ساعت تکرار کنید.
  3. کمپرس آب گرم سبب کاهش درد و خروج سریع تر چرک می گردد؛
  4.  به محض این که سر چرکی گل مژه پیدا شد آن را به خوبی بررسی کنید. اگر مژه داخل آن در مرکز تورم مشخص است، سعی کنید آن را با یک انبرک که برروی آتش استریل شده خارج سازید. اگر این کار ممکن نیست، از هر گونه دستکاری بیشتر چشم خودداری کرده و کمپرس آب گرم را ادامه دهید. وقتی گل مژه رسید و چرک آن تخلیه شد، درد و ناراحتی بهتر می شود. با یک دستمال تمیز پنبه ای و آب گرم، چرک خارج شده را تمیز کنید؛
  5.  در صورت وجود تورم در پلک و پوسته های چسبیده به مژه ها، ممکن است بلفاریت وجود داشته باشد؛
  6.  در صورتی که با اقدامات فوق گل مژه ظرف ۴ تا ۵ روز بهتر نشود یا پلک ها متورم باشند و یا گل مژه همراه بلفاریت وجود داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

اقداماتی که پزشک انجام می دهد:

در صورتی که پلکها یا چشم عفونی شده باشند، ممکن است پزشک یک پماد یا قطره آنتی بیوتیک چشمی تجویز کند. همچنین در صورت همراهی بلفاریت با گل مژه ممکن است داروهای مخصوص تجویز شود.

اقداماتی که شما می توانید برای کمک به کودک انجام دهید:

دستمال صورت و حوله کودک را از وسایل بهداشتی سایر افراد خانواده جدا کنید تا عفونت به سایرین منتقل نشود؛

قبل و بعد از انجام کمپرس بر روی چشم و یا استفاده از داروها، دستان خود را بشویید و کودک را تشویق کنید تا محل مبتلا را دستکاری نکند.

بلفاریت

بلفاریت عبارت است از التهاب پوست اطراف لبه ی پلکها، این مشکل اغلب هر دو چشم را درگیر می سازد. در صورت عفونی شدن منطقه ممکن است التهاب بدتر شده و گل مژه بروز کند. بلفاریت اغلب همراه با شوره سر بوده و ممکن است بخشی از یک اگزمای منتشر پوستی به نام اگزمای سبورئیک باشد. هر چند این وضعیت ممکن است در ابتدا خفیف باشد اما به دلیل احتمال عود مجدد باید درمان شود.

علائم احتمالی:

پلکهای قرمز و پوسته پوسته؛

خروج ترشحات چرکی از پلک که بعد از خشک شدن شبیه شوره و پوسته ای چسبیده به پلکها به نظر می رسد.

نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:

  1.  اگر کودک مرتب چشمان خود را می خاراند، چشمها را برای یافتن ز و یا پوسته های متعدد بر روی ریشه مژه ها و یا وجود ترشحات چرک مانند بررسی کنید؛
  2. از هیچ کرم یا لوسیون باز که در منزل دارید، استفاده نکنید. ترشحات چشم را صبح و شب با آب گرم جوشیده که کمی نمک یا بی کربنات سدیم (جوش شیرین) به آن افزوده پاک کرده و برای هر چشم یک اپلیکاتور پنبه ای جداگانه مصرف کنید؛
  3. کودک را از لحاظ وجود کلاه گهواره ای ) نوعی اگزمای سبورئیک که به صورت پوسته ای خمیری و زردرنگ در پوست سر مشاهده می شود) و یا شوره سر بررسی کنید؛
  4. در صورتی که پس از یک هفته درمان و شستشو، پوسته ریزی و قرمزی پلکها برطرف نشد با پزشک خود تماس بگیرید.

اقداماتی که پزشک انجام می دهد:

پزشک ممکن است یک پماد چشمی برای کاهش التهاب چشم تجویز کند؛

در صورتی که کودک مبتلا به اگزمای سبورئیک باشد، پزشک ممکن است شامپو یا لوسیون مخصوص تجویز کند؛

در صورتی که عفونتی مثل گل مژه وجود داشته باشد ممکن است پزشک شما یک پماد یا قطره آنتی بیوتیک چشمی برای برطرف کردن ترشحات چرکی توصیه کند.

اقداماتی که شما می توانید برای کمک به کودک انجام دهید:

بهداشت را کاملاً رعایت کنید. در صورتی که پلک کودک دچار عفونت شود، ممکن است این عفونت به راحتی به سایرین هم انتقال یابد ، بنابراین قبل و بعد از هر اقدام درمانی بر روی چشم ، دستها را کاملاً بشویید؛

کودک را تشویق کنید که به چشم خود دست نزند؛

یک لایه نازک وازلین بر روی پلکها بمالید، وازلین پوسته پلکها را نرم کرده و روز بعد به راحتی شسته و پاک می شود.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات