top
آسم و تغزیه

آسم و تغزیه

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: ایجاد هوای تمیز و تهویه مطبوع در خانه یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنترل بیماری آسم است. وجود مواد محرک و ذرات آلاینده در هوا مانند دود سیگار، عطرها، ذرات اسپری و محصولات شوینده و پاک‌کننده و دود ناشی از پخت‌و‌پز در فضای داخلی خانه می‌توانند علایم آسم را تشدید کنند.

آسم و تغزیه

تعریف آسم

آسم یک کلمه یونانی قدیمی به معنی نفس زدن است. دانشمندانی مثل سقراط، ارسطو و ابوعلی سینا در مورد این بیماری مطالب زیادی نوشته اند و توصیه هایی نیز داشته اند. به طور کلی در این بیماران تماس راه های هوایی، افزایشی واکنشی نسبت به محرک های مختلف ( که در انسان های طبیعی و نرمال این واکنش ها دیده نمی شود) را نشان می دهد.

به دنبال این محرک یک افزایش تحریک پذیری در راه های هوایی این ها به وجود می آید و متعاقب آن راه های هوایی تنگ شده و نفس کشیدن برای فرد مشکل می شود و فرد دچار علایم آسم می گردد.

شیوع این بیماری از 15-5 درصد در بین افراد می باشد و بیشتر، افراد زیر 12 سال دچار آسم می شوند. حدود 50 درصد افرادی که آسم دارند، زیر سن 12 سالگی، 25 درصد قبل از 40 سالگی و 25 درصد بعد از 40 سالگی به آسم مبتلا شده اند.

نسبت ابتلا در مردان به زنان حدود 2 به 1 می باشد، ولی بعد از بلوغ این اختلاف شیوع از نظر جنسی برطرف می شود و تقریباً هر دو جنس به یک اندازه مبتلا می شوند.

بیماری آسم انواع مختلفی دارد. یک نوع از انواع آسم که به نام "آسم آلرژیک" خوانده می شود معمولاً در سنین کودکی و جوانی بیشتر دیده می شود و زمینه "حساسیت" بزرگ ترین عامل خطر برای بروز آن می باشد.

بزرگ ترین گروه مستعد ابتلا به "آسم آلرژیک" ، افرادی هستند که در سنین پایین تر دچار آسم شده اند و اگر بیشتر دقت شود معمولاً در یکی از افراد خانواده این بیماران، سابقه ای از حساسیت وجود دارد. این حساسیت ممکن است یک حساسیت فصلی باشد که با علایمی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش حلق، قرمزی و خارش چشم خود را نشان می دهد و یا به صورت یک حساسیت پوستی باشد.

نوع دیگر آسم آلرژیک می تواند ناشی از آلرژن های محیطی باشد. از آلرژن های محیطی می توان به گرد و خاک و ذرات معلق در هوا تا آلرژن های ناشی از ادرار و مدفوع حیوانات یا پر و پشم حیوانات و یا گرده افشانی گیاهان اشاره کرد که سبب ابتلا فرد به بیماری آسم می شوند.

نوع دیگر آسم، غیرآلرژیک می باشد. البته این تقسیم بندی، تقسیم بندی کاملی نیست و ممکن است بعضی از افراد در هیچ کدام از این تقسیم بندی ها نگنجند.

از نظر علمی مهم ترین علت و رابطه ای که در ابتلا به بیماری آسم ثابت شده فاکتور ژنتیک می باشد، یعنی فردی که پدر یا مادرش مبتلا به آسم باشند، بیشتر در خطر ابتلا به آسم قرار می گیرد و اگر هر دو نفر (پدر و مادر) آسم داشته باشند، قطعاً امکان ابتلا فرزندان بیشتر خواهد شد.

نوع شغل در تشدید و ایجاد بیماری بسیار مهم می باشد. نوعی از آسم را به نام "آسم وابسته به شغل" می نامند. به طور متوسط 10 درصد بیماران آسمی، آسم وابسته به شغل دارند؛مثل کارگرانی که در کارخانه ریسندگی و بافندگی کار می کنند یا کسانی که بیشتر با پنبه سر و کار دارند یا کارگرانی که در معرض رنگ کاری هستند.

بنابراین پزشک حتماً باید به شغل بیمار در هنگام درمان توجه کند و خود بیمار نیز به خوبی شرح حال خود را بیان کند. البته قابل ذکر است که با معاینه فیزیکی و تست های تحریکی آسم، بیماری کاملاً تشخیص داده می شود و قابل درمان و کنترل خواهد بود.

 

19 راه برای مقابله با آلرژی

  1. هر روز صبح بعد از مسواک زدن یک قرص روغن ماهی بخورید.
  2. برای خانه خود یک هواکش نصب کنید تا هوا را به جریان بیاندازد و هوای ساکن را جا به جا کند.
  3. به جای گوشت قرمز ترجیحاً گوشت مرغ بخورید.
  4. هر روز صبح یک کیوی میل کنید چرا که سرشار از ویتامین C است.
  5. خانه را مرتب گردگیری کنید.
  6. از جارو کشیدن فرش ومبلمان برای گرفتن گرد و خاک روی آنها غافل نشوید.
  7. آب تازه و تصفیه شده بنوشید.
  8. در حمام هواکش روشن کنید تا بخار آب آزارتان ندهد و پس از حمام نیز پنجره یا در آن را باز بگذارید تا هوای تازه جانشین هوای بخارآلود حمام شود.
  9. روزی یک بار پنجره‌های خانه را برای تعویض هوای داخل باز بگذارید.
  10. پرده حمام را هر ماه در آب گرم بشویید و بگذارید خوب هوا بخورد.
  11. در سرمای هوا، هوای خانه را معتدل نگه دارید و نگذارید خیلی سرد یا خیلی گرم شود.
  12. در فصل سرد برای حفظ رطوبت خانه از یک دستگاه بخور استفاده کنید.
  13. هر هفته تمام ملحفه‌های تخت خود را بشویید و مقابل آفتاب خشک کنید.
  14. اگر از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌ها استفاده می‌کنید، پس از اتمام شستشو بگذارید دستگاه لباس‌ها را خوب خشک کند.
  15. فریزر را هر چند ماه تمیز کنید و قفسه‌های آن را بشویید.
  16. بشقاب زیرگلدان‌ها را هر چند وقت یک بار خوب بشویید.
  17. اگر از حیوانات خانگی نگهداری می ‌کنید نگذارید وارد اتاق خواب شما شوند.
  18. لامپ های خانه را گردگیری کنید و حشرات مرده روی لامپ‌ها را بردارید.
  19. با کفش وارد خانه نشوید و یک جاکفشی به نگهداری کفش ها اختصاص دهید.

درمان این بیمار، دو اصل مهم دارد:

الف) فرد مبتلا باید بداند که آسم، یک بیماری مزمن است و ممکن است در طی زندگی او، به طور متناوب تشدید شود و نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد، ولی خوشبختانه بیماری کاملاً قابل کنترل است.

ب) مساله بعدی این است که این بیماری صد در صد قابل درمان نیست، ولی قابل کنترل است و اگر کنترل نشود و درمان جدی گرفته نشود، می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. اما اگر بیمار به پزشک خود اعتماد کند و دایم با پزشک در ارتباط باشد و بیماری خود را قبول کند و از آن نترسد (با توجه به این بیماری حدود 10 درصد کل افراد جامعه را در برگرفته است)، کاملاً کنترل می شود.

 

راه های درمان، بر سه اصل استوار می باشد:

اول اینکه آسم و علت های دیگری که باعث تشدید آن می شوند، به درستی توسط پزشک تشخیص داده شوند. چه بسا فردی، سال ها با تشخیص آسم تحت درمان قرار می گیرد و بعداً پزشک متوجه می شود که بیمار داروی نامناسبی مانند پروپروانولول یا ایندرال مصرف می کرده که این داروها، باعث تشدید بیماری آسم می شوند و یا علت دیگری مانند ریفلاکس معده (ترش کردن غذا) وجود دارد.

مساله بعدی سینوزیت می باشد. بیمار باید حتماً از علایم سینوزیت آگاه باشد و در صورت وجود ترشحات پشت حلق، به پزشک خود گزارش دهد تا پزشک نسبت به درمان آن اقدام کند.

سومین مساله تماس با مواد حساسیت زا می باشد، مثل تماس با پرندگان، ادرار و مدفوع حیوانات، گرده های گل ها و گل کاری.

مسایل غیر ریوی هم می توانند باعث تنگی ریوی و بروز علایمی شبیه آسم شوند مانند نارسایی قلبی. حتی کم خونی می تواند باعث تنگی نفس شود که باید با علایم آسم افتراق داده شود.

در درمان های غیر دارویی حذف آلرژن ها در مواقع لازم به نفع بیمار می باشد و اگر بیماران بتوانند از محل آلوده به یک محل سالم نقل مکان کنند، بسیار خوب است.

مساله بعدی تغذیه می باشد، البته توصیه خاصی در مورد هیچ غذایی از طرف پزشک داده نمی شود و فقط عنوان می شود که وقتی با مصرف هر غذایی احساس می شود که مشکل تشدید می گردد باید از برنامه غذایی حذف شود در نتیجه غذاهایی را که ایجاد حساسیت می کنند نباید مصرف کرد مانند انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه.

در درمان دارویی، داروها را به دو گروه عمده تقسیم بندی می کند:

گروه اول داروهایی هستند که موقع حمله ی آسم باید مصرف شوند، مثل اسپری سالبوتامول که به وسیله آن بایستی سریعاً برونش باز شود.

توصیه می شود که هر بیماری همیشه اسپری سالبوتامول را همراه داشته باشد و بهتر است با وسایل کمک اسپری مصرف شوند و چنانچه مشکل بیمار با اسپری برطرف نشود، حتماً به بیمارستان مراجعه کند.

گروه دوم داروهایی هستند که باعث جلوگیری از حمله آسم می شوند، مانند داروهای کورتون، انوع داروهای خوراکی گشاد کننده برونش و اسپری های ترکیبی که اگر درست مصرف شوند، کم عارضه ترین انواع داروها می باشند.

در مورد اسپری باید گفت که انواع اسپری به هیچ عنوان باعث عادت کردن نمی شود، ولی حتماً باید به صورت صحیح استفاده شوند.

 

عدم درمان به موقع بیماری آسم، چه عواقبی ممکن است داشته باشد؟

عدم درمان به موقع نه تنها باعث می شود که شخص معضلات اجتماعی پیدا کند، بلکه شخصیت اجتماعی بیمار نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و ضربه روحی بزرگی به بیمار وارد می شود. این بیماری باعث می شود فرد از کارش غیبت کند و از نظر اقتصادی نیز دچار مشکل شود.

آسم می تواند به قلب و عروق فشار بیاورد و باعث اختلالات قلبی و عروقی شود و فرد را از نظر یادگیری نیز تحت تأثیر قرار دهد.

 

درمان دارویی

پزشکان از چند گروه دارویی برای درمان آسم استفاده می ‌کنند. گروه اول داروهایی هستند که باعث شل شدن عضلات دیواره راه‌ های هوایی می ‌شوند.

دسته دوم داروها از التهاب مجاری هوایی جلوگیری می ‌کنند یا باعث کاهش یافتن التهاب می‌شوند.

داروهایی نیز هستند که هر دو کار را با هم انجام می ‌دهند.

 

توصیه های ضد آسم در خانه

«بهتر است کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏های قلبی و تنفسی در خانه بمانند.»

این توصیه کارشناسان بهداشت در روزهای آلوده است. در چنین روزهایی توصیه می‏شود افراد از تردد بی‏مورد در شهر بپرهیزند و در خانه بمانند، اما توجه به پاکی هوای خانه که فرد ساعات زیادی را در آنجا می‌گذراند، نباید فراموش کرد.

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به آسم است و شما می‌خواهید بهترین محیط ممکن را برای سلامت او در خانه فراهم کنید، ابتدا باید عواملی را که در او ایجاد حساسیت می‌کنند، شناسایی کرده، سپس اقداماتی برای کنترل و محدود کردن آنها در خانه انجام دهید.

ایجاد هوای تمیز و تهویه مطبوع در خانه یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنترل بیماری آسم است. وجود مواد محرک و ذرات آلاینده در هوا مانند دود سیگار، عطرها، ذرات اسپری و محصولات شوینده و پاک‌کننده و دود ناشی از پخت‌و‌پز در فضای داخلی خانه می‌توانند علایم آسم را تشدید کنند. حتی استفاده از شمع‏های عطری یا وجود یک روزنامه تازه چاپ شده نیز در برخی افراد مبتلا به آسم می‌تواند ایجاد حساسیت کند.

 

برای ایجاد هوای تمیز در خانه بهتر است، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اجازه ندهید کسی در خانه سیگار بکشد. اگر یکی از افراد خانه سیگاری است، بهتر است به او کمک کنید تا سیگار را ترک کند و در غیر این صورت از او بخواهید بیرون از خانه سیگار بکشد.
  2. از شومینه و بخاری‌هایی که سوخت آنها چوب است، در خانه استفاده نکنید.
  3. از محصولات پاک‌کننده و شوینده ی غیر معطر استفاده کنید. از شمع‌های عطری و اسپری‌های خوشبوکننده هوا در خانه استفاده نکنید.
  4. مطمئن شوید تمام وسایل گازسوز خانه تهویه مناسبی دارند و گازهای ناشی از سوخت آنها به بیرون منتقل می‏شود. دودکش بخاری گازی را به‌طور کامل بررسی کنید و برای اجاق گاز نیز از هود استفاده کنید.
  5. از نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی در خانه خودداری کنید.
  6. روزهایی که آلودگی هوا بالاست، حتی‌الامکان پنجره‌ها را باز نکنید. می‌توانید پنجره‌ها را در ساعات اولیه صبح (قبل از ساعت 5) که میزان آلودگی کمتر است، باز کنید.
  7. یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر مناسب تهیه کنید.
  8. یکی از شایع‌ترین علل ایجادکننده علایم آسم، گرد و غبار حاوی قارچ‌ها و هاگ آنهاست که انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در محل‌های مرطوبی مانند حمام، زیرزمین و آشپزخانه وجود دارند و برخی نیز روی پوست بدن انسان زندگی کرده و از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند. این نوع قارچ‌ها در اتاق خواب، ملحفه‌ها و بالش‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها و مبلمان خانه وجود دارند و بیشترین محل تجمع آنها، اتاق خواب است. پس حداقل هفته‌ای یک‌بار خانه را جارو برقی کشیده و گردگیری کنید و هنگام گردگیری برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار در هوای خانه، از دستمال مرطوب استفاده کنید. هنگام گردگیری، قاب عکس‌ها، مجسمه‌ها و گیاهانی را هم که ممکن است قارچ‌ها را به خودشان جذب کنند، تمیز کنید.
  9. برای گردگیری و تمیز کردن سطوح از محلول یک قسمت سفیدکننده کلره و ده قسمت آب استفاده کنید.
  10. از بالش‌های پر استفاده نکنید و از رختخواب‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده اند، استفاده کنید.
  11. روی رختخواب‌ها و مبلمانی که فرد مبتلا به آسم از آنها استفاده می‌کند، از ملحفه استفاده کنید و ملحفه‌ها را هر هفته با آب داغ (بالای 55 درجه سانتی‌گراد) شسته و به خوبی خشک کنید.
  12. بهتر است در اتاقی که فرد بیشتر اوقات خود را می‌گذراند، از فرش استفاده نکنید.
  13. اگر از گلیم یا فرش‌های محلی استفاده می‌کنید، از انواع سبک و قابل شستشوی آنها استفاده کرده و به‌طور منظم آنها را با آب گرم بشویید.
  14. پنجره‌ها و پرده‌ها را به‌طور منظم شسته و تمیز کنید.
  15. از کمدها و دکورهایی که سطوح افقی زیادی دارند و گرد و خاک روی سطوح افقی آنها می‌نشیند، استفاده نکنید.
  16. از مبل‏ها و صندلی‌های پارچه‌ای در خانه استفاده نکنید.
  17. کاشی‌ها و پرده حمام را به‌طور منظم تمیز کنید.
  18. کتاب‌ها را در اتاق خواب قرار ندهید.
  19. برای کنترل قارچ‌ها و کاهش رطوبت، از دستگاه‌های بُخور، به‌خصوص در اتاق فردی که آسم دارد، استفاده نکنید.
  20. برای جلوگیری از ایجاد رطوبت، لوله‌های آبی که نشتی دارند و شیرهایی را که چکه می‌کنند، تعمیر کنید. کف آشپزخانه و حمام را همیشه خشک نگه دارید.
  21. حمام، آشپزخانه و زیرزمین باید تهویه مناسب داشته باشند. برای این کار می‌توانید از فن استفاده کنید.
  22. اگر محل مرطوب و تاریکی در خانه شما وجود دارد، به‌طور مرتب آن را تمیز کرده و از یک لامپ صد وات که همیشه روشن است، برای از بین بردن رطوبت استفاده کنید.

 

توصیه های تغذیه ای در آسم

آسم شامل تنگی نفس حمله ای همراه با خس خس سینه است و در اثر انقباض مجاری هوایی و یا تورم غشاء های مخاطی آن ها ایجاد می شود.

از میان بیماری های مزمن، آسم هفتمین بیماری شایع است که در دو سوم افراد، ارثی می باشد.

علایم و عوارض آسم عبارت هستند از: خس خس قابل شنیدن، افزایش ضربان قلب، سیانوز، کاهش فشار خون، اضطراب، ادم ریه، دِهیتدراتاسیون و سرفه ی خشک و سخت.

در صورت عدم درمان آسم، این بیماری می تواند به آسم مقاوم تبدیل شود که فرد را نیازمند بستری شدن در بیمارستان کرده و زندگی وی را به خطر می اندازد.

 

توصیه های تغذیه ای

  • از دریافت وعده های غذایی پُرحجم اجتناب کنید. افزایش حجم معده می تواند باعث تشدید حملات آسم شود.
  • به منظور رقیق شدن ترشحات، آب و مایعات بیشتری مصرف کنید.
  • مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین های B6,A و روی را افزایش دهید.
  • ویتامین C به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی نقش مهمی در بهبود عملکرد ریه های دارد. بنابراین، مقادیر بیشتری کلم بروکلی، گریپ فروت، پرتقال، فلفل شیرین، کیوی، آب گوجه فرنگی و گل کلم مصرف کنید.
  • برخی مواد غذایی از قبیل سیب، پیاز، مرکبات و توت ها به علت وجود ماده ای به نام کوئرستین، در تنظیم فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. سعی کنید در طول هفته، پنج بار یا بیشتر از این مواد استفاده کنید.
  • منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند مغزها را بیشتر مصرف کنید.
  • در صورتی که مبتلا به آسم آلرژیک هستید، غذاهای آلرژی زا را حذف کنید. فقط 4 درصد مبتلایان به آسم، دچار آلرژی غذایی هستند. غذاهایی که باید از رژیم غذایی این افراد (البته بسته به این که به کدام یک حساس هستند) حذف شوند، عبارت هستند از: شیر، تخم مرغ، غذاهای دریایی و ماهی.

 

بهتر است سولفیت ها نیز با احتیاط  مصرف شوند. سالیسیلات ها به ندرت مشکل زا هستند، اما در 2 درصد بیماران، آسم را تشدید می کنند.

 

  • مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مفید است. گردو و ماهی از منابع خوب این اسیدهای چرب می باشند. البته در صورت ابتلا به آلرژی غذایی به ماهی، مصرف ماهی باید از رژیم حذف شود.
  • کافئین از طریق شل کردن ماهیچه ها، مجاری هوایی را باز می کند. مصرف 2 تا 3 لیوان چای در روز می تواند برای بزرگسالان مفید باشد.

 

تغذیه مطلوب در زندگی موجب بهبود عملکرد ریه می شود این در حالی است که سوء تغذیه به همراه آسیب ایمنی در بیمارانی که از سطح تغذیه نا مناسبی برخوردارند بیماران را در معرض خطر عفونت تنفسی قرار میدهد .

از سوی دیگر بیماریهای ریوی نیز بر وضعیت تغذیه افراد تاثیر می گذارند و بعنوان مثال موجب افزایش مصرف انرژی  کاهش دریافت مواد غذایی ، بی اشتهایی ناشی از بیماری مزمن استفراغ و... می شوند .

بررسی ها نشان داده اند که تغییر الگوی رژیم غذایی افراد با افزایش میزان بروز بیماری آسم در ارتباط است . بنابراین جهت کاهش علایم آسم توجه به نکات زیر ضرروی است :

 

  1. از اتساع زیاد معده دراثر خوردن مقادیر زیاد موادغذایی پیشگیری کنید. بدین منظور وعده های غذایی کوچک و غنی از مواد مغذی (حاوی پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا ، ویتامینها و مواد معدنی) را فراهم کنید.
  2. درموارد آسم آلرژیک غذاهای آلرژی زا ( حساسیت زا ) را  از برنامه غذایی حذف کنید . تنها چهار درصد بالغین مبتلا به آسم ،حساسیت غذایی دارند . غذاهایی که بطور معمول باید حذف شوند عبارتند از : شیر، تخم مرغ ، غذاهای دریایی، ماهی ، بادام زمینی و افزودنیها
  3. چربی های اشباع وغیراشباع ممکن است تاثیرات متفاوتی روی التهاب راههای هوایی داشته باشند چربی های اشباع (روغن جامد، کره ، چربی حیوانی و ...) ممکن است باعث تشدید آسم شوندو چربی های غیر اشباع ارتباط معکوسی به بروز آسم دارند مواد غذایی حاوی اسید های چرب امگا سه مانند ماهی (برای افرادی که به ماهی حساسیت ندارند) و گردو ( در صورتی که بیمار آن را  تحمل کند) و روغن کلزا مفیداست .
  4. مصرف مواد غذایی زیر را افزایش دهید :کلم بروکلی ،  گریپ فروت ، پرتقال ، فلفل دلمه ای ، کیوی ، آب گوجه فرنگی ، گل کلم ،  سیب و پیاز (این مواد بعلت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی می توانند باعث بهبود پاسخ ایمنی شوند )
  5. محدود کردن مصرف نمک ممکن است مفید باشد . این امر در مردان بیشتر از زنان صادق است .
  6. کافئین موجود در قهوه باعث شل شدن ماهیچه و بازشدن راههای هوایی ریه می شود .لذا دریافت دو تا سه فنجان قهوه در روز در بزرگسالان به نظر مفید میرسد .
  7. سلنیوم و منیزیم هم در بهبود بیماری مهم هستند.منابع عمده غذایی سلنیوم عبارتند از : غذاهای دریایی، جگر و قلوه،گوشت و ماکیان . منابع خوب منیزیم عبارتند از : دانه ها ،مغزها ، حبوبات و غلات آسیاب شده و نیز سبزیجات سبز تیره .

لازم به ذکر است بر اساس مطالعات انجام شده اضافه وزن در کودکان موجب تشدید بیماری آسم می شود و افزایش وزن بعد از هجده سالگی در زنان خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد .

 

تداخل دارو و غذا :

  1.  گشاد کننده های راههای هوایی که به وفور در بیماران آسمی استفاده می شود ممکن است باعث بروزتهوع و استفراغ در این افراد شود. هنگام استفاده از این داروها ازتغییرات زیاد در مقدار دریافت کربوهیدرات ها و پروتئین ها و غذاهای حاوی کافئین مثل قهوه و چای باید خودداری کنید. توجه داشته باشید که سطح چربی در بچه هایی که تئوفیلین دریافت می کنند بالا می رود.
  2. کورتیکواستروئیدها ( پردنیزولون – دگزامتازون ) هم ازجمله داروهایی هستند که غالبا دربیماران آسمی استفاده می شوند این داروها عوارضی دارند که ازجمله اینها می توان به کاهش پتاسیم ، افزایش سدیم و افزایش قندخون  اشاره کرد همچنین استفاده طولانی مدت باعث کاهش تراکم مغزاستخوان می شود لذا پایش بیماران آسمی که کورتیکواستروئید مصرف می کنند از نظر تراکم استخوان و دریافت رژیم کلسیمی ضروری است.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات