top
درمان سینوزیت با طب سنتی

درمان سینوزیت با طب سنتی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: یک کارشناس طب سنتی شستشوی بینی با آب، آب نمک و برخی دم کرده های رقیق را بهترین راه حل برای درمان سینوزیت عنوان کرد.

درمان سینوزیت با طب سنتی

دکتر افشار تموک اظهار کرد: بیماری سینوزیت یکی از عوارض سرماخوردگی است و زمانی ایجاد می شود که مجرای سینوس ها بنا به هر عاملی مسدود شده، ترشحات امکان دفع پیدا نکرده و باعث التهاب و عفونت شود.

 
وی با اشاره به اینکه انحراف و پولیپ بینی هم می تواند فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت کند ،افزود: افرادی که در هوای خشن زمستان از کلاه یا پیشانی بند استفاده نمی کنند و در معرض برخورد سرما به پیشانی، سر و صورت هستند، بیشتر به سینوزیت مبتلا می شوند.
 
این کارشناس طب سنتی خوردگی استخوان ها و آبسه بافت های همجوار، مننژیت(عفونت پرده مغز) و آنسفالیت(التهاب حاد بافت مغزی) را از عوارض این بیماری برشمرد.
 
دکتر تموک با بیان اینکه درطب سنتی برای تسهیل تخلیه و دفع ترشحات از انفیه ها( دارویی که به بینی کشند) و عطسه آورها در کنار خلط آور استفاده می شود، گفت: تنقیه با آب، آب نمک رقیق و برخی دم کرده های رقیق از راه بینی به باز شدن سینوس ها و دفع خلاطها کمک می کند.
 
وی در مورد درمان این بیماری، عنوان کرد: بیمار باید عصرها در حالت سجده 2 قطره از قطره بینی در هر سوراخ بینی ریخته و هر شب قبل از خواب با پوشاندن کامل سر و صورت از بخور شفا که ترکیبی از برطرف کننده های چرک و عفونت، نرم کننده های خلط و روان کننده هاست، استفاده نماید.
 
این متخصص،  مصرف دوسین را برای افراد بالغ توصیه کرد و افزود: این دارو آنتی بیوتیک مؤثر بر میکرو ارگانیسم های مسبب سینوزیت است،که میزان مصرف آن یک قاشق غذاخوری است که باید دو بار قورت داده شود.
 
دکتر تموک عرق سه دانه را به عنوان آنتی بیوتیک موثر دیگر بر این بیماری معرفی و یادآور شد: این دارو در بافت های عفونی عمقی تر نفوذ می کند که بیمار(افراد بالغ) باید سه بار در روز به میزان 10 قاشق غذاخوری از آن بخورد.
 
وی گفت: شپه ونف که به شکل پماد است به اطراف بینی بیمار مالیده می شود یا درصورت کیپ بودن کامل سوراخ های بینی با گوش پاک کن در داخل بینی استفاده می شود که باعث باز ماندن مجرای بینی می شود و سول یا قطره نف هم جایگزین خوبی برای این داروست.
 
این پزشک با تاکید بر مصرف عرق شقایق و شربت زونا درصورت وجود سرفه و خلط برای این بیماران بیان کرد: درصورت صلاح دید طبیب، حجامت، بادکش کوچک و ملایم بر روی سینوس ها و مالیدن روغنهای گرم در محاذات آنها نیز برای تسریع روند درمان مفید است.
 
وی با اشاره به اینکه در صورت وجود هر علامت دیگر باید درمان متناسب صورت گیرد، افزود: بسیاری از سینوزیت ها با اختلال گوارشی همراه هستند که در این صورت باید درمان شوند.
 
این پزشک جهت درمان سینوزیت حاد پرهیز از هوای سرد، باد و کولر، آب سرد و یخی، ترشیجات، هوا به هوا شدن، فعالیت شدید، پرخوری، غذاهای سرد و مرطوب از جمله ماست، دوغ را ضروری دانست.
 
دکتر تموک داشتن فعالیت بدنی مناسب، مصرف غذاهای گرمی و مقوی، تنقیه بینی با آب نمک، غرغره حلق و ماساژ نرم با روغن های گرم  را به صورت چندبار در روز، مسواک زدن به ویژه مسواک شب جهت کاهش ترشحات میکروبی حلق به ریه ها، استفاده از میوه جات و سبزیجات وغذاهای سالم را به بیماران سینوزیتی توصیه کرد.
 
وی گفت:  ممکن است در اثر آبریزش از بینی و استفاده مکرر از دستمال کاغذی پوست اطراف بینی دچار التهاب و پوسته پوسته شدن شود که در این صورت می توان یکی از روغن های زیتون، کنجد یا بنفشه را به اطراف بینی مالید.
 
این کارشناس طب سنتی با تاکید بر اینکه مقابله با بروز هر بیماری با قدرت سیستم دفاعی بدن رابطه تنگاتنگی دارد، افزود: تقویت سیستم ایمنی هم باعث پیشگیری از بیماری شده و هم تا حدودی در تسریع درمان مؤثر است که این کار با استفاده از غذاهای مقوی، بادکش، حجامت، استراحت، سلامت روان و نشاط روحی امکان پذیر می شود.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات