top
بررسی بیماری دیابت و درمان گیاهی آن و...

بررسی بیماری دیابت و درمان گیاهی آن و...

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: مرض قند یا دیابت مرضى است که بواسطه زیاد شدن مقدار قند خون تولید می شود. در این حالت لوزالمعده، ماده ی انسولین را که باعث سوختن قند می شود به مقدار کافى تولید نمىکند و لذا مقدار قند خون که یک گرم در هر لیتر است افزایش می یابد....

بررسی بیماری دیابت و درمان گیاهی آن و...

مرض قند یا دیابت مرضى است که بواسطه زیاد شدن مقدار قند خون تولید می شود. در این حالت لوزالمعده، ماده ی انسولین را که باعث سوختن قند می شود به مقدار کافى تولید نمىکند و لذا مقدار قند خون که یک گرم در هر لیتر است افزایش می یابد. عوارض آن عبارتست از پیدایش قند در ادرار و زیاد شدن ادرار. هر اندازه قند زیادتر شود، ادرار هم بیشتر می شود، بطور یکه ادرار بیمار مبتلا به دیابت تا سه برابر ادرار شخص سالم می رسد. بیمار بیش از حد معمول غذا می خورد و آب زیاد می آشامد. حس گرسنگى سیر نشدنى در او پیدا می شود. همیشه خسته و ناتوان می باشد و کم کم لاغر می شود. براى معالجه این مرض هنوز داروى مخصوصى ساخته نشده و بیمار باید به رژیم غذایى عمل کند و از خوردن مواد قندى و نشاسته‌اى بپرهیزد.

سیب زمینى ترشى بهترین غذا براى مبتلایان به مرض قند می باشد و از تولید آن پیشگیرى می کند. کسانى که در اثر ابتلا  به مرض قند لاغر وضعیف می شوند، غذایى بهتر از سیب زمینى ترشى براى تقویت ندارند و آنها را چاق هم می نماید. سیب زمینى داراى مقدار فراوانى املاح پتاس مى باشد، به همین علت است که مصرف سیب زمینى براى مبتلایان به مرض قند نه تنها مجاز است بلکه توصیه شده که بجاى نان، آن را به صورت کباب و یا بخارپز و یا پخته مصرف کنند.

نسخه تهیه نان سیب زمینى از این قرار است:

دو قسمت سیب زمینى را با یک قسمت آرد گندم بکشید و سیب زمینی ها را بخار پز کنید. بعد از اینکه سیب زمینی ها کاملا با بخار پخت، تا گرم است با دست یا با نورد آنها را پوست بکنید تا به شکل خمیر در آید. خمیر ترش را با نصف آرد خمیر کنید و بعد آرد را به آن اضافه نمائید، سیب زمینى و کمى نمک را با آن مخلوط کنید و بعد تمام این مواد را باهم مخلوط نمائید و با آب گرمى بر حسب فصل با خمیر مایه آن را خمیر کنید و بورزید و مدتى آن را بگذارید تا ور بیاید. پس از اینکه به خوبى ور آمد کوره را گرم کنید. کوره اى که براى پختن نان سیب زمینى گرم می شود نباید آتش آن تند باشد زیرا پختن نان سیب زمینى با آتشى ملایم ولى در مدتى طولانى تر از مدت نان گندم خالص پخته می شود. نان سیب زمینى که به این ترتیب پخته شود مدت زمان زیادى تازه مانده کهنه نمی شود.

نان سیب زمینى را بطریق سهل وساده ترى هم به ترتیب می توان تهیه کرد:

یک کیلو سیب زمینى را بپزید و پوست بکنید، کمى نمک به آن افزوده و با یک قاشق آرد گندم خمیر کنید و بعد روى کاغذى که آرد پاشیده‌اید این خمیر را به شکل نان بیسکویت در آورید و روى کاغذ بگذارید و آن کاغذ را در ظرفى آهنى گذاشته آن را در کوره بگذارید تا یک ساعت بماند و به خوبى بپزد. این خمیر را مى توان به شکل نان بیسکویت در آورده و روى آن را شکر بپاشید.

براى اینکه طعم قلیائى املاح سیب زمینى از بین نرود باید آن را در خاکستر و یا در تنور و یا با کمى آب به شکل بخارپز، پخت.

شاهی

شاهى چون این خاصیت را دارد که قند وارد در خون را خارج می کند براى اشخاص مبتلا به مرض قند مصرف آن به شکل خام و یا سالاد توصیه شده است.

جوانه گندم داراى ویتامین (A1) مى باشد که تأثیر زیادى در معالجه مرض قند دارد. از این رو خوردن جوانه گندم به مبتلایان به مرض قند توصیه می شود.

چون قند تمشک و توت فرنگى از انواع فروکتوز مى باشد مصرف این میوه براى اشخاصى که مبتلا به بیمارى قند مى باشند توصیه می شود.

اگر مبتلا به مرض قند هستید تا میتوانید از خیار و تخم خیار استفاده کنید.

در برگ شاه توت یک ماده ى ضد قندى وجود دارد که مرض قند را درمان کرده و قند خون را پایین می آورد.

سیب و گلابى با آنکه شیرین هستند براى مبتلایان به مرض قند ضرر ندارند و در عوض مفرح و اشتها آور می باشند.

گردو داراى آهن و فسفر و مس و ویتامین (ب و ث) می باشد و براى بیماران قند نافع است.

مبتلایان به مرض قند باید بیست و پنج گرم برگ گردو را در یک لیتر آب دم کنند و هر صبح و شب یک لیوان آن را مصرف کنند. بعد از یک هفته بهبود و شفاى عاجلى در خود احساس مى کنند.

فندق مثل گردو و بادام براى تغذیه ی مبتلایان به مرض قند تجویز شده است، بخصوص که نشاسته هم ندارد.

برگهاى جوان و نورسته درخت زیتون را ده گرم تکه تکه کنید و در نیم لیتر آب سرد یک شب تمام بخیسانید و فرداى آن شب ظرف محتوى آن را روى آتش بگذارید تا به جوش آید. بعد آن را از روى آتش بردارید و بیست دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کنید و در طى شبانه روز چهار تا پنج استکان از این دمکرده را بنوشید.

اگر بخواهید برگ زیتون را مصرف کنید باید بیست گرم برگ خشک زیتون را خرد کنید و در نیم لیتر آب خیس و سپس روى آتش بگذارید تا بجوشد و بعد بیست دقیقه آن را دم کنید.

بسیارى از اشخاص به اشتباه فکر می کنند که قند انگور یا میوه‌هاى شیرین دیگر ایجاد مرض قند می کنند، ولى این اشتباه بزرگى است، زیرا دیابت با انگور معالجه می شود و انگورى را که براى معالجه دیابت مصرف کنید نباید زیاد رسیده و شیرین باشد و باید با میوه‌هاى دیگر مثل پرتقال، آلو، خربزه، سیب، گلابى، آلبالو، ترکیب شود. اگر می خواهید در دوره این رژیم هندوانه بخورید باید دو تا سه ساعت فاصله زمانى از وقتى که انگور خورده‌اید داشته باشید، ولى در هر حال نباید هندوانه را با انگور در یک ساعت و یک دفعه بخورید بسیارى از بیماران در اثر افراط در خوردن گوشت و شرینى مبتلا به بیمارى قند شده اند ولى در اثر میوه خوارى مریض نشده اند.

در مواردى که مصرف قند براى شما ممنوع است عسل طبیعى مصرف کنید که مقدار کمى گلوکز دارد.

میوه‌ها و سبزیهایى که داراى ویتامین (ث) مى باشند در تنظیم قند خون مؤثر بوده و در معالجه و عدم ابتلای به این مرض نقش بزرگى بازى مى کنند.

ویتامینهاى (ب) نیز در عمل قند مؤثرند. خوردن میوه و غلات و سبزیهایى که ویتامینهاى (ب) دارند براى انسان لازم بوده و براى عدم ابتلا و معالجه قند لازم اند.

پیاز هضم غذا را آسان ساخته و براى بیمارى قند مفید است.

همچنین ٢٠ مثقال شیر خشت را با ٢ لیتر آب هندوانه مخلوط نموده صبح ناشتا میل نمایند.

اسفرزه را به مقدار ٢٥ گرم در آب سرد ریخته و خوب به هم بزنند که لعاب آن بیرون آید. بعد مقدارى صبر نمایند که ته نشین شود. لعاب بدست آمده را میل نمایند در مرض قند نافع است.

تخم شنبلیله را نرم بسایند همه روزه صبح یک مثقال و شب موقع خواب نیم مثقال میل نمایند. همه روزه صبحها ناشتا تا ٤٠ روز روزى ٣٠ گرم آبغوره میل نمایند.

آش آبغوره، آش تمبر، آش قرقروت، آش آلو، آش ماست، آش گوجه برغانىبراى مرض قند بسیار مفید و اثر بخش است.

نان خوراک شخص مبتلا به مرض قند باید در تنور، برشته و نیم سوخته شود.

اگر چاى، عادت دارید باید با توت خشک میل نمایید.

احتیاط - میوه شاه بلوط چون حاوى مقدار زیادى مواد نشاسته اى است مصرفش براى مبتلایان به مرض قند ممنوع است.

مصرف چغندر و شلغم و هویج و موز و خربزه و خرما براى مبتلایان به مرض قند ممنوع است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات