top
جلوگیری از ریزش مو با گیاهان دارویی

جلوگیری از ریزش مو با گیاهان دارویی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:ریزش مو علل مختلفی دارد، کمبود مواد غذائی و نخوردن غذای کافی یکی از عوامل مهم ریزش مو است. بعضی از افراد به خاطر رژیم‌های غلط غذائی که برای لاغری می‌گیرند، دچار ریزش مو می‌شوند...

جلوگیری از ریزش مو با گیاهان دارویی

ریزش مو علل مختلفی دارد، کمبود مواد غذائی و نخوردن غذای کافی یکی از عوامل مهم ریزش مو است. بعضی از افراد به خاطر رژیم‌های غلط غذائی که برای لاغری می‌گیرند، دچار ریزش مو می‌شوند. آیا می‌دانید تغذیه سالم یعنی موهای زیبا؟ بله شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی درست و سالم نه تنها ازریزش مو جلوگیری کنید بلکه باعث پرپشتی و زیبایی موهای خود شوید.

معمولاً کسانی که دچار بیماری می‌شوند، پس از بهبود، ریزش مو می‌گیرند که این هم به علت کمبود مواد غذایی است. برای درمان ریزش مو باید هم مواد غذائی مفید و مناسب مصرف نمود و هم به مو‌ها و ریشه‌های آن غذا داد.

درمان های گیاهی برای ریزش مو

برای غذا دادن به مو‌ها می‌توان از آب میوه‌های گوناگون مانند آب خیار، آب هلو، آب انگور و غیره استفاده نمود. کسانی که موهای خشکی دارند و دچار ریزش مو می‌شوند، می‌توانند از مخلوط کتیرا و زردهٔ تخم مرغ استفاده کنند. کسانی که موهای چرب دارند به هیچ وجه نباید از زردهٔ تخم مرغ برای تقویت موهای خود استفاده کنند. این دسته از افراد می‌توانند از مورد سبز و آب نخود استفاده نمایند. تقویت مو با روغن های گیاهی را فراموش نکنید.

یکی دیگر از داروهای طبیعی برای تقویت موی سر، استفاده از ماده لزج اطراف تخمه‌های خربزه، طالبی و گرمک است. برای این کار، تخمه‌ها را در دستان خود مالش دهید تا دستان‌تان چرب شود، سپس چربی به دست آمده را به سر خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و خشک شود. سپس سر خود را با آب ولرم بشویید.

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای موهای سر، آب انگور است. به کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دچار ریزش موی شدید هستند، توصیه می‌شود در شبانه روز، سه لیوان آب انگور میل کنند.

کلسترول، باعث کمبود ویتامین «ب» سر می‌شود که این کمبود، ریزش مو را به همراه خواهد داشت. چربی خون در اطراف پیاز مو جمع شده و مانع تنفس و تغذیه آن می‌گردد. بنابراین خوردن و مالیدن این ویتامین و مواد حاوی آن از جمله سبوس گندم و جو، پوست چلتوک برنج، نان‌های پخته شده با آرد سیاه و همچنین ماء‌الشعیر، به جلوگیری از ریزش مو بسیار کمک می‌کند.

عشایر ایران یک روش بسیار جالب برای تقویت موی سر دارند که به این صورت است: یک خیار درشت و آبدار را که کامل رسیده و پوست آن زرد شده است را بردارید و آن را به طور عمودی به دو قسمت برش بزنید. سپس مقداری جوی پوست‌نکنده را در وسط خیار فرو برید، به طوری که جو‌ها از آب خیار استفاده کرده و روئیده و جوانه بزنند. سپس خیار را با جو و جوانهٔ آن خشک کرده و بکوبید. مقداری از آن را خورده و با بقیهٔ آن، سر خود را بشوئید. این جو‌ها سرشار از ویتامین ب و دیگر املاح بوده و برای تقویت موهای سر بسیار مفید است.

علت دیگر ریزش موی سر، کندی جریان خون در پوست کف سر است. برای جلوگیری از این نوع ریزش مو، باید از موادی استفاده نمود که تحریک کننده بوده و موجب افزایش گردش خون می‌گردد. برای استفاده از این گیاهان، باید از متخصص و پزشک کمک گرفت و تست انجام گیرد تا حساسیت داشتن و یا نداشتن به آن گیاه یا دارو مشخص گردد. در صورت عدم حساسیت، شستشوی سر با جوشاندهٔ برگ انجیر و استفاده از شیرهٔ آن بسیار مفید می‌باشد. این جوشانده به این روش تهیه می‌گردد که، یکی دو برگ انجیر را جوشانده و در شیشه‌ای می‌ریزیم. سپس کمی از آن را برداشته و فقط موی سر را با آن خیس می‌کنیم. دقت کنید که از این جوشانده روی پوست صورت و بدن شما نریزد. برس کشیدن و مالش پوست سر نیز مفید است، به شرط آنکه پوست سر ملتهب نبوده، غدد زیر پوست کمبود مواد معدنی نداشته و خراب نشده باشند.

شستشو و تمیز نگه داشتن موی سر نیز در بهبود جریان خون سر و تنفس مو، بسیار سودمند است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات