top
توصیه های طب سنتی برای رفع بوی عرق

توصیه های طب سنتی برای رفع بوی عرق

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:بوی عرق بدن افراد بیماری محسوب نمی‌شود. بعضی اوقات افرادی که مشکل تعریق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوی بدن آنها دیگران را اذیت می‌کند. به غیر از باکتری‌ها، دلایل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل هستند

توصیه های طب سنتی برای رفع بوی عرق
بوی عرق بدن افراد بیماری محسوب نمی‌شود. بعضی اوقات افرادی که مشکل تعریق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوی بدن آنها دیگران را اذیت می‌کند. به غیر از باکتری‌ها، دلایل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل هستند:
 رعایت کردن نظافت شخصی، استحمام روزانه و تعویض روزانه لباس‌ها.
 استفاده از لباس‌های طبیعی(به خصوص لباس زیر نخی). چون این لباس‌ها معمولاً به سرعت عرق و بوی بد را جذب می‌کنند.
دقت در نوع تغذیه به کاهش میزان بوی بدن کمک می‌کند.
الف. چیزهایی که نباید بخورید:
· بعضی از غذاهای تند با ادویه‌هایی مانند کاری
· قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین‌دار
· گوشت و مرغ می‌توانند باعث ایجاد مشکل بوی بد بدن شوند، رژیم غذایی خود را غوض کنید. مصرف گوشت و مرغ را کاهش و خود را به خوردن سبزی عادت دهید.
ب. چیزهایی که می‌توانید بخورید:
· میزان کافی آب و مایعات(مثل چای‌های سنتی)
· هر روز ناشتا قبل از صبحانه 500 میلی گرم پودر جوانه گندم در آب حل کرده و بنوشید.
 استفاده از اسپری و دئودرانت فقط بوی بد را می‌پوشاند و گاهی سبب افزایش بوی بد بدن می‌شود.
عفونت‌ها( از قبیل عفونت‌های ریوی، عفونت‌های پوستی و . . . ) را درمان کنید.
 استحمام کنید. سپس آب شلغم را بگیرید (شلغم را رنده کنید و داخل یک پارچه درشت بافت بریزید و فشار دهید). و ان را با یک قاشق چای خوری زیر بغل‌هایتان بمالید و ماساژ دهید.
 برای رفع بوی نامطبوع بدن، آب چند عدد تربچه را بگیرید و پس از دوش گرفتن و خشک کردن بدن زیر بغل و پا بمالید. تربچه خاصیت ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد.
چند عدد لیمو ترش را در دست خود کم کم فشار دهید تا نرم شود. انها را از وسط نصف کنید و زیربغل‌هایتان بمالید تا هسته‌هایشان خارج شود. سپس حمام کنید. اگر زیر بغل شما موهای زائد دارد، یک روز قبل از این کار موها را از بین ببرید تا اسید لیموها بوی بدن تا اسیدلیموها بوی بدن شما را از بین ببرد.
هر روز حمام بروید و بعد از آن به زیر بغل‌هایتان پودر بزنید.این کار علاوه بر اینکه بوی بدن را می‌گیرد، پوستتان را نیز سفید می‌کند.
از موادی مثل روغن زیتون، آب پرتقال، آب لیمو و گریپ فروت هم می‌توانید استفاده موضعی (خارجی) کنید. برای این کار اولاً توجه داشته باشید که افشره انها تازه باشد. ثانیاً زیر بازوهایتان( با هر قسمتی از بدن که لازم است) را پودر بزنید. ثالثاً جوش شیرین را به افشره اضافه کنید و به زیر بغل خود بمالید. در انتها آن را با روغن ززیتون پاک کنید. بوی بدن شما از بین خواهد رفت.
اگر کشمکش‌های عصبی باعث می‌شود تعریق بدنتان و در نتیجه بوی بدنتان زیاد شود، چای سبز بنوشید. یک قاشق چای خوری
چای سبز خشک را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه خیس بخورد و ان را کم کم در طول روز بنوشید. این چای به ما کمک می‌کند آرامش پیدا کنید و دیگر عرق نکنید.(چای سبز طبع سرد دارد)
 برخی از بوهای زننده بدن می‌تواند ناشی از بیماری‌ها یا مشکلات جسمی باشد.(مانند دیابت، بیمارهای کبدی و . . . ) پیگیری کنید.
 پاهای خود را بشویید. پاها به ویژه کف انها، مستعد تعریق و ایجاد بوی نامطبوع هستند. به همین دلیل بلافاصله پس از مراجعت به منزل پاهایتان را بشویید و چوراب‌ها را تعویض کنید.(به خصوص پس از ورزش یا پیاده‌روی) اگر با شستشوی معمولی، بوی بد پاها از بین نرفت، می‌توانید از مخلوط آب و نمک یا آب گرم و صابون استفاده کنید. در صورتی که بوی پاها بسیار آزاردهنده است و با بکارگیری این شیوه‌ها هم از بین نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید.
در فصل تابستان حداقل هر دو هفته یکبار ملحفه‌ها را تعویض کنید.
 زمانی که احساس می‌کنید عرق کردیده‌اید به هیچ وجه از عطر، ادکلن، مام یا هر نوع خوشبوکننده دیگر استفاده نکنید.
تعریق انگشتان پا و پشت لاله گوش‌ها، این مناطق را مستعد رویش قارچ‌های پوستی می‌کند. به نظافت این نقاط توجه کنید.
برای رفع بوی بد پا، از سنگ پا استفاده کنید، اما فراموش نکنید پس از استحمام، حتما کف پاها را با روغن بنفشه مرطوب کنید و بلافاصله جوراب بپوشید.
 در فصل تابستان، هفته‌ای یکبار و در فصول دیگر هر دو هفته یکبار کفش‌هایتان را بشویید. این نکته درباره کفش‌های ورزشی بسیار حائز اهمیت است.
از صابون‌ها(مثل صابون برگردان) و شامپوهای طبیعی و ترجیحاً سازگار با پوست بدن استفاده کنید.
برای رفع بوی پاها، روزانه 5 تا 10 دقیقه پاهایتان را در محلولی حاوی یک لیتر آب گرم و دو قاشق چا یخوری نمک، قرار دهید.
هم‌چنین، استفاده موضعی از عرق گیاه موُرد نیز بوی بد پاها را از بین می‌برد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات