top
عصاره دانه گیاه اسپند در درمان پرکاری تیروئید موثر است

عصاره دانه گیاه اسپند در درمان پرکاری تیروئید موثر است

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:سید ابراهیم حسینی، دکترای فیزیولوژی جانوری و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات فارس، پژوهشی را با هدف «بررسی تأثیر عصاره دانه گیاه اسپند بر سطوح پلاسمایی هورمون‌های محور هیپوفیزـ تیروئید» انجام داده است.

عصاره دانه گیاه اسپند در درمان پرکاری تیروئید موثر است

گیاه اسپند با نام علمی ‌«پگونوم هارمالا» از خانواده زیگوفیلاسه با داشتن ترکیباتی نظیر آلکالوئیدها، ساپونین، استروئید و لیگان در طب سنتی به عنوان دارویی که دارای فعالیت‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد توموری، بازدارنده آنزیم مونوآمینواکسیداز، محرک سیستم عصبی و تعدیل کننده فعالیت‌های آندو کربنی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پژوهش یک مطالعه تجربی است که در سال ۱۳۸۸ در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر روی ۵۰ سر موش صحرایی نر بالغ ن‍ژاد ویستار با وزن تقریبی ۳۲۰ ـ۲۶۰ گرم انجام شد. در این مطالعه حیوانات به ۵ گروه، شامل گروه‌های کنترل، شاهد و ۳ گروه تجربی تقسیم شدند.

گروه کنترل تحت هیچ تیمار خاصی قرار نگرفت، گروه شاهد به مدت ۱۷ روز و روزانه به میزان ۱ سی‌سی آب مقطر به صورت خوراکی دریافت کرد و گروه‌های تجربی نیز به مدت ۱۷ روز و روزانه به ترتیب۹۰، ۱۸۰ و ۲۷۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره دانه گیاه اسپند را به صورت خوراکی دریافت کردند.

در روز هجدهم سطوح پلاسمایی هورمون‌های محرک تیروئید، تیروکسین و تری‌یدوتیرونین با روش رادیو ایمونواسی اندازه‌گیری شدند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.

به گزارش ایسنا ،  یافته‌های این مطالعه نشان داد: عصاره دانه گیاه اسپند در دوزهای حداقل و حداکثر، سطوح پلاسمایی هورمون محرک تیروئید و در دوزهای متوسط و حداکثر، سطوح پلاسمایی هورمون‌های تیروکسین و تری‌یدوتیرونین را به طور معنی‌داری کاهش می‌دهد.

نتایج این پژوهش بیانگر آن است که پس از انجام تحقیقات تکمیلی می‌توان از عصاره دانه گیاه اسپند در درمان پرکاری تیروئید استفاده کرد.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات