top
چاقی از دید طب سنتی چین

چاقی از دید طب سنتی چین

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:اقبال شیوه‌های درمانی طب مکمل و جایگزین میان مردم کشورهای مختلف در جهان موجب شده تا بسیاری از مردم برای درمان چاقی و به دست آوردن تناسب اندام نیز دست به دامن متخصصان و درمانگران طب‌های مکمل و جایگزین در سراسر جهان شوند.

چاقی از دید طب سنتی چین

اقبال شیوه‌های درمانی طب مکمل و جایگزین میان مردم کشورهای مختلف در جهان موجب شده  تا بسیاری از مردم برای درمان چاقی و به دست آوردن تناسب اندام نیز دست به دامن متخصصان و درمانگران طب‌های مکمل و جایگزین در سراسر جهان شوند. خوشبختانه این شیوه درمانی به دلیل تاثیر درمانی موثر و ثباتی که دارد این روزها یکی از شیوه‌های درمانی پرطرفدار در سراسر جهان برای درمان چاقی و اضافه وزن محسوب می‌شود که حداقل عوارض جانبی را برای بیمار به همراه دارد. دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تاثیرات درمانی طب سوزنی چین در درمان انواع چاقی‌ها توضیحاتی را با مخاطبان سیب سبز درمیان می‌گذارد.

 

چاقی از دید طب سنتی چین

چاقی انواع مختلفی دارد. گاهی فرد تنها دچار اضافه وزن است. گاهی به چاقی مبتلاست و گاهی هم دچار چاقی مفرط می‌شود که هر یک از آنها یک پروسه درمانی دارد. بنابراین افراد مختلف گونه‌های مختلفی از چاقی یا اضافه وزن را تجربه می‌کنند. در طب مدرن با اندازه‌گیری BMI فرد و در نظر گرفتن تناسب آن با وزن و قد، میزان اضافه‌وزن، چاقی یا چاقی مفرط فرد را تشخیص می‌دهند. در ایران ۸۰-۷۰ درصد مردم اضافه وزن را تجربه  و برای درمان آن روش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند اما در طب سنتی چین تشخیص اضافه‌وزن، چاقی یا چاقی مفرط در افراد بر اساس سرشت طبعی و مزاج  فرد مشخص می‌شود. از دیدگاه متخصصان این طب برخی از چاقی‌ها یا اضافه‌وزن‌ها متناسب با طبع و سرشت فرد است و طبیعی به نظر می‌رسد. مواردی هم در این دیدگاه مطرح می‌شود که چاقی فرد تنها به دلیل مصرف بیش از اندازه مواد غذایی نیست و چاقی می‌تواند نشانگر  بیماری دیگری باشد. با همه اینها توصیه طب چینی این است که چاقی را درمان کنید چه چاقی ناشی از بیماری باشد و چه نباشد. چرا که چاقی خود می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون و اختلالات گوارشی شود.

چرا چاق می‌شویم؟

در طب سنتی چین نوع چاقی بر اساس علت بروز آن تقسیم‌بندی می‌شود. دلایل مختلفی برای ابتلا به چاقی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به اختلال یا مشکل گوارشی، کمبود انرژی (چی) در دستگاه گوارش، تجمع رطوبت در دستگاه گوارش، ضعف دستگاه گوارش یا اختلال‌های کبدی اشاره کرد. گاهی ممکن است جریان برعکس انرژی حیاتی در بدن موجب بروز چاقی موضعی در بدن باشد. گاهی ممکن است فرد به اندازه مواد غذایی مصرف کند اما چون به اختلالات و مشکلات درونی مبتلاست به چاقی یا اضافه وزن مبتلا می‌شوند. یعنی هر یک از دلایل ذکر شده در بالا می‌تواند عاملی برای ابتلا به چاقی عمومی یا چاقی موضعی باشد. در این شرایط هدف اول در طب سنتی درمان اختلال درونی است و  کاهش سایز، حجم یا وزن بیمار در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. حتی اگر در شرایطی هدف اولیه کاهش وزن بیمار باشد او به مرور با بهبود مشکلات و اختلال‌های درونی‌اش روبه‌رو می‌شود.

چاقی موضعی هم یک بیماری است

بسیاری از مردم چاقی موضعی را عاملی برای از بین رفتن زیبایی و آراستگی ظاهری‌شان می‌دانند در حالی که از دیدگاه طب سنتی چین چاقی موضعی نشان دهنده عدم تعادل در بدن یا ابتلا به برخی از اختلال‌های گوارشی یا عدم هارمونی و تعادل میان ارگان‌های درونی بدن است. پس آنها به عنوان یک بیماری با این مسئله برخورد کرده و برای درمان آن اقدام می‌کنند. به این ترتیب با توجه به درمان موضعی برخی اختلال‌های فرد نیز درمان می‌شود. اینگونه می‌شود که بیمار بعد از دریافت سوزن اظهار می‌کند که دردهای قاعدگی، ریزش مو و اختلال‌های گوارشی‌ او برطرف شده است. چون تعادل میان انرژی‌های آنها برقرار می‌شود  و این بالانس انرژی به ایجاد تعادل و توازن در عملکرد اندام‌های درونی کمک می‌کند. به همین دلیل متخصصان طب سوزنی چین به رفع چاقی موضعی اول از همه به عنوان درمان بیماری نگاه می‌کنند و بعد از آن به عنوان زیبایی بررسی می‌کنند.

درمان چاقی با سوزن ممکن است

ممکن است خیلی‌ها باور نکنند که طب سوزنی به درمان چاقی و برطرف شدن اضافه وزن یا چاقی موضعی کمک کند. این گروه حق دارند. شاید اگر با من ۱۰ سال پیش مصاحبه می‌کردید من هم این اتفاق را غیر قابل باور می‌دانستم و نمی‌پذیرفتم که طب سوزنی می‌تواند چاقی را درمان کند. علت این مسئله این است که بسیاری از مردم و حتی پزشکان طب رایج که با مکانیسم سلولی- ملکولی آشنا هستند پذیرش قواعد و مکانیسم‌های سنتی و مکمل برایشان سخت می‌شود. نکته‌ای که باعث شد من به تاثیرگذاری و درمان‌های طب سوزنی در مورد بیماری‌های مختلف و حتی چاقی باور پیدا کنم، مطالعه تحقیق‌های مجامع علمی جهان دیدن تحقیق‌هایی که خودم در آن شرکت داشتم بود. نکته مهم این است که بر اساس قواعد طب سنتی بدن انسان تحت تاثیر بسیاری از عوامل و فاکتورها قرار دارد و چیزهای مختلفی می‌تواند بر سلامت انسان اثر بگذارد.

سوزن در درمان کدام چاقی موضعی موثرتر است؟

بهترین جایی که برای درمان چاقی موضعی با طب سوزنی چین جواب می‌دهد، ناحیه شکم است. این ناحیه در مقایسه با دیگر اندام‌ها مانند قسمت‌های بالای اندام تحتانی مانند باسن، ران‌ها، بازوها و حتی ساق پا بهتر و سریع‌تر جواب می‌دهد و متخصص با قطعیت بیشتری می‌تواند لاغری موضعی آن را تضمین کند اما به هرحال استفاده از این شیوه برای درمان چاقی موضعی نقاط ذکر شده بی‌فایده نیست و بسیار موثر است.

طول درمان موضع چاق به عوامل مختلفی بستگی دارد و در افراد مختلف متفاوت است. این شیوه در برخی از مردم خیلی خوب جواب می‌دهد و در برخی به زمان بیشتری احتیاج است اما نکته مهم این است که بعد از ۵-۴ جلسه دریافت سوزن فرد با کاهش سایز روبه‌رو می‌شود و بعداز ۸-۷ جلسه سایز کم می‌کند و شاهد کاهش وزن تا ۵-۴ کیلوگرم است. به طول کلی طول درمان چاقی موضعی یا عمومی ۱۰ تا ۲۰ جلسه درمانی است.

سوزن‌های برقی برای  لاغری موقتی

طب سوزنی برای درمان چاقی به ویژه چاقی موضعی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در شرایطی صرفا از طب سوزنی استفاده می‌شود و سوزن در نقاط خاصی از بدن که متخصص طب سوزنی در نظر دارد وارد می‌شود. در روش دیگر از جریان خفیف الکتریسته نیز برای افزایش اثرگذاری سوزن‌ها استفاده می‌شود. شیوه دیگری نیز وجود دارد که معمولا برای افرادی که فرصت کمتری برای مراجعه به مطب دارند یا در شهر دیگری زندگی می‌کنند پرفایده است. این شیوه امبدینگ نام دارد. در این شیوه درمانگر به جای سوزن از نخ‌های بخیه استفاده می‌کند. نقطه مربوطه را با نخ بخیه تحریک می‌کند و بیمار با این نخ‌ها به خانه می‌رود و بعد از چند جلسه دوباره به پزشک مراجعه می‌کند.

سوزن‌ها با بدن  چه می‌کنند

در بدن انسان مردین‌ها یا کانال‌های انرژی وجود دارد که جریان انرژی چی یا انرژی حیاتی بدن در آنها جریان دارد. هندی‌ها به این مردین‌ها چاکرا می‌گویند.  امروزه بر بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج نیز ثابت شده که این مسیرها و مردین‌های پر انرژی در بدن وجود دارد و حتی دستگاه‌هایی برای تصویر‌برداری از این انرژی‌ها وجود دارد. متخصصان طب سوزنی با شناسایی این مردین‌ها و زدن سوزن به نقاط خاصی از آن در ناحیه‌ شکم و دستگاه گوارش به کنترل اشتها و رفع اشتهای کاذب افراد کمک می‌کنند. به این ترتیب میزان پرخوری‌ها و ریزه‌خواری‌های فرد کنترل می‌شود و در شرایطی که فرد دچار ریزه‌خواری عصبی است با کنترل میزان تنش‌های  فرد، پرخوری‌های عصبی او نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این با زدن سوزن‌ در نقاط خاص جریان انرژی و جریان گردش خون در موضع شکم بالا می‌رود و متابولیسم بدن نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب فرد به مرور زمان و تکرار جلسات با کاهش سایز، حجم و وزن مواجهه می‌شود. البته باید گفت در برخی موارد علاوه بر آنکه از سوزن استفاده می‌شود، جریان خفیفی از الکتریسیته نیز به سوزن‌ها متصل می‌شود که این جریان نیز به بهبود جریان گردش خون، بالا رفتن دمای بدن در ناحیه مربوط و دفع بهتر سلول‌های شکسته چربی کمک می‌کند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات