top
باورهای غلط در پیشگیری از زردی نوزادان

باورهای غلط در پیشگیری از زردی نوزادان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:یک متخصص اطفال با اشاره به این که برخی افراد غیر متخصص برای جلوگیری از زردی در نوزاد، باورهای غلط خود را به مادران گوشزد و توصیه می‌کنند، درباره عوارض بی‌توجهی به درمان زردی در نوزادان هشدار داد و بر لزوم پیگیری والدین برای درمان این بیماری در فرزندان مبتلا به زردی تاکید کرد.

باورهای غلط در پیشگیری از زردی نوزادان

دکتر محمدصادق صبا گفت: حدود ۷۰ درصد نوزادان پس از روز سوم تولد دچار زردی می‌شوند. والدین باید درباره این بیماری آگاهی داشته باشند و به موقع برای درمان اقدام کنند. زردی در نوزادان درصدهای مختلفی دارد و با توجه به عدد زردی، نوزاد مربوطه در زمانی معین تحت درمان قرار می‌گیرد.
وی افزود: به طور معمول زردی در نوزادان از روز سوم به بعد بروز می‌کند و کودکانی که وزن کمتری دارند حساسیت بیشتری به زردی نشان می‌دهند.

صبا ادامه داد: بیماری زردی در کودکان به علت ناسازگاری و عدم همخوانی RH خون مادر و جنین بروز می‌کند. در چنین شرایطی مادران قبل از تولد نوزاد، تزریقی خاص را انجام می‌دهند اما در برخی موارد بدن نوزاد برای دفع مواد سمی آماده نمی‌شود و بنابراین زردی بروز می‌کند. در چنین شرایطی نوزاد باید تحت درمان قرار گیرد.
این متخصص اطفال تاکید کرد: در صورتی که زردی در کودکان بیشتر از ۱۸ باشد باید در بیمارستان مقابل نورهای مخصوص درمان شوند و نورهای معمولی و خانگی هیچ تاثیری در درمان زردی ندارند.
به گزارش جام جم سرا، وی به باورهای غلط جامعه درباره درمان زردی نوزادان اشاره کرد و گفت: برخی افراد غیر متخصص برای جلوگیری از زردی در نوزاد، مادران را به انجام برخی موارد توصیه می‌کنند؛ به عنوان مثال از تاثیر غذاهای سرد و گرم در جلوگیری از زردی می‌گویند؛ درحالی که زردی در نوزادان به هیچ یک از این موارد ارتباط نداشته و مادران باردار بهتر است به افراد متخصص گوش فرا دهند.
این متخصص اطفال گفت: درصورت عدم توجه والدین به درمان زردی در کودکان احتمال بالا رفتن عدد زردی وجود داشته و در صورت افزایش آن احتمال عقب افتادگی ذهنی و تاثیر آن در مغز نوزاد بسیار زیاد می‌شود. در مواردی که زردی بسیار بالا باشد باید خون نوزاد تعویض شده تا بیماری او درمان شود.(ایسنا)



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات