top
بایدها و نبایدهای استفاده از ملین‌ها

بایدها و نبایدهای استفاده از ملین‌ها

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:محققان می گویند به طور معمول بیش از ۴۷ درصد از زنان در سراسر جهان که قصد کاهش وزن سریع دارند، به خوردن ملین رو می آورند. اما آیا استفاده از ملین ها برای کاهش وزن روش درستی است یا نه؟

بایدها و نبایدهای استفاده از ملین‌ها

امروزه مصرف ملین ها برای کاهش وزن، به یک روش لاغری در سراسر جهان تبدیل شده است که بسیاری از افراد از جنبه های علمی آن اطلاع کافی ندارند. ملین ها با سرعت بخشیدن به روند هضم باعث افزایش تخلیه روده ها می شوند.

محققان می گویند به طور معمول بیش از ۴۷ درصد از زنان در سراسر جهان که قصد کاهش وزن سریع دارند، به خوردن ملین رو می آورند. اما آیا استفاده از ملین ها برای کاهش وزن روش درستی است یا نه؟ و عوارض جانبی مصرف مداوم آن ها چیست؟

اطلاعات درباره مصرف ملین ها:

ملین ها که اغلب به صورت قرص عرضه می شود، برای سرعت بخشیدن به روند هضم و پیشگیری از یبوست است. به افرادی که دچار یبوست مزمن هستند، مصرف ملین ها توصیه می شود تا حرکت روده ها منظم شود. مصرف منظم و مداوم ملین برای سلامت تهدید جدی به حساب می آید زیرا، تمام ماده مغذی را از بدن با سرعت زیاد دفع می کند.

از دست دادن آب

برای دفع ضایعات بدن، روزی ۲ بار قرص ملین مصرف می شود. ملین ها سموم را از بدن دفع می کند و با تاثیر بر روده ها گاز معده را تخلیه می کند. اما پزشکان سراسر دنیا معتقدند که این راه برای کاهش وزن خیلی موثر نیست.

مصرف ملین ها برای مدت طولانی در متابولیزم کلی و روند هضم اختلال ایجاد می کند و باعث دفع آب زیاد از بدن می شود. در این شرایط انرژی بدن نیز کاهش می یابد. با دفع زیاد مایعات احتمال مرگ ناگهانی و آسیب دیدن اعضای حساس و مهم بدن و از کارافتادگی کبد نیز وجود دارد.

تاثیر کوتاه مدت و درازمدت ملین ها:

ملین ها می تواند تاثیرات کوتاه مدت و درازمدت بگذارد. این تاثیر از یک فرد به فرد دیگر و بر حسب شیوه زندگی و میزان تغذیه متفاوت است. عوارض کوتاه مدت مصرف ملین ها شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. درد شکم در زنان نیز به علت مصرف ملین است بنابراین برای پیش گیری از وخیم تر شدن علایم قاعدگی، از مصرف آن ها صرف نظر کنید.

علایم شایع و درازمدت مصرف ملین ها نیز شامل اختلال در کار روده ها و کبد است. علاوه بر آن به علت کاهش میزان آب بدن، فرد دچار کک و مک، جوش و چروک می شود. همچنین به علت دفع الکترولیت های بدن روی پیام رسانی عصبی در بدن تاثیر منفی می گذارد.

جایگزین های طبیعی:

۱ - آب: برای کاهش سریع وزن به میزان نیاز آب مصرف کنید. آب سرعت هضم را افزایش می دهد.

۲ - آلو بخارا: منبع غنی ویتامین A و پتاسیم است. درمان عالی رفع یبوست است زیرا روند هضم را تنظیم می کند. آلو را ناشتا مصرف کنید تا مانع یبوست شود.

۳ - آب نارگیل: در رفع یبوست موثر است.

۴ - گیاهان بنشنی: این گیاهان غنی از فیبر را می توان به طور روزانه در وعده صبحانه مصرف کرد.

5 - چغندر قرمز و کلم برگ: به سالاد چغندر و کلم برگ و کرفس اضافه کنید زیرا برای تنظیم روند هضم مفید است. مصرف روزانه آب هر یک از این گیاهان در کاهش وزن نیز موثر است.

* ملین های گیاهی مانند ملین های شیمیایی می تواند برای سلامت مضر باشد.

بایدهای مصرف ملین:

* در صورت رعایت برنامه غذایی متعادل می توان برای کاهش وزن به مدت کوتاه (کمتر از ۵ روز) از ملین استفاده کرد.

* ملین ها را تنها برای رفع یبوست و با تجویز پزشک می توان مصرف کرد.

* خواب و استراحت کافی برای حفظ انرژی بدن لازم است.

* در زمان مصرف ملین بدن را گرم نگه دارید تا جریان خون باعث تاثیرگذاری ملین در تمام بدن شود.

نبایدهای مصرف ملین:

۱ - مصرف منظم آن می تواند اعتیادآور باشد.

۲ - مصرف ملین برای زنان باردار و افرادی که تخمدان های پلی کیستیک دارند، ممنوع است.

۳ - مصرف ملین برای کودکان اکیدا ممنوع است. زیرا می تواند باعث حرکت بیش از حد روده و مرگ ناگهانی شود.

۴ - هرگز نباید ملین ها را با داروهای دیگر مخلوط کرد.

۵ - مصرف ملین برای کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات