top
6 راه پیشگیری یبوست

6 راه پیشگیری یبوست

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:یک متخصص بیماری های گوارشی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، به طور عمده باید الگوهای تغذیه ای و رفتاری اصلاح شود.

6 راه پیشگیری یبوست

نادر شریف زاده متخصص بیماری های گوارشی گفت: یبوست یکی از بیماری های شایع در بین افراد جامعه است که در طی آن مدفوع به دلیل سفت شدن بیش از اندازه، به سختی از روده ها خارج می شود.

وی با بیان اینکه عوامل تغذیه ای مهمترین دلیل بروز یبوست است تاکید کرد: در طی ایام نوروز و روزهای تعطیل، به دلیل تغییر نسبی الگوهای تغذیه ای و در واقع مصرف زیاد برخی از موارد، موارد یبوست نیز تا حدودی بیشتر می شود.

شریف زاده افزود: برای پیشگیری از ابتلا به یبوست به ویژه در ایام نوروز، به طور عمده باید الگوهای تغذیه ای و رفتاری اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه 6 راه مهم برای پیشگیری از یبوست در ایام نوروز وجود دارد تصریح کرد: مصرف غذاهای حاوی فیبر مثل میوه ها، سبزی ها، غلات و نان های سبوس دار می تواند خطر یبوست را تا حد زیادی کاهش دهد.

شریف زاده تاکید کرد: مصرف کافی آب و مایعات در طول روز، پرهیز از مصرف زیاد چای و قهوه و همچنین پرهیز از مصرف زیاد لبنیات پرچرب از دیگر راه های جلوگیری از ابتلا به یبوست است.

وی یادآور شد، ورزش کافی و افزایش تحرک بدنی در ایام نوروز نیز می تواند از بروز یبوست به میزان قابل توجهی پیشگیری کند.

شریف زاده با بیان اینکه برخی افراد به دلایل مختلف از رفتن به موقع به دستشویی برای دفاع مزاج خودداری می کنند خاطر نشان کرد: در واقع نادیده گرفتن دفع مزاج یکی از دلایل مهم بروز یبوست است که با اصلاح این الگوی رفتاری نامناسب، می توان خطر یبوست و برخی از بیماری ها را کاهش داد.
 
**در صورت مشاهده علایم یبوست به موقع به پزشک مراجعه کنید

این متخصص بیماری های گوارشی در ادامه گفت: مهمترین علامت و نشانه یبوست، دفع مشکل مدفوع است چرا که در این بیماری به دلیل سفت شدن مدفوع روده ها دچار مشکل می شوند.

وی با اشاره به اینکه تعداد دفعات دفع مزاج به اندازه سهولت تخلیه آن اهمیت ندارد تاکید کرد: اگر فردی به دفعات برای دفع مزاج به دستشویی می رود اما این عمل به راحتی صورت می گیرد در این صورت فرد دچار یبوست نیست.

شریف زاده افزود: البته یبوست ممکن است علائم گوارشی دیگری مانند دل درد نیز داشته باشد اما در مجموع نشانه مهم آن سخت بودن عمل دفع مزاج است.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده علایم یبوست باید به موقع به پزشک معالج مراجعه کنید اظهار داشت: پزشک با توصیه هایی که در خصوص اصلاح الگوهای تغذیه ای و رفتاری می کند می تواند به شما در درمان یبوست کمک کند.

شریف زاده خاطر نشان کرد: در صورتیکه یبوست به حالت مزمن در نیامده باشد با کمی مراقبت و پیگیری به ویژه در زمینه بهبود رژیم غذایی می توان آن را تا حد بسیار زیادی درمان کرده و یا اینکه از تشدید بیماری جلوگیری کرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات