top
زمان از شیر گرفتن کودک و روش آن

زمان از شیر گرفتن کودک و روش آن

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: برای شیر خوردن کودک هیچ نوع قانون ثابت و محکم علمی وجود ندارد و بر سن خاصی برای قطع شیر خوارگی تاکید نشده است. در واقع کودک تا زمانی که سینه های شما را تحریک می کند و آنها نیز شیر تولید می کنند، می تواند شیر بخورد.

زمان از شیر گرفتن کودک و روش آن

برای شیر خوردن کودک هیچ نوع قانون ثابت و محکم علمی وجود ندارد و بر سن خاصی برای قطع شیر خوارگی تاکید نشده است. در واقع کودک تا زمانی که سینه های شما را تحریک می کند و آنها نیز شیر تولید می کنند، می تواند شیر بخورد. یک مادر با رژیم غذایی مناسب قادر است تا سه سالگی شیر دادن به کودکش را ادامه دهد. در روستاها – شاید به علت مسایل اقتصادی – سن قطع شیر خوارگی بالاتر از شهرها می باشد و گاهی از اوقات تا زمانی که قد و وزن کودک مزاحم این کار نباشد شیردهی توام با رضایت مادر و کودک ادامه پیدا می کند. آنچه در این مورد به صورت قطعی مشخص شده این است که تغذیه فقط با شیر مادر تا پایان شش ماهی توصیه شده است و از این سن به بالا لازم است تغذیه ی کمکی کودک آغاز شود. بنابراین شیردهی تا زمانی که مادر و کودک رضایت منطقی داشته باشند می تواند ادامه پیدا کند.

برای از شیر گرفتن کودک لازم است این کار به صورت تدریجی انجام شود. یعنی در ابتدا به مدت 2 تا 3 روز یک وعده شیردهی را حذف کنید. در صورتی که در این فاصله احساس درد یا سنگینی در ناحیه ی پستان شما را آزار می دهد، فقط برای مدت 30 یا 60 ثانیه از وعده ی حذف شده را در اختیار کودک قرار دهید تا فشار وارده بر پستان های شما کاهش پیدا کند. ممکن است پزشک دارویی را به منظور کاهش شیر مادر توصیه کند همچنین در مدت از شیر گرفتن کودک میزان مایعات مصرفی را نیز کاهش دهید. زمانی که تعداد دفعات شیر دهی به تدریج به صفر رسید یک قطعه چسب را محکم بر روی نوک پستان بچسبانید و برای جلوگیری از ایجاد درد یا تجمع شیر در پستان به طور مکرر کیسه ی محتوی تکه های یخ که داخل دستمال پیچیده شده است را بر روی سینه هایتان قرار دهید.

نکته : از شیر گرفتن ناگهانی کودک یا استفاده از مواد بد مزه و بد بو و مالیدن آنها به نوک سینه یا ترسناک جلوه دادن پستان برای از شیر گرفتن کودک روش های کاملاً نامناسبی می باشند که در بعضی از موارد آسیب های روانی و حتی جسمی شدید به کودک وارد می آو رند.

فراموش نکنید که همزمان با کاهش دفعات شیردهی با پستان بنا به توصیه ی پزشک تغذیه ی کودک با شیر خشک یا شیر گاو توسط فنجان را شروع کنید. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات