top
نحوه ی اجابت مزاج نوزادانی که به وسیله شیر مادر تغذیه می شوند

نحوه ی اجابت مزاج نوزادانی که به وسیله شیر مادر تغذیه می شوند

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: مزاج این گروه از نوزادان تا چند هفته ی بعد از تولد روزی چند مرتبه کار می کند و حتی بعضی از نوزادان بلافاصله بعد از هر وعده ی شیر خوردن اجابت مزاج می کنند. رنگ مدفوع این شیر خواران اغلب زرد روشن بوده و قوام آن ممکن است به حالت خمیر یا به شکل خامه ی غلیظ باشد اما هرگز سفت نیست.

نحوه ی اجابت مزاج نوزادانی که به وسیله شیر مادر تغذیه می شوند

مزاج این گروه از نوزادان تا چند هفته ی بعد از تولد روزی چند مرتبه کار می کند و حتی بعضی از نوزادان بلافاصله بعد از هر وعده ی شیر خوردن اجابت مزاج می کنند. رنگ مدفوع این شیر خواران اغلب زرد روشن بوده و قوام آن ممکن است به حالت خمیر یا به شکل خامه ی غلیظ باشد اما هرگز سفت نیست. دفعات اجابت مزاج در بسیاری از نوزادانی که از شیر مادرانشان تغذیه می شوند در طی ماه های اول، دوم یا سوم کمتر می شود به طوری که در بعضی از آنها فقط یک بار در روز، یک روز در میان یا حتی با فاصله ی زمانی بیشتری اجابت مزاج اتفاق می افتد.

در حالت اخیر اغلب مادران به شدت دستپاچه و نگران می شوند؛ زیرا بر این باورند که مزاج نوزاد در حالت طبیعی باید حداقل یک بار در روز کار کند. ولی این باور کاملاً درست نیست به این معنا که تا زمانی که کودک شما در وضعیت عادی به سر می برد و احساس راحتی می کند، تاخیر در اجابت مزاج تا دو روز متوالینیز نگران کننده نمی باشد. دلیل واقعی این تاخیر آن است که تقریباً تمام شیر خورده شده توسط دستگاه گوارش هضم و جذب شده و چیز زیادی برای دفع کردن باقی نمانده است. لازم به ذکر است که در این دسته از نوزادان اغلب به شکل ظاهری مدفوع اندکی متفاوت می باشد به این معنا که رنگ آن مختصری تیره تر بوده و کمی هم سفت تر به نظر می رسد. در صورتی که اجابت مزاج در نوزادتان بیش از 2 روز به تاخیر افتاد قبل از انجام هر اقدامی برای رفع این مشکل با پزشک اطفال مشورت کنید.

نحوه ی اجابت مزاج نوزادانی که شیر خشک یا شر گاه می خورند : در این گروه از نوزادان در هفته های اول بعد از تولد روزی 1 تا 4 بار در روز اجابت مزاج اتفاق می افتد. اگرچه گاهی از اوقات ممکن است به شش دفعه هم برسد. به تدریج که طفل بزرگتر می شود، دفعات اجابت مزاج کمتر می شود و به یک تا دو بار در روز کاهش می یابد. در صورتی که قوام مدفوع طبیعی می باشد و نوزادتان ظاهراً سالم به نظر می رسد، دفعات اجابت مزاج در طول روز چندان مهم به نظر نمی رسد. مدفوع نوزادانی که شیر خشک یا شیر گاو می خورند دارای قوام خمیری بوده و رنگ آن زرد و کمی تیره رنگ می باشد. ممکن است مدفوع در بعضی از این کودکان به شکل یک مخلوط غیر یکدست، تشکیل شده از مایعی نسبتاً رقیق محتوی تکه هایی به شکل دلمه دفع شود. اگر وزن کودک شما به طور منظم و با روال طبیعی اضافه می شود و به طور کامل سالم به نظر می رسد دفع مدفوع به شکل گفته شده به هیچ وجه اهمیتی ندارد.

شایع ترین اختلال دفع مدفوع در این گروه از شیر خواران سفتی و خشکی آن می باشد که در مباحث بعدی به طور مشروح به آن پرداخته خواهد شد. عده ی کمی از کودکانی که با شیر گاو تغذیه می شوند، در ماه های اولیه ی بعد از تولد دارای مدفوع شل و سبز رنگ که محتوی تکه های سفت تری می باشد هستند. این مسئله نیز اگر توام با عارضه، علامت یا ناراحتی خاصی نباشد بی اهمیت بوده و نگران کننده نیست.

نکته : به طور کلی اگر مدفوع نوزادتان همیشه شل است، چیز مهمی نیست مشروط بر آن که طفل به لحاظ علایم ظاهری کاملاً سالم بوده و وزنش نیز به طور مستمر به میزان طبیعی افزایش داشته باشد. بنابراین در صورتی که شل بودن مدفوع با علایمی نظیر تب، بی قراری، تهوع و استفراغ و ... همراه شد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علایم خطر در ارتباط با اجابت مزاج

* تغییر شکل ظاهری مدفوع نسبت به روال همیشگی (مثلاً تبدیل مدفوع خمیر به مدفوع شل و لخته لخته).

* تغییر در تعداد دفعات اجابت مزاج نسبت به روال عادی.

* تغییر رنگ مدفوع نسبت به روال همیشگی. (مثلاً تبدیل مدفوع زرد روشن به سبز)

* تند و بد بو شدن مدفوع نوزاد به شکلی که حالت متعفن پیدا کند.

* وجود بلغم در مدفوع (لخته هایی لیز و لزج نطیر خلط) به طور مداوم که به دو علت اتفاق می افتد : 1- سوء هاضمه یا عفونت دستگاه گوارش. 2- عفونت گلو و مجاری تنفسی که اغلب در اثر سرما خوردگی اتفاق می افتد. مورد دوم اغلب بی خطر بوده و به آسانی مرتفع می شود.

* توام شدن تغییرات ظاهری یا تغییر در دفعات اجابت مزاج با علایم دیگری نظیر تب، دل درد، بی قراری، تهوع و استفراغ و ... 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات