top
سقط جنین

سقط جنین

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: خروج جنین از رحم قبل از هفته ی بیستم حاملگی را «سقط» می گویند. بیشترین و آشکارترین علامت سقط جنین مشاهده ی خونریزی از دهانه ی رحم می باشد.

سقط جنین

خروج جنین از رحم قبل از هفته ی بیستم حاملگی را «سقط» می گویند. بیشترین و آشکارترین علامت سقط جنین مشاهده ی خونریزی از دهانه ی رحم می باشد. سقط ها انواع گوناگونی دارد که عبارتند از :

1- تهدید به سقط جنین : در این حالت فقط لکه بینی در مادر مشاهده می شود و عمده ترین راه درمان و پیشگیری از وقوع سقط قطعی جنین استراحت مطلق و خودداری از مقاربت می باشد. در مواردی حاد ممکن است پزشک معالج دارو درمانی را نیز توصیه نماید.

2- سقط اجتناب ناپذیر : سه علامت مهم سقط اجتناب ناپذیر عبارتند از خونریزی شدید از دهانه ی رحم، دردهای قولنجی شدید در ناحیه ی پایینی شکم، آبریزش از دهانه ی رحم. در صورت بروز این نشانه ها خروج اجزای حاملگی اعم از جفت، جنین و ... اجتناب ناپذیر می باشد.

3- سقط ناقص : وقتی است که قسمتی از اجزای حاملگی از رحم دفع شده و بقیه در رحم باقی مانده است. در این گونه موارد خونریزی همچنان ادامه می یابد و اغلب منجر به خروج کامل اجزای و پایان حاملگی می شود.

4- سقط عفونی یا عمدی : بیشترین آمار مرگ و میر مادران مربوط به سقط جنین ها تعمدی می باشد. در این گونه موارد زنان به دلیل وقوع حاملگی ناخواسته به صورت غیر قانونی و در شرایط غیر بهداشتی مبادرت به سقط جنین و پایان دادن به حاملگی می نمایند. این دسته از سقط جنین بسیار خطرناک بوده و اکثراً منجر به عفونت موضعی یا عمومی و سرانجام ایجاد حالت شوک و نهایتاً مرگ در مادر می شود. علامت عفونت در موارد سقط غیر بهداشتی عبارتند از :

* تب و لرز

* تعریق شدید

* تورم در ناحیه ی شکم.

* افت شدید فشار خون.

* خروج ترشحات بدبو و چرکی از دهانه ی رحم.

* ایجاد حساسیت و تحریک پذیری در ناحیه ی شکم.

در صورت بروز هر یک از این علایم باید بیمار فوراً به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کند؛ چرا که تاخیر در درمان می تواند منجر به مرگ مادر شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات