top
بریدگی ها

بریدگی ها

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: : بهترین درمان برای خراشیدگی ها و بریدگی شستن آنها با آب گرم و صابون می باشد. توجه داشته باشید که شست و شو و ضد عفونی کردن دقیق جراحات سطحی از عفونی شدن آنها پیشگیری می کند.

بریدگی ها

* بریدگی های سطحی : بهترین درمان برای خراشیدگی ها و بریدگی شستن آنها با آب گرم و صابون می باشد. توجه داشته باشید که شست و شو و ضد عفونی کردن دقیق جراحات سطحی از عفونی شدن آنها پیشگیری می کند. پس از آن که زخم را با دستمال تمیزی خشک کردید بر روی آن یک عدد گاز استریل قرار دهید و آنان را با باند یا چسب مخصوص پانسمان ببندید. در بریدگی های بسیار سطحی تنها بستن یک چسب زخم برای محافظت از جراحت کافی است.

شست و شو و تعویض پانسمان را بهتر است روزی یک بار انجام دهید تا زخم به زودی و به آسانی بهبود یافته و التیام پیدا کند.

* بریدگی های عمیق : در مورد بریدگی های شدید که دهانه ی زخم کاملاً باز شده است پس از انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از خونریزی بلافاصله مجروح را به

 

پرورش پانسمان بریگی های سطحی

مراکز درمانی معتبر منتقل کنید؛ زیرا معمولاً در چنین مواردی بخیه زدن دهانه ی زخم اقدامی ضروری به نظر می رسد که باید زیر نظر جراح عمومی انجام گیرد. بخیه زدن زخم ها و بریدگی های وسیع به دلایل زیر انجام می شود :

* قطع کامل خونریزی.

* جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه در ناحیه ی بریده شده و پیشگیری از بد شکل شدن زخم پس از بهبود.

بخیه ها را تا بهبود کامل، خشک و تمیز نگه دارید تا عفونت نکند.

در صورتی که محل بریدگی پس از انجام اقدامات درمانی توسط پزشک یا خودتان، دردناک، متورم، قرمز و دارای ترشحات چرکی شد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

* بریدگی های آلوده شده : در صورتی که ناحیه ی بریده شده به وسیله ی خاک با سایر مواد کثیف و غیر بهداشتی، آلوده شده باشد، زخم را تحت نظر پزشک و با توجه به نوع آلودگی ضد عفونی و پانسمان کنید.

در چنین مواردی اگر دوره ی ده ساله واکسیناسیون کزاز به طور منظم انجام نشده باشد تزریق آمپول کزاز توصیه می شود.

* باقی ماندن اشیاء خارجی داخل زخم : گاهی جراحت در اثر سقوط بر روی چوب یا شیشه ی شکسته و اجسامی مشابه آنها ایجاد می شود. در چنین مواردی تکه ی کوچکی از چوب، خرده شیشه یا سنگ ریزه و ... داخل زخم باقی می ماند. برای خارج کردن این قبیل اشیاء خارجی از داخل زخم، مراحل زیر را اجرا کنید :

1- زخم را با استفاده از آب، صابون و مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید.

2- موضع مجروح شده را به مدت ده دقیقه در آب گرم (نه آب داغ) نگه دارید تا پوست خیس بخورد.

نکته : در صورتی که امکان فرو بردن محل جراحت داخل آب گرم وجود ندارد، موضع را به مدت ده دقیقه با حوله ی آغشته به آب گرم مرطوب کنید تا پوست آن ناحیه به خوبی خیس بخورد و نرم شود.

3- اگر قسمتی از شیئی خارجی از پوست بیرون آمده است، آن را به وسیله ی موچین بگیرید و خارج کنید.

4- اگر تمام قسمت های شیئی خارجی در زیر پوست قرار گرفته است، یک سوزن خیاطی را کاملاً حرارت دهید تا سرخ شود و بعد از سرد شدن آن بخش بسیار نازکی از پوست یا بافت را جا به جا کنید تا شیی خارجی در دسترس قرار گیرید. سپس شیی را با موچین بیرون بکشید.

5- بعد از خروج شیی خارجی از زخم یا از زیر پوست ناحیه را مجدداً ضد عفونی کرده و پانسمان کنید.

6- در صورت عدم موفقیت در خارج کردن جسم خارجی یا وجود خونریزی شدید انجام  اقدامات لازم را به پزشک واگذار کنید.

نکته : 1- مراقب باشید که هنگام جستجوی شیی در زیر پوست یا در سطح جراحت، موضع را بیش از حد تحریک و زخمی نکنید و در صورت مشکل بودن کار به پزشک مراجعه کنید.

2- در صورت بزرگ بودن شییء فرو رفته در زخم به شکل صفحه بعد توجه کنید.

بانداژ کردن ناحیه ای که شیء بزرگتری در آن فرو رفته است

 

با گذاشتن باندنواری یا بالشتک اطراف شیء فرو رفته در زخم، از آسیب بیشتر به ناحیه صدمه دیده جلوگیری کنید.

یک تکه گاز روی زخم شیء بگذارید تا احتمال عفونت را به حداقل برسانید.

3- دوبالشتک (تامپون) را اطراف زخم قرار دهید. در صورت امکان، بالشتک را آنقدر بلند بسازید که روی شی فشار وارد نیاید.

4- روی بالشتک را باندپیچی کنید. دقت کنید باند را روی جسم فرو رفته فشار ندهید.

کودک را به بیمارستان برسانید.

 

 

اطراف جسم فرو رفته را باند نواری قرار بدهید.

 

روش پانسمان کردن زخمی که جسم خارجی در آن فرو رفته است.

 

گاز گرفتن حیوانات یا انسان

گاز گرفتن بافت بدن توسط انسان یا حیوانات : دهان تمام جانوران – از جمله انسان ها – دارای میکروب های فراوانی می باشد که در صورت گاز گرفتن بدن فرد به زخم منتقل شده، به ایجاد التهاب و عفونت خفیف یا شدید منجر می شود.

گاز گرفتن های شدید معمولاً باعث ایجاد بریدگی های عمیق شود که ضد عفونی و پانسمان کردن آنها به مراتب سخت تر از ضد عفونی و پانسمان کردن زخم ها و بریدگی های سطحی می باشد. بنابراین بهتر است در صورت امکان، انجام این اقدامات را به پزشک واگذار کنید. شایع ترین عوارض گاز گرفتگی به وسیله ی حیوان یا انسان، ایجاد عفونت میکروبی در محل زخم شده می باشد. به همین دلیل پزشک در یک اقدام پیشگیرانه مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند. با این وجود باز هم زخم را در فواصل بین پانسمان های مورد بازدید قرار دهید و به محض مشاهده التهاب شدید یا ترشح چرکی با پزشک مشورت کنید.

«هاری» که بیماری خطرف کشنده و غیر قابل درمانی می باشد، معمولاً در اثر گاز گرفتن حیوانات یا حتی انسان ناقل ویروس هاری ایجاد می شود. بنابراین به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری اقدامات زیر را انجام دهید :

* تمام حیوانات خانگی از قبیل سگ، گربه، سنجاب و ... را تحت واکسیناسیون ضد هاری قرار دهید.

* از تماس نزدیک با حیوانات غیر اهلی و واکسینه نشده (مثل سگ ها و گربه های ولگرد، روباه، گرگ، خفاش و سمور و ...) حتی المقدور اجتناب کنید.

* بلافاصله پس از ایجاد گاز گرفتگی به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسن ضدهاری تزریق کنید.

* در صورت امکان، حیوان گاز گیرنده را نکشید و پس از مهار کردن یا بیهوش کردن، آن را همراه خود به مرکز درمانی مسئول ببرید تا نوع ویروس منتقل شده مورد شناسایی قرار گیرد.

* اگر مجبور به کشتن حیوان هستید، سر او را از بین نبرید تا کارشناسان بتوانند از میکروب های موجود در ناحیه ی دهان و دندان حیوان نمونه براری کنند.  



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات