top
خفگی یا مختل شدن تنفس

خفگی یا مختل شدن تنفس

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: علایم ایجاد اختلال در روند تنفس کودک به شرح زیر می باشد...

خفگی یا مختل شدن تنفس

علایم ایجاد اختلال در روند تنفس کودک به شرح زیر می باشد :

* سرفه های خشک و پشت سرهم * تنفس تند، کوتاه و منقطع.

شنیده شدن صداهای مبهم و جیغ مانند از گلوی کودک.

* عدم توانایی تکلم و صحبت کردن. * کاهش تعداد تنفس در دقیقه یا قطع کامل آن.

*ایجاد تغییر در رنگ صورت کودک، قرمز شدن و سپس آبی شدن پوست صورت مخصوصاً لب ها و زیر چشم.

* گریه ی بی صدا. * بیهوش شدن مصدوم.

چنانچه کودک شما هوشیار است اما علایم اولیه ی انسداد مجاری تنفسی را نشان می دهد لازم است بلافاصله اقدامات زیر را انجام دهید :

1- کودک را تشویق به سرفه کنید : کودک بتواند با سرفه کردن گلوی خود را باز کند. باید او تشویق کنید که سرفه کند. اما اگر سرفه کردن انسداد مجرای هوای کودک را باز نکرد، فورا به مرحله ی 2 بروید.2- چهار ضربه به پشت بزنید : کودک را به جلو خم کنید. با کف دست 4 ضربه ی تند به پشت، بین کتف ها بزنید. اگر خرد سال است، می توانید برای این مرحله، او را روی پاهای خود بخوابانید، طوری که سر پایین تر از بدن باشد.

 

3- چهار بار سینه را فشار دهید : اگر مجرای هوا هنوز مسدود است و کودک بیهوش شد، او را روی زمین بخوابانید. اگر خرد سال است او را روی پاهایخود رو به بالا بخوابانید. با پاشنه ی دست، 4 فشار تند روی استخوان جناغ سینه بیاورید.

 

4- ضربه ها و فشارها را تکرار کنید : برای انجام ضربه های پشت، کودک را به سمت خودتان بغلتانید تا به پهلو قرار گیرد. برای انجام فشار به سینه، دوباره کودک را به پشت برگردانید. چرخه ی ضربه ها و فشارها را تکرار کنید تا اینکه کودک نفس بکشد یا کمک برسد.

 

در صورتی که عارضه ی انسداد مجاری تنفسی به واسطه ی ورود شیی خارج خارجی برای نوزاد اتفاق بیافتد، برای باز کردن مجرا به شیوه ی زیر عمل کنید :

1- ضربه به پشت : کودک را روی یک دست خود رو به پایین بخوابانید، طوری که سر پایین تر از بدن باشد. چهار ضربه ی تند به پشت کودک بین دو کتف او بزنید.

2- فشردن سینه : اگر عمل فوق نتیجه نداد کودک را بر گردانید. دو انگشت را روی جناغ سینه درست زیر خط فرضی که از سر دو پستان او می گذرد بگذارید و 4 بار به پایین فشار دهید. مراحل 1 و 2 را تکرار کنید تا اینکه کودک نفس بکشد یا کمک برسد.

 

نکته : در صورت مشاهده ی علایم خفگی در کودک بسیار مناسب است که ضمن انجام کمک های اولیه، شخصاً یا با کمک فرد دیگر با اورژانس تماس بگیرید. زیرا به دلایل خاصی اقدامات شما برای باز کردن مجرای تنفس کودک موثر واقع نشود و جان مصدوم به خطر بیفتد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات