top
شکستگی ها در کودکان

شکستگی ها در کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: ر صورتی که ترقوه ی کودک شکسته باشد، باید قبل از بردن او به بیمارستان، با بستن گردن آویز برای شکستگی، خونریزی یا کوفتگی دست نیز می توان استفاده کرد،..

شکستگی ها در کودکان

شکستگی ترقوه

در صورتی که ترقوه ی کودک شکسته باشد، باید قبل از بردن او به بیمارستان، با بستن گردن آویز برای شکستگی، خونریزی یا کوفتگی دست نیز می توان استفاده کرد، زیرا با بالا نگه داشتن دست و پوشاندن جراحت، موجب کاهش تورم می شود.

1- بانداژ مثلثی : سر انگشتان دست آسیب دیده را روی کتف طرف مقابل قرار دهید. یک سر باند را روی سر انگشتان کودک نگه دارید و قاعده آن را در امتداد بدن بیاویزید. زاویه حاده ی باند باید زیر آرنج سمت آسیب دیده باشد.

 

2- باند را جمع و گردن آویز را ببندید : باند را زیر آرنج کودک ببرید تا دست سمت آسیب دیده را نگه دارید، باند را از پشت کودک بگذرانید و آن را در سمت آسیب ندیده گره بزنید. دقت کنید که بعضی از انگشتان کودک دیده شود.

 

3- گردن آویز تکمیل شده : پارچه اضافی در قسمت آرنج، پشت گردن آویز جمع شده است. می توان آن را به جلوی گردن آویز نیز سنجاق کرد. اگر انگشتان کودک رنگ پریده، سرد یا بی حس شود، باید گردن آویز را  شکل کنید.

 

شکستگی پا

اگر پای کودک بشکند، در مدت زمانی که منتظر آمبولانس هستید، باید آن را ثابت نگه دارید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. سعی نکنید پا را راست کنید. در صورت شکستگی زانو باید با دقت خاصی آن را در همان وضعیتی که هست با گذاشتن بالش و غیره در زیر و اطراف زانو، ثابت نگه دارید. در مدت زمانی که منتظر فرا رسیدن کمک هستید نباید خوردنی یا نوشیدنی به کودک بدهید.

1- گذاشتن بالش و غیره : تا جایی که می توانید وسایل نرمی همچون حوله ی پیچیده شده، روزنامه ی تا کرده و غیره در هر دو طرف پای آسیب دیده قرار دهید. آمبولانس خبر کنید.

 

2- پا را ثابت نگه دارید : در مدتی که منتظر آمبولانس هستید، پای آسیب دیده را در بالا و پایین محل شکستگی با دست نگه دارید تا از حرکت آن که ممکن است موجب صدمه ی بیشتر و خونریزی داخلی شود جلوگیری به عمل آید.

 

نکته : در مورد شکستگی های باز، اگر استخوان شکسته پوست را سوراخ کرده است، با آن مانند حالتی که شیء خارجی در زخم مانده است رفتار کنید. قبل از انجام کمک های اولیه برای شکستگی پا، خونریزی را مهار کنید و زخم را باند پیچی کنید.

شکستگی دست

در صورت شکستگی استخوان باز و یا ساعد یا مچ و نیز در گرفتگی کتف، باید قبل از بردن کودک به بیمارستان، دست او را با استفاده از گردن آویز بی حرکت کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود و درد نیز کاهش یابد. اما اگر شکستگی نزدیک آرنج است از گردن آویز استفاده نکنید، بلکه کودک را بخوابانید و آمبولانس خبر کنید.

1- پوشش نرم روی محل آسیب دیده : با ملایمت، دست آسیب دیده را در عرض بدن کودک قرار دهید. با یک دستتان، دست آسیب دیده را نگه دارید و مقدار زیادی پوشش نرم، مثل حوله یا روزنامه ی تا کرده، دور محل آسیب دیده بگذارید.

 

2- بانداژ مثلثی : پارچه ای را بین سینه ی کودک و دست آسیب دیده ی او آویزان کنید. به صورتی که سمت بلند پارچه از شانه ی دستی که آسیب ندیده است آویزان باشد، و گوشه ی دیگر آن در آرنج دست آسیب دیده قرار گیرد.

3- اتمام گردن آویز : گوشه ی پایین پارچه را از روی ساعد بالا بیاورید و پس از گذراندن از دور گردن، دو سر آن را در سمت دست آسیب دیده گره بزنید. اضافه ی پارچه در قسمت آرنج را بر گردانید و به جلو گردن آویز سنجاق کنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات