top
شیوه ی استفاده از داروها برای کودکان

شیوه ی استفاده از داروها برای کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: با درایت و کاردانی کودکتان را به مصف داروی تجویز شده ترغیب کنید. اولین قدم برای دستیابی به این هدف آن است که خود به موضوع خوش بین باشید و با حالتی کاملاً بی تفاوت دارو را به کودکتان بخورانید.

شیوه ی استفاده از داروها برای کودکان

با درایت و کاردانی کودکتان را به مصف داروی تجویز شده ترغیب کنی. اولین قدم برای دستیابی به این هدف آن است که خود به موضوع خوش بین باشید و با حالتی کاملاً بی تفاوت دارو را به کودکتان بخورانید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید دارو را با «جانم ... جانم»، خواهش و تمنا و ارایه ی دلیل و منطق به او بخورانید، او به رفتار شما و آن چیزی که باید بخورد مشکوک شده و در مقابل خواسته ی شما مقاومت می کند. بنابراین طوری رفتار کنید که گویی هرگز به فکرتان خطور نکرده است که او دارو را نخواهد خورد.

هنگام خوردن دارو راجع به مسایل مورد علاقه ی او یا درباره ی موضوعات عجیب، جالب و هیجان انگیز با او حرف بزنید. داروهای بدمزه و ناخوشایند را با یکی دو قاشق از غذا یا دسر مورد علاقه اش مخلوط کنید یا داخل مقدار کمی از نوشیدنی کودک بریزید.

داروهای مایع را با دقت اندازه بگیرید تا مقدار صحیح را به کودک بدهید. قبل از هر بار استفاده بطری را تکان دهید و دستور العمل های نگهداری را دقیقاً رعایت کنید. بعضی داروهای مایع را باید در یخچال نگه داشت تا فاسد  نشوند. به کودکان خردسال باید با سرنگ دارو داد؛ زیرا از ریختن دارو جلوگیری می شود و مقدار دارو را نیز می توان دقیقاً کنترل کرد. برای کودکان سنین بالاتر می توان از بطری مخصوص دارو یا قاشق های پلاستیکی 5 میلی لیتری استفاده کرد.

بعلیدن قرص برای کودکان دشوار است. بنابراین قرصهایی که می توان آنها را حل یا خرد کرد و با آب میوه یا عسل مخلوط کرد بهتر است.

داروهای آنتی بیوتیک را همیشه به طور کامل طبق دوره ی تجویز شده مصرف کنید. حتی اگر به نظر برسد که کودک خوب شده است تا عفونت مجدداً عود نکند.

پر کردن سرنگ : تبدیل را داخل بطری قرار دهید و سرنگ را وارد تبدیل کنید. در حالی که بطری را رو به پایین گرفته اید، پیستون سرنگ را پایین بکشید تا دارو به مقدار لازم وارد سرنگ شود.

دادن دارو با سرنگ : سرنگ حاوی دارو را از تبدیل خارج کنید. سر سرنگ را در دهان کودک رو به گونه ی او بگذارید و به آرامی پیستون را فشار دهید. گرفتن سر سرنگ رو به حلق کودک ممکن است موجب اختناق ود.

پر کردن و دادن درو با سرنگ

نکته : برای ترکیب کردن دارو با غذا یا نوشیدنی کودک از غذاها و نوشیدنی هایی که به صورت مداوم و روزمره مصرف می کند استفاده نکنید. چون نا مطبوع شدن این مواد خوراکی در کودک ایجد سوء ظن کرده و او را به نخوردن آنها تا مدت طولانی ترغیب کند.

قطره و پمادهای چشم یا بینی را می توانید در هنگامی که کودکتان در خواب است استفاده کنید. برای مصرف این قبیل داروها در وقت بیداری کودک بهتر است او را به نحوی روی دامن خود قرار دهید که پاهایش دور کمر شما قرار دهید و با یک دست آن را نگه دارید بعد با دست دیگرتان دارو را در چشم یا بینی کودک بریزید.

سعی کنید که مراسم استفاده از دارو را با بازی، خنده و سرگرم کردن کودک به مراسمی شاد تبدیل کنید. اگرچه کودکان در هر صورت با مصرف دارو مخالفند و در این گونه موارد روی خوشی به شما نشان نمی دهند.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات