top
ماساژ به منظور رفع یبوست در شیر خواران

ماساژ به منظور رفع یبوست در شیر خواران

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: ماساژ به منظور رفع یبوست در شیر خواران....

ماساژ به منظور رفع یبوست در شیر خواران

قبل از هر چیز علائم مربوط به عارضه ی یبوست در کودکان را مرور کنیم :

* فواصل زمانی بیشتر از سه روز برای اجابت مزاج

* مدفوع سفت و گلوله شکل

* زور زدن بسیار همراه با سرخ شدن صورت که ممکن است منجر به دفع مدفوع نیز نشود.

* گریه کردن کودک در هنگام اجابت مزاج. (چرا که عبور مدفوع خشک و سفت برای کودکان دردناک است.) تمرینات کمک کننده به رفع یبوست :

* انگشت نشانه و وسطی دست را بر روی شکم کودک و در نزدیکی ناف او قرار دهید. حالا انگشتان اطراف ناف را کمی جابه جا کرده و حرکت قبلی را تکرار کنید. به همین ترتیب اطراف ناف را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید و کم کم به طرف استخوان خاصره ی راست بروید. این ماساژ حرکات روده ی کوچک را تقویت کرده و محتویات آن را به سمت روده ی بزرگ حرکت می دهد.

* چهار انگشت بلند دست را بر روی استخوان خاصره ی راست قرار دهید و با کمک کف دست و این چهار انگشت شکم را از ناحیه استخوان خاصره ی راست تا قفسه ی سینه به سمت بالا و سمت راست ماساژ دهید. همین حرکت را در مورد استخوان خاصره ی چپ و قسمت چپ شکم نیز انجام دهید.

* در این مرحله همان تمرین بالا را در جهت عکس یعنی از بالا به پایین تکرار کنید. این دو تمرین محتویات روده ی بزرگ را به حرکت می اندازند.

* قوزک پاهای کودکتان را در دستانتان گرفته و ابتدا یک زانو را خم کرده به سمت بالا و روی شکم ببرید. حالا همان پا را به آرامی پایین بکشید تا صاف شود. این بار زانوی دیگر را مانند حرکت قبل خم کنید تا به شکم برسد. این حرکت دوچرخه ای را به آرامی و به صورت هماهنگ 10 تا 15 با تکرار کنید. این به حرکات دودی شکل روده ها کمک خواهید کرد.

* مثل تمرین قبل قوزک و مچ پاهای کودکتان را در دست بگیرید. بعد هر دو زانو را در یک زمان خم کنید و به سمت بالا و روی شکم ببرید. به مدت چند ثانیه پاها را در همین وضعیت نگه داشته، سپس به آرامی پایین بیاورید تا کاملاً صاف شوند. این حرکت را نیز 10 تا 15 مرتبه تکرار کنید.

نکته : تمرینات بالا در پیشگیری از ابتلاء کودک به یبوست نیز تاثیر قابل توجهی خواهند داشت. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات