top
چند پرسش و پاسخ مهم درباره ی ماساژ

چند پرسش و پاسخ مهم درباره ی ماساژ

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: - آیا می توانم کودکم را در حالی که لباس پوشیده است ماساژ دهم ؟

چند پرسش و پاسخ مهم درباره ی ماساژ

 

1- آیا می توانم کودکم را در حالی که لباس پوشیده است ماساژ دهم ؟

بله، به ویژه اگر نوزاد است. اما سعی کنید که به تدریج لباس هایش را خارج سازید. علیرغم این که هر تماس محبت آمیز برای کودکان سودمند است اما تماس پوست با پوست یعنی تماس دستان برهنه ی شما با پوست بدن کودکتان بیشترین فایده را به همراه خواهد داشت.

2- آیا ماساژ برای کودکان مبتلا به آسم نیز توصیه می شود ؟

بله، یک کودک مبتلا به آسم نیز می تواند از ماساژ بهره ببرد، مخصوصاً اگر بیماری او با استرس یا اضطراب در ارتباط باشد. ماساژ در واقع با خاصیت آرامش بخشی خود از وقوع حملات آسمی پیشگیری کرده یا از شدت این حملات می کاهد.

نکته : هرگز کودکتان را در حین حملات آسمی ماساژ ندهید. اما با انجام حرکات بسیار ملایم نوازشی بر روی دست ها، پاها و سر، احساس ترس و التهاب را در او کاهش دهید.

3- پوست بدن کودک من بسیار حساس است. در این شرایط آیا می توانم از روغن برای ماساژ استفاده کنم ؟ شما چه نوع روغنی را برای پوست بسیار حساس او توصیه می کنید ؟

در مورد پوست های حساس روغن های طبیعی مناسب تر از روغن های صنعتی و شیمیایی می باشند. بنابراین بهتر است برای ماساژ کودکتان از روغن های سبک نظیر روغن بادام یا روغن زرد آلو استفاده کنید. فراموش نکنید که قبل از استفاده از هر نوع روغنی آن را به روشی که در بخش های قبلی گفته شد امتحان کنید.

4- کودکم به خشکبار نظیر گردو، فندق، پسته، بادام و ... حساسیت دارد. آیا این موضوع باعث منع استفاده از روغن های گیاهی می شود ؟

روغن گرفته شده از مغزها را در مورد کودکتان به کار نبرید و به جای آنها از روغن زیتون یا روغن دانه ی انگور و نیز روغن نارگیل استفاده کنید.

در صورت استفاده از روغن های ترکیبی مطمئن شوید که روغن میوه های بالا در ترکیبات آنها به کار نرفته است. با این حال اگر باز هم نگران هستید یا پوست کودکتان نسبت به انواع روغن ها حساسیت نشان می دهد، شما می توانید عملیات ماساژ را بدون استفاده از روغن به خوبی انجام دهید.

5- کودکم اخیراً جراحی شده است. آیا ماساژ برای او بی خطر است ؟

قبل از هر چیز در این مورد با جراح کودکتان مشورت کنید. البته در بسیاری از موارد پس از طی دوره ی نقاهت 3 یا 5 روزه ماساژ کودک هم برای او و والدینش بسیار مفید است؛ زیرا به آنها کمک می کند که احساسات مفنی ناشی از عمل جراحی را از خود و یکدیگر دور سازند و به آرامش روانی مطلوبی برسند. به هر حال وقت داشته باشید که در چنین شرایطی از ماساژ ناحیه ی مجروح و اطراف آن بپرهیزید و این پرهیز را تا زمان بهبود کامل زخم ادامه دهید.

6- هنگامی که کودکم را ماساژ می دهم اغلب او به خواب می رود. آیا این حالت نامطلوبی است ؟

خیر، این وضعیت به هیچ وجه نامطلوب نیست و حتی می تواند نشانه ی خوبی از دستیابی کودک به آرامش جسمی و روانی باشد. البته این امر بیشتر در مورد کودکتان کم سن و سال یا نارس و ضعیف صدق می کند. بنابراین می توانید امیدوار باشید که به تدریج و با افزایش سن کودکتان، او در تمام مدت ماساژ به صورت فعالانه با شما همراهی کند. فقط یک مسئله ی نگران کننده در این مورد وجود دارد و آن است که کودکتان به خوابیدن با کمک ماساژ عادت کند و بدون آن به خواب نرود. برای حل این مشکل در ساعات غیر از ساعت ماساژ به او اجازه دهید که به طور مستقل و در تنهایی به خواب رود.

7- من کمردرد دارم و نمی توانم برای ماساژ دادن کودم روی کف اتاق بنشینم. آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد ؟

کمر دردهای شما ممکن است به علت شیوه ی غلط نشستنتان باشد. نحوه ی  صحیح نشستن برای ماساژ کودک این است که : زمانی که کف اتاق می نشینید، پشتتان را صاف نگه دارید و از سطح استخوان خاصره به طرف جلو خم شوید. در صورتی که یک یا دو بالشتک زیر خود قرار دهید وضعیت نشستن بهتری پیدا خواهید کرد. چنان چه هنوز هم راحت نیستید بهتر است برای ماساژ کودکتان بر روی صندلی بنشینید، یک حوله ی تمیز و  بزرگ روی پاهایتان بیاندازید و کودک را در حالی که روی پاهایتان قرار داده اید، ماساژ دهید.

نکته : در شرایطی که کودک را بر روی پاهای خود ماساژ می دهید همیشه یک دستتان را بر روی بدن کودکتان نگه دارید. به این وسیله او را کنترل کرده و از افتادن او جلوگیری کنید. به هر حال استفاده از این روش نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد.

8- آیا ماساژ بدن کودک مبتلا به سرطان و تحت درمان فعال مجاز است ؟

خیر، زیرا ماساژ دادن بدن کودک مبتلا به این بیماری ممکن است منجر به انتشار بیماری در نواحی دیگر بدن شود. شما می توانید نوازش بسیار ملایم و عاشقانه را جایگزین ماساژ کنید. این کار هم برای شما و کودکتان بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده خواهد بود.

9- آیا ماساژ دادن کودکان نارس نیز مفید است ؟

بله، فواید ماساژ برای کودکان نارس عبارتند از :

* کمک به ارتباط جسمی و عاطفی بین شما و کودکتان.

* ایجاد این حس خوشایند در شما که «برای کودکتان کار مثبتی انجام می دهید.»

مخصوصاً اگر نوزادتان داخل انکوباتور قرار داشته باشد.

* کمک فراوانی به افزایش وزن کودکتان می کند.

* فرآیند رشد و تکامل را در او سرعت می بخشد.

* پاسخ دهی به تحریکات را در نوزاد نارس تقویت می کند.

* هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش تسهیل می کند.

* با افزایش میزان ترشح اندروفین ها در بدن کودک نارس، دردهای احتمالی او را کاهش می دهد.

نکته : 1- قبل از اقدام به ماساژ دادن نوزاد نارس به خصوص اگر در انکوباتور نگه داری می شود با پزشک و پرستاران او مشورت کنید.

2- مراقب باشید که ماساژ منجر به تحریک بیش از حد و مضطرب  شدن نوزاد نشود.

3- ماساژ بدن نوزادان نارس را فقط با استفاده از نوک انگشتانتان و با استفاده از حرکات بسیار ظریف انجام دهید.

4- به محض مشاهده ی حرکت تدافعی در نوزاد، عملیات ماساژ را قطع کنید.

5- در صورتی که پزشک اجازه ماساژ دادن نوزاد را نداده است، می توانید تمام وقت ماساژ را به نوزادش بدن او اختصاص دهید. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات