top
واکسیناسیون

واکسیناسیون

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک: ایمن سازی یا «واکسیناسیون» یکی از مفیدترین و اقتصادی ترین راه های جلوگیری از بیماری ها می باشد. عوامل مصونیت زا برای هر بیماری مشخص هستند. آنها مکانیزم دفاعی بدن را تنها در مقابل همان بیماری تحریک می کنند.

واکسیناسیون

ایمن سازی یا «واکسیناسیون» یکی از مفیدترین و اقتصادی ترین راه های جلوگیری از بیماری ها می باشد. عوامل مصونیت زا برای هر بیماری مشخص هستند. آنها مکانیزم دفاعی بدن را تنها در مقابل همان بیماری تحریک می کنند.

دولت ها به طور معمول هر چند وقت یک بار برنامه های ایمنی سازی متنوعی را آغاز می کنند تا مصونیت در سطح عموم افراد جامعه در برابر بیماری یا بیماری های مورد نظر ایجاد شود. رادیو، تلویزیون و سایر رسانه های جمعی نیز در این کار مشارکت داشته و به اطلاع رسانی و تبلیغات وسیع در این زمینه می پردازند، در نتیجه سطح آگاهی عمومی در مورد واکسیناسیون و فواید آن امروزه بسیار وسیع می باشد.

بنابراین هر خانواده نه فقط برای محافظت از خود بلکه برای محافظت از کل جامعه می بایست، در امر ایمن سازی دخالت داشته و به واکسیناسیون به موقع صحیح توجه لازم و کافی داشته باشد. مسلماً در جامعه ای که به خوبی در مقابل امراض مصون شده است فرزندان ما نیز با سلامت و آرامش بیشتی زندگ خواهند کرد.

متاسفانه هنوز هم بعضی از خانواده ها به علت نداشتن اطلاعات کافی و صحیح درباره ی اثرات جانبی و مشکلات واکسیناسیون نگران هستند؛ زیرا بسیاری از واکسن ها باعث ایجاد یک تب خفیف، درد یا تورم در محل تزریق می شوند. نکته مهم و قابل توجه آن است که این قبیل عوارض بعد از انجام واکسیناسیون کاملاً طبیعی و زود گذر بوده و با استفاده از داروی استامینوفن یا سایر داروهای مشابه – با توجه به توصیه ی پزشک – به زودی و به راحتی مرتفع می گردند. ایجاد عوارض جدی و مشکلات پایدار نیز در ارتباط با واکسیناسیون کاملاً منتفی می باشد. اگر چه بهتر است بعضی از مواقع کودک را بعد از واکسیناسیون به نزد پزشک اطفال ببریم؛ زیرا در موارد اندکی کودک بعد از تلقیح واکسن بیماری بسیاری خفیفی می گیرد.

امروزه با ترکیب کردن چند واکسن استاندارد در یک سرنگ و تزریق هم زمان آنها، در وقت، هزینه و درد کودک صرفه جویی شده است. قابل ذکر است که مصونیت در مورد اکثر واکسن ها به دو مرحله تقسیم می شود :

مصونیت اولیه که معمولاً به وسیله تزریق یک یا چند واکسن ایجاد می شود و به مرور زمان از میزان ایمنی ایجاد شده کاسته می شود.

مصونیت ثانویه که بعد از گذشت مدتی از تزریق اول به وسیله ی تزریق واکسن «یاد آوری» ایجاد شده و تقریباً در همه ی موارد به ایمنی دائمی منجر می شود.

نکته : توجه داشته باشید که در هنگام دریافت واکسن، که کودک در سلامت کامل باشد، بنابراین در هنگامی که کودک تب دارد یا به بیماری حادی مبتلا شده است باید از تلقیح واکسن به او خودداری شود. البته بیماری های بسیار خفیف نظیر سرما خوردگی ساده مانعی در راه انجام واکسیناسیون کودک محسوب نمی شوند.  اگرچه بسیاری از والدین به دلیل عدم اطلاع از این موضوع تلقیح واکسن را به خاطر وجود بیماری های خفیف به تعویق می اندازند.

جدول زمانبندی واکسیناسیون کودکان در بدو تولد توسط بیمارستان به شما ارائه می شود که کاملاً قابل اعتماد و اصولی می باشد و راهنمای خوبی برای انجام به موقع و صحیح واکسیناسیون محسب می شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات