چهار سالگی
حرکت : با سرعت و بدون مکث کردن بر روی هر پله، از پله ها بالا و پایین می رود. اما هنوز نیاز به گرفتن نرده ها یاد دیوار کنار پله دارد.
بر روی یک پا می ایستد و دو قدم لی لی می کند. قادر است با یک پا به توپ ضربه بزند.
تطابق با محیط : یک به علاوه (+) یا ضربدار (*) را کپی می کند. 5 تا 6 رنگ را نام می برد. سه تا 5 شیئی را می شمارد. با راحتی از قیچی استفاده می کند.
روش صحیح درست گرفتن مداد را می آموزد.
زبان آموزی : تاکنون 1500 کلمه یاد گرفته است. بسیار پرگویی می کند. قصه می گوید و شعر می خواند. پرسش های ابتدایی می پرسد و برای سوال کردن از ضمایری نظیر «کی؟»، «کجا؟»، «چه کسی؟» و ... استفاده می کند.
وضعیت شخصیتی و اجتماعی : تمام لباس هایش را به طور مستقل می پوشد و در می آورد. به تنهایی دست و صورتش را می شوید و خشک می کند. مسواک می زند. موهایش را شانه می کند و در حمام خود را لیف می زند. منتظر شدن و نوبت گرفتن را درک می کند. ارتباط خود با گروه همسالان را تا حدی زیادی افزایش می دهد.
پنج سالگی
حرکت : از یک پا به پای دیگر می پرد. 5 تا 10 قدم لی لی می رود. 8 تا 10 ثانیه بر روی یک پا می ایستد. می توان معلق بزند.
بازی والیبال و فوتبال را در حد بسیار ابتدایی و در مدت کوتاهی انجام می دهد. (در والیبال توپ را دو دستی می گیرد و با دو دست پرتاب می کند.)
تطابق با محیط : علاوه به دایره، مربع مثلث و مستطیل را نیز نقاشی می کند. شکل خانه، گل و درخت را به صورت ساده می کشد. تمام رنگ ها را می شناسد. یک انسان را با کشیدن سر، صورت، دست ها، پاها و سینه و شکم رسم می کند.
زبان آموزی : حدود 2000 کلمه را به شکل درست و کامل تلفظ می کند. رنگ ها، حیوانات، گل ها، میوه ها و اعداد را نام می برد. از 1 تا 10 می شمارد. معنی بعضی از کلمات را می پرسد. شروع به حفظ کردن جملات طولانی مثل سوره های قرآن و اشعار می کند.
وضعیت شخصیتی و اجتماعی : استقلال را درک کرده و طلب می کند. به دنبال ریاست و حرکت بر اطرافیان، مخصوصاً هم بازی هایش می باشد. کفش هایش را به تنهایی می پوشد و بندهایش را می بندد. با تلفن به راحتی صحبت می کند. توجه زیادی به برنامه های تلویزیونی دارد و قادر به درک پیام برنامه ها می باشد.