top
ادامه دادن غذاهای سال اول تولد

ادامه دادن غذاهای سال اول تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: بسیاری از کودکان در سال دوم تولد، غذاهای دوران شیرخواری (سال اول) یعنی حریره و غلات را دوست ندارند و این نوع غذاها را نمی خورند.

ادامه دادن غذاهای سال اول تولد

بسیاری از کودکان در سال دوم تولد، غذاهای دوران شیرخواری (سال اول) یعنی حریره و غلات را دوست ندارند و این نوع غذاها را نمی خورند. مادر باید در این سن، غذایی را که کودک دوست دارد به او بدهد. کودک ممکن است غذایی بخصوصی را دوست نداشته باشد مانند آب پرتقال، یا غذایی که با اسفناج درست شده باشد، بنابراین مادر در دادن چنین غذاهایی نباید اصرار کند و با زور به کودک بدهد.

شیر دادن بیش از حد : اگر مادری به کودک خود در سال دوم تولد به دفعات شیر پستان خود را بدهد (8 تا 10 بار در 24 ساعت) کودک به پستان مادر و شیر پستان و مزة شیر مادر عادت می کند و در حقیقت معتاد به شیر مادر می گردد و هیچ غذای دیگری هم نمی خورد و چون شیر مادر برای کودک دو ساله کافی نیست دچار کمی وزن و سوء تغذیه می گردد. چنین وضع و حالتی در بسیاری از مادران و کودکان در کشور ما وجود دارد. چنین مادرانی باید بدانند گرچه شیر مادر بهترین مادة غذایی است، ولی برای کودک دو ساله کافی نیست. مادر باید بعد از یک سالگی به کودک خود سه بار در روز شیر بدهد، در سن 18 ماهگی دوبار و در سن 21 ماهگی یک بار و در دو سالگی تمام، شیر خود را قطع کند.

اگر مادری در سن دو سالگی به کودک خود شیر خشک یا شیر پاستوریزه می دهد باید تعداد دفعات شیر دادن را نیز مانند شیر مادر خواران کم کند، بعد از یک سالگی 3 بار، 18 ماهگی 2 بار و دو سالگی یک بار تا کودک غذا بخورد و مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کند و رشد طبیعی نماید.

علل مهم دیگری که در اضافه نشدن وزن کودکان در سال دوم تولد دخالت دارند عبارتند از :

* دادن تنقلات و کم شدن اشتهای کودک

* دوست داشتن بعضی از غذاها و دوست نداشتن بعضی دیگر

* پیدایش حس استقلال در سال دوم تولد

* به زور غذا دادن به کودک و منفی گرایی و مقاومت نسبت به غذا

* تهدید کردن کودک برای غذا خوردن

* تفاوت اشتها در کودکان کم خور و کم اشتها با کودکان پر خور

* تفاوت روند افزایش وزن در کودکان

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات