top
تغذیه و نیازهای غذایی کودک در سال دوم تولد

تغذیه و نیازهای غذایی کودک در سال دوم تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: رژیم غذایی کودک در سال دوم تولد باید کافی و کامل باشد تا همه مواد غذایی لازم به بدن کودک برسد و رشد طبیعی کند.

تغذیه و نیازهای غذایی کودک در سال دوم تولد

نیازهای غذایی کودک در سال دوم تولد عبارتند از :

1- پروتئین : در سال دوم تولد در هر روز مقدار 1/1 گرم مواد پروتئینی برای هر کیلوگرم وزن کودک ضرورت دارد که به بدن کودک برسد.

2- چربی : گرچه در رژیم غذایی کودک چربیهای مایع ضرورت دارد، ولی زیاد دادن چربی مخصوصاً چربیهای اشباع شده (چربیهای حیوانی) موجب مشکلاتی در بزرگسالی کودک می گردد.

3- کلسیم : در سال دم تولد برای حفظ سلامتی و تکامل استخوانها و دندانها روزانه 350 میلی گرم کلسیم نیاز است که با خوردن 3/4 لیوان شیر یا لبنیات تأمین می گردد.

4- آهن : در سال دوم تولد اگر موادی که دارای ملح آهن است به کودک نرسد، کودک دچار کم خونی فقر آهن می گردد. بنابراین اگر مواد غذایی آهن دار (گوشت قرمز، سبزیجات و عدس) در غذای کودک نباشد ضرورت دارد به او آهن به شکل دارو (15 میلی گرم در روز) داده شود. دادن غذاها و میوه جات تازه یا خشک که دارای ویتامین C می باشند در جذب آهن غذاها کمک می کند.

5- روی : روی نقش اساسی در رشد و نمو کودکان دارد. اگر کودک در سال دوم تولد از خوردن مواد غذایی که دارای ملح روی می باشد مانند گوشت دام یا گوشت طیور و ماهی محروم باشد دچار کمبود روی می گردد و باید بهاو روی به شکل دارو داده شود.

6 سبزیجات و میوه جات : در رژیم غذایی کودک، میوه جات و سبزیجات باید وجود داشته باشد تا کودک قسمتی از ویتامین های ضروری بدن خود را از این طریق دریافت کند.

7- ویتامین ها : دادن قطره مولتی ویتامین و آهن در سال دوم تولد ضرورت دارد و در موارد زیر ضرورت آن بیشتر می گردد :

* کودکانی که در سال دوم تولد از شیر مادر محروم بوده اند و شیر پاستوریزه مصرف می کنند.

* کودکانی که در معرض یا برخورد یا نور آفتاب نیستند.

* کودکانی که غذای گوشتی و پروتئینی (سویا، حبوبات و سبزیجات) کم می خورند یا لبنیات جزء غذای روزانه آنها نیست. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات