top
آماده کردن ظرف یا کیف ناهار

آماده کردن ظرف یا کیف ناهار

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: آماده کردن ظرف یا کیف ناهار برای کودکانی که به مهد، کودکستان یا پیش دبستانی می روند

آماده کردن ظرف یا کیف ناهار

بعضی از کودکان حتی از سن سه سالگی به مهد کودک می روند، بنابراین لازم است برای کودک ناهاری تهیه و در ظرف ناهار او قرار دهید تا کودک همراه خود به مهد یا کودستان ببرد. بعضی از کودکان نیز چون باید صبح ها زود بیدار شوند و به مهد بروند، فرصتی برای خوردن صبحانه ندارند، بنابراین کودک در مهد گرسنه خواهد بود. در این وضعیت مادر باید غذای کافی و کامل که نیاز کودک را تامین نماید در ظرف غذای او قرار دهد تا زمانی که به مهد یا کودکستان فرستاده می شود، به عنوان صبحانه یا میان وعده و یا ناهار از آن استفاده نماید. 

اگر می خواهید کودک در مهد، کودکستان یا آمادگی غذای مناسب بخورد، مواد غذایی زیر را برای او تهیه نموده و در ظرف غذایی قرار دهید :

مئاد پروتئینی : مواد پروتئینی برای رشد کودک ضروری است، بنابراین برای ناهار کودک می توان برش هایی از گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم مرغ آب پز و انواع پنیر قرار دهید.

مواد نشاسته ای مرکب : انواع نان کامل (که از تمام دانه های گندم تهیه شده باشد)، ماکارونی و سیب زمینی پخته در ظرف ناهار کودک قرار دهید.

کلسیم : برای رشد استخوانها و دندانها کلسیم مورد نیاز است. یک بطری 250 میلی لیتری شیر سادة معمولی یا مخلوط با موز یا کاکائو یا معادل آن از سایر لبنیات، کلسیم مورد نیاز کودک را تأمین می نماید. (برای کودکانی که به سن 5 سالگی رسیده اند شیر کم چربی استفاده کنید). همچنین مغزهای روغنی و انجیر نیز مقداری کلسیم به بدن کودک می رساند.

ویتامین و املاح : میوه های تازه باید جزو مواد غذایی ظرف ناهار کودک باشد. اگر در محل یا در فصلی هستید که میوة تازه وجود ندارد، میوه های خشک (برگة هلو، زرد آلو، انجیر، کشمش) و از سبزیها خیار، کاهو و گوجه فرنگی استفاده کنید. همچنین لازم است بسته های کوچک آب میوة طبیعی مانند آب پرتقال، سیب، آناناس و ... در ظرف کودک قرار دهید (از خریدن آب میوه های مصنوعی که دارای مواد رنگی و شکر است خودداری کنید).

در ظرف ناهار کودک باید ساندویچی حاوی نان سبوس دار، گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ و یا پنیر و کرة بادام زمینی قرار دهید. تکه ای از میوة تازه یا خشک و نیز یک عدد بیسکوئیت در ظرف بگذارید. اگر در ظرف کودک ساندویچی که نان آن به شکل حیوانات در آمده باشد، قرار دهید یا روی پوست موز، شکل یک پرنده یا عروسکی را بکشید، کودک هنگام باز کردن ظرف خوشحال خواهد شد و غذایش را بهتر خواهد خورد 

انواع ساندویچ هایی که می توانید تهیه کنید و در ظرف ناهار کودک قرار دهید

* نان، سس مایونز، برش هائی از گوشت مرغ یا بوقلمون و برگه ای از کاهو.

* نان، سس مایونز، برش هائی از گوشت مرغ یا بوقلمون، پنیر سوئیسی، برش هائی از گوجه فرنگی و خیار.

* نان، سس خردول، برشی از گوشت پخته شدة گوسفند، برش هائی از خیار شور، کاهو و گوجه فرنگی.

* نان، سس مایونز، گوشت ماهی، برش هائی از کاهو و پیاز ریز شده.

* نان، سس مایونز، برش یا تکه ای از گوشت مرغ، تکه هائی از تخم مرغ آب پز، برش هائی از گوجه فرنگی و کاهو.

* نان، میگو با برش هائی از کاهو و گوجه فرنگی.

* نان، سس مایونز، تکه هائی از تخم مرغ آب پز و مقداری جعفری.

* نان، برش هائی از پنیر سوئیسی، برش هائی از گوجه فرنگی و کاهوی خرد شده.

* نان و سس مایونز با پنیر نرک با برش هائی از خیار تازه.

* نان، کرة بادام زمینی، کمی عسل، برش هائی از کمپوت آناناس.

* نان، کرة بادام زمینی و ژله یا انواع مربا.

ساندویچ کودک را باید داخل کاغذ آلومینیمی یا کیسه های پلاستیکی، محکم بپیچید و درون ظرف ناهار طوری قرار دهید که تا موقع ناهار، تازه بماند و آلوده نگردد. اگر برش هائی از خیار یا کاهو در ساندویچ قرار می دهید، قبلاً آن را کاملاً خشک کنید، هنگامی که هوا گرم است، در ظرف ناهار کودک چند تکه یخ که داخل کیسة پلاستیکی قرار داده شده است، بگذارید و یا از کیسه های سرد کننده استفاده کنید. همچنین می توانید بستة کوچک آب میوة کودک را شب قبل در فریز بگذارید تا زمان مصرف، خنک باشد.

 

هنگامی که هوا سرد است، بهتر است غذای گرم مانند سوپ گرم داخل ظرف سربسته بریزید و در جعبة ناهار کودک قرار دهید، تا هنگام مصرف غذای او گرم باشد و از خوردن آن لذت ببرد.

اگر کودک نسبت به غذایی مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی یا کرة بادام زمینی حساس است، چنین موادی را به او ندهید. و به مسئولین مهد و کودکستان نیز یاد‌آوری کنید که کودک شما از چنین موادی از غذای کودکان دیگر نخورد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات