top
ایراد گیری نسبت و به غذا و غذا خوردن

ایراد گیری نسبت و به غذا و غذا خوردن

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: بعضی از کودکان پس از بازگشت از مهد کودک یا پیش دبستانی، نسبت به نوع غذا و خوردن غذا ایراد گیری و حتی قهر می کنند.

ایراد گیری نسبت و به غذا و غذا خوردن

بعضی از کودکان پس از بازگشت از مهد کودک یا پیش دبستانی، نسبت به نوع غذا و خوردن غذا ایراد گیری و حتی قهر می کنند. رفتارهای غیر عادی کودک نسبت به غذا و غذا خوردن، به علت حس استقلالی است که کودکان در این سنین دارند و این حالات، نسبتاً طبیعی است  و باید به او استقلال بدهید. در چنین شرایطی والدین باید به نکات زیر توجه نمایند.

1- هنگام رفتن به کودکستان یا مدرسه، از او سوال کنید چه غذایی را دوست دارد که برای عصر و شام او تهیه نمائید. چند نوع غذا را برای او نام ببرید و به او پیشنهاد کنید و حق انتخاب به او بدهید. مثلاً از او سوال کنید برنج، ماکارونی، همبرگر، گوشت مرغ، گوسفند یا ماهی دویت دارد ؟ سوال که در مورد غذا از او می کنید، همان چیزی است که به او استقلال می دهد. بنابراین عصر که کودک از مدرسه بر می گردد، با اشتیاق تمام به انتظار غذایی است که خود انتخاب کرده است، و آن را بهتر و بیشتر خواهد خورد.

 

2- تهیة غذای دلخواه کودک، سبب می شود که او غذا را بهتر و بیشتر بخورد، قدرت دفاعی بدنش بیشتر گردد، کمتر بیمار و رفتار او بهتر، شادتر و بالاخره چشمهای او درخشنده تر و موهای او زیباتر گردد.

3- اگر غذایی را که کودک روز و شب قبل خورده است، دوباره بخواهید به او بدهید، او ایرادگیری می کند و نخواهد خورد. بنابراین باید غذاهای تازه به او پیشنها دهید و برای او تهیه نمائید.

4- از میزان فعالیت و جنب و جوش و ورزش کردن او در کودکستان یا مدرسه آگاه گردید. اگر کودک فعالیت و جنب و جوش زیادی دارد، به او غذای پر انرژی پیشنهاد و بری او تهیه نمائید.

5- در مقدار غذایی که در هر نوبت می خورد، آزادی بدهید و برای خوردن غذای بیشتر به او اصرار نکنید.

6- در صورتی که فرصت دارید، هنگام غذا خوردن کودک کنار او بنشینید، با او صحبت کنید و حتی با او غذا بخورید تا غذا برای کودک لذت بخش تر باشد.

7- کودکان خردسال برای رشدشان و نیز تأمین ذخایر بدنشان نیاز به مقادیر زیادی ملح آهن دارند. کمبود آهن موجب کم خونی می گردد که کودک را دچار بی حالی و سستی می نماید. پدر و مادر باید سعی کنند مواد غذایی آهن دار مانند انواع گوشت مخصوصاً گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی و جگر منابع مهمی از آهن می باشند و به هر صورتی که کودک دوست دارد در اختیار او قرار دهید. کودکان گوشت تکه ای را دوست ندارند ولی گوشت چرخ کرده که به صورت کباب کوبید، همبرگر، ماکارونی در آید دوست دارند و می خورند. منابع دیگر آهن عبارتند از دانه های گیاهی، میوه های خشک، مغزها (برای کودکان بزرگتر از 3 سال) می باشند که می توان به صورت میان وعده های غذایی در اختیار آنها قرار داد.

8- اگر مادر و پدر تمام توصیه هایی را که در بالا ذکر شده است انجام داده اند ولی باز کودک از خوردن غذا خودداری می کند و ایراد می گیرد، پدر و مادر باید به رفتار او توجه نکنند. اگر کودک 1 یا 2 نوبت غذایش را نخورد، اهمیت ندارد و مشکلی بوجود نخواهد آمد، موقعی که کودک گرسنه شد غذایش را خواهد خورد.

در بعضی از مواقع ممکن است کودک دچار مشکل گوارشی شده یا بیمار باشد و نسبت به غذا ایراد می گیرد، اگر چنین حالتی وجود دارد والدین باید کودک را نزد پزشک ببرند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات