top
توصیه هائی در مورد تهیه غذا و غذا دادن به کودکان نوپا

توصیه هائی در مورد تهیه غذا و غذا دادن به کودکان نوپا

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: چون کودکان در سنین 3 تا سالگی بسیار فعال و پر جنب و جوش اند، بنابراین به مواد غذایی پر انرژی، آن هم به دفعات نیاز دارند.

توصیه هائی در مورد تهیه غذا و غذا دادن به کودکان نوپا

 * چون کودکان در سنین 3 تا سالگی بسیار فعال و پر جنب و جوش اند، بنابراین به مواد غذایی پر انرژی، آن هم به دفعات نیاز دارند. انواع بیسکوئیت ها، کیک ها، چیپس ها و نوشابه ها ... موادی نیست که نیاز کودک را تأمین نماید. از طرفی جای غذای اصلی کودک را نیز می گیرند. بنابراین باید به جای این مواد، میوه یا آب میوه های مختلف در اختیار کودک قرار دهید.

در مواردی که کودک اظهار گرسنگی می نماید و از طرفی هم نمی تواند صبر کند تا غذای او آماده شود. مادر باید همیشه غذایی را برای کودک آماده داشته باشد. اگر بخواهید موقع در خواست کودک برای او غذا بپزید، ممکن است کودک از خوردن آن صرف نظر کند یا بدخلقی نماید و عصبانی شود. در چنین شرایطی مادر باید تکه هائی از انواع میوه مخصوصاً میوه هائی را که کودک دوست دارد و در پائین یخچال نگهداری کرده اید در اختیار کودک قرار دهید تا در مواقعی که گرسنه است، خودش آنها را بر دارد و استفاده نماید.

* از غذاهایی که در دکه ها و اغذیه فروشی ها تهیه و ارائه می گردد (پیتزاف همبرگر، سوسیس، کالباس و ...) کمتر به کودک بدهید، زیرا این غذاها چربی زیاد دارند و کودک دچار وزن اضافی و چاقی می گردد، سعی نمایید غذای کودک را در خانه تهیه نمایید.

* از تهیه غذاهای بسیار چرب در خانه خودداری کنید، زیرا خوردن چرب موجب می شود که کودک کالری بیشتر از نیاز خود دریافت کند و موجوب چاقی و افزایش چربی های خون و بیماریهای قلب و عروق او در بزرگسالی گردد.

* از زیاد دادن مواد شیرین مانند شکلاتها و شیرینی ها در سنین 3 تا 6 سالگی خودداری کنید، زیرا این مواد جای مواد غذایی اصلی مورد نیاز کودک (پروتئین، املاح و ویتامین) را می گیرد و کودک دچار سوء تغذیه می گردد. از دادن مواد شیرین مخصوصاً اگر معده کودک خالی باشد خودداری کنید زیرا موجب اختلال رفتاری کودک می گردد

* از اضافه کردن مواد رنگی طبیعی یا شیمیایی به غذای کودکان خودداری کنید. به بعضی از مواد اولیه غذایی مواد رنگی و مود نگهدارنده اضافه شده است. این مواد افزودنی موجب فعالیت بیش از حد کودک می گردد. در تهیه مواد اولیه غذایی کودک سعی کنید مواد رنگی اضافه نشده باشد 

* از دادن نوشابه های شیرین به کودک خودداری کنید. هر بطری نوشابه های گازدار 330 میلی لیتری 150 کالری دارد و نوشابه ها جای غذای اصلی کودک را می گیرد. شیر و فرآورده های آن را مانند دوغ و آب میوه های رقیق طبیعی که خود تهیه کرده اید جایگزین نوشابه های گاز دار نمایید 

* کودکان باید همزمان با اعضای دیگر خانواده غذا بخورند.

* زمان غذا خوردن باید طوری تنظیم شود که کودک خسته یا خواب آلود نباشد. اگر کودک مشغول بازی است، او را 10 دقیقه قبل از آماده شدن غذا صدا کنید تا دست و صورت خود را بشوید و برای غذا خوردن آماده شود.

* برای غذا خوردن کودک، مدت زمان مناسب را در نظر بگیرید. کودک نباید با عجله غذا بخورد، ولی زمان طولانی هم نباید صرف غذا خوردن نماید.

* هنگام غذا خوردن باید محیطی شاد و توأم با آرامش به وجود بیاورید. در موقع غذا خوردن نباید مطالب و موضوع هایی که مورد توجه کودک نیست، مطرح گردد و بهتر است در مورد خوبی و فواید غذا گفتگو شود.

* غذایی را که کودک بیشتر دوست دارد برای او تهیه کنید و به او بدهید.

* در هنگام پختن غذا سعی کنید غذا رنگین باشد. به طور مثال به غذای کودک هویج و سبزیجات با رنگ های مختلف اضافه نمائید تا کودک بیشتر طلب کند.

* مقدار کمی از غذا را در بشقاب کودک بریزید تا بعد از خوردن آن، کودک غذای بیشتری طلب کند.

* اگر کودک با غذا کمی بازی می کند مهم نیست. احازه دهید غذا خوردن او با لذت باشد.

* غذای شیرین و چرب گرچه انرژی زاست، ولی بهتر است مقدار کمی از این نوع غذاها به کودک بدهید.

* غذای کودک باید در ظروف رنگین ریخته شود و قاشق مناسب برای او تهیه نمائید.

* از ادن شیرینی، شکلات، دسرهای رنگین به عنوان جایزه خودداری نمایید.

* اگر کودک می خواهد خودش غذا بخورد و نیاز به حمایت یا کمک شما ندارد به او اجازه دهید.

* پدر و مادر هیچ گاه نباید قاشق را پر از غذا کنند و به دنبال کودک بروند تا به او یک قاشق غذا دهند، این کار سبب می شود که کودک در موقع غذا خوردن از پدر و مادر انتظار غذا دادن کندو بد خلقی و ایراد گیری نسبت به غذا خوردن به وجود آید.

اختلالات تغذیه و رشد کودکان در این سنین بیشتر مربوط به رفتار غیر صحیح پدر و مادر با کودک می باشد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات