top
نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان و طرز تهیة آنها

نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان و طرز تهیة آنها

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: غذاهایی که برای کودکان 3 تا 6 ساله تهیه می کنید، باید از نظر مواد غذایی، مناسب، سالم و خوشمزه بوده و رنگ و ظاهر غذا نیز برای کودک جالب باشد و در عین حال به آسانی بتوان آن را تهیه کرد.

نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان  و طرز تهیة آنها

غذاهایی که برای کودکان 3 تا 6 ساله تهیه می کنید، باید از نظر مواد غذایی، مناسب، سالم و خوشمزه بوده و رنگ و ظاهر غذا نیز برای کودک جالب باشد و در عین حال به آسانی بتوان آن را تهیه کرد. بهتر است غذاهایی انتخاب شود که همة اعضای خانواده بتوانند از آن استفاده کنند و زمان غذا خوردن نیز با شادی و گفتگو همراه باشد تا کودک نسبت به غذا خوردن ایراد نگیرد و دچار بی اشتهائی و متعاقب آن اختلال رشد جسمی و مغزی نشود.

در این قسمت تعدادی دستور العمل تهیة غذا برای کودکان 3 تا 6 ساله ارائه شده است. مقدار و نسبت مواد غذایی اولیه این خوراکها باید بر حسب تعداد افراد خانواده انتخاب و تهیه گردد.

سیب زمینی پخته شده که داخل آن از مواد غذایی پر شده است

کودکان به خاطر شکل این غذا که شبیه قایق است، از خوردن آن لذت می برند. این غذا، پورتئین، فولیت، ویتامین B12 و پتاسیم به بدن کودک می رساند .

مواد لازم : دو عدد سیب زمینی کوچک، مقداری پنیر چدار مقداری گوشت مرغ یا بوقلمون، یک قاشق غذا خوری کره یا کرة بادام زمینی، یک قاشق غذا خوری شیر، چند عدد کمپوت گیلاس، مقداری خرما و کمی فلفل دلمه ای قرمز.

روش تهیه : سیب زمینی ها را کاملاً بشویید و پوست آنها را با کمی روغن چرب کنید و مختصری نمک به آن بپاشید. سپس آنها را داخل فر که قبلاً گرم شده است، قرار دهید و به مدت 40 دقیقه بپزید تا وسط آن نرم شود. پس از آن سیب زمینی ها را با چاقو دو نصف کنید و با قاشق داخل آنها را خارج نموده و در ظرفی بریزید. گوشت مرغ یا گوسفند را بپزید و با کره و شیر مخلوط کنید و داخل پوسته های سیب زمینی بریزید تا پر شود. پوسته ها را همراه با مواد داخل آنها مجدداً در فر قرار دهید تا به رنگ طلائی در آید. سپس دو برش از پنیر چدار را به شکل مثلث ببرید و در رأس آن قطعه ای از فلفل قرمز قرار دهید. پنیر را مطابق شکل روی سیب زمینی بگذارید تا به شکل قایق در آید. کودک از دیدن این غذا و خوردن آن لذت می برد.

خوراک مرغ به شکل قلب (Heart shaped chicken)

این غذا ترد و خوشمزه است و کودکان آن را دوست دارند. این غذا پروتئین و ویتامین B به بدن کودک می رساند و می توانید مقداری از آن را نیز برای وعده های دیگر غذایی در فریزر نگهداری کنید 

مواد لازم : 300 گرم گوشت فیلة مرغ تکه تکه شده، یک عدد پیاز پوست کنده و خره شده، دو قاشق جعفری خرد شده، یک عدد سیب درختی پوست کننده که هسته های آن جدا شده و قطعه قطعه شده است، یک فنجان نان سفید خرد شده، یک فنجان چیپس سیب زمینی خرد شده و مقداری روغن مایع.

روش تهیه : گوشت مرغ را همراه پیازف جعفری و سیب درختی در مخلوط کن بریزید و برای چند ثانیه مخلوط کنید. سپس مخلوط را در یک سینی بزرگ، پهن کنید و با برشی که به شکل قلب است، به قطعات تقسیم کنید (قطعات به شکل قلب). سپس آنها را با نان و چیپس های خرد شده آغشته کنید. در ماهی تابه ای روغن مایع بریزید و هر طرف قطعات را به مدت 6 دقیقه حرارت دهید تا رنگ طلائی به خود بگیرد. سپس آنها را در بشقاب بچینید و به کودک ارائه نمائید 

گوشت بوقلمون یا مرغ طلائی شده که به اندازه و شکل انگشتان می باشد

(Golden turkey or chicken fingers)

این غذا پروتئین، ویتامین B (فولیت) و روی به بدن کودک می رساندو نپخته آن را می توانید در فریزر نگهدارید.

مواد لازم : حدود 250 گرم فیلة بوقلمون یا مرغ، آب یک عدد لیمو ترش بزرگ، مقداری آرد، نمک و فلفل، 3/4 فنجان نان خشک خرد شده، یک و نیم قاشق موسیر، یک و نیم قاشق پیازچة بریده شده، یک عدد تخم مرغ و روغن مایع جهت سرخ کردن.

روش تهیه : گوشت بوقلمون یا مرغ بدون پوست را به قطعات طولی 5/2 سانتیمتر ببرید و آب لیمو ترش و موسیرها را به آن اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه داخل ظرف سربسته، در یخچال بگذارید. سپس مقداری آرد و نمک و فلفل را در یک بشقاب و خرده نانها و پیازچه های خرد شده را در بشقابی دیگر پهن کنید و در ظرف دیگری تخم مرغ را به هم بزنید. ابتدا برش های طولی بوقلمون یا مرغ را با آرد آغشته کنید، سپس یکی پس از دیگری در تخم مرغ بزنید و بالاخره با مخلوط نان و پیازچه خرد شده آغشته کنید. روغن مایع را در ماهی تابه بریزید و داغ کنید، سپس قطعات گوشت آماده شده را در آن قرار دهید و مدت 10 دقیقه بپزید تا کاملاً پخته شودو رنگ طلائی به خود بگیرد. کودکان از این نوع غذاها که به صورت قطعات باریک تهیه شده و می تواند در دست بگیرند، لذت می برند.

جوجه کباب به شکل هزارپا (Chicken caterpillar kebabs)

این غذا شبیه جوجه کبابهائی است که در کشور ما به شکل سنتی تهیه شده و مورد توجه همة سنین می باشد. این غذا، پروتئین، بتا کاروتن، آهن، ویتامین C,B و روی را برای بدن کودک تأمین می نماید.

مواد لازم : دو عدد فیلة مرغ، یک عدد فلفل قرمز که دانه های آن جدا شده و به قطعات مثلثی شکل بریده شده باشد، دو قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیموی ترش برای ترد کردن گوشت و تعدادی گوجه فرنگی کوچک یا تربچه و تعدادی پیازچه و چند تکه فلفل سبز برای تزئین.

روش تهیه : آب لیموی ترش و عسل را در ظرفی بریزید و گوشت مرغ قطعه قطعه شده را در آن بیندازید و به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا ترد شود. سپس تعدادی سیخ کباب چوبی را در آب خیس کنید تا در هنگام پختن کباب، سیخ ها نسوزد. قطعات گوشت مرغ را یک در میان با فلفل ها داخل سیخ های چوبی کنید و در ظرفی به مدت 15 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد. در این مدت سیخ ها را چند بار جابجا کنید تا کاملاً پخته شود. برای تزئین هر یک از سیخ های کباب، یک عدد گوجه فرنگی یا تربچه در جلوی سیخ با دو تکه فلفل سبز و در انتهای سیخ پیازچه را قرار دهید. پیازچه را قبلاً در آب سرد خیس کنید تا قسمت دم آن از هم جدا شود و به شکل کرم هزار پا در آید. کودک از دیدن این غذا و خوردن آن لذت می برد 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات