top
میان وعده های مناسب برای کودکان

میان وعده های مناسب برای کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: کودکان 3 تا 6 ساله معمولاً در حال بازی و فعالیت هستند و انرژی زیادی مصرف می کنند. از طرفی در وعده های اصلی غذا نیز بی صبر و حوصله هستند و با عجله غذا می خورند و به طرف بازی می روند...

میان وعده های مناسب برای کودکان

کودکان نوپا ساله معمولاً در حال بازی و فعالیت هستند و انرژی زیادی مصرف می کنند. از طرفی در وعده های اصلی غذا نیز بی صبر و حوصله هستند و با عجله غذا می خورند و به طرف بازی می روند، بنابراین باید برای وعده های قبل از ظهر و عصرانه آنها غذاهائی سالم تهیه گردد و در اختیار کودک قرار گیرد تا تندرستی آنها تأمین شود و عادت کنند که در بزرگسالی نیز غذای سالم مصرف کنند. با این کار میان وعده های سالم جای موادی مانند بیسکوئیت و چیپس و .. را خواهد گرفت. در این قسمت دستور العمل تهیة چند نوع میان وعدة غذایی شرح داده می شود.

قطعاتی از میوه های مختلف در سیخ های چوبی (Fruit skewers)

یکی از راههائی که می توان کودکان را به خوردن میوه تشویق کرد، این است که قطعاتی از میوه های مختلف را داخل سیخ های چوبی کنید تا کودک مشتاق گردد میوه ها را یکی پس از دیگری از سیخ ها در آورده و بخورد.

مواد لازم : میوه های مختلف بر حسب فصل (آناناس، هلو، توت فرنگی، انگور، مرکبات، خربزه، هندوانه، زرد آلو تازه یا خشک شده) قطعه قطعه شده.

روش تهیه : میوه های مختلف را بر حسب سلیقة کودک یک در میان داخل سیخ های چوبی نمائید تا رنگهای متنوع و جالب به وجود آورد، سپس سیخ های میوه را در پوستة میوة دیگری مانند پوست طالبی یا پوست گریپ فروت یا هندوانه فرو ببرید. کودک با دیدن شکل میوه ها تشویق شده و قطعات میوه ها را از سیخ ها در آورده و می خورد. این میان وعدة غذایی را بخصوص موقع بازگشت کودک از مدرسه می توانید به او ارائه نمائید 

نان پیتا، گوشت ماهی، تخم مرغ و گوجه فرنگی

(Pita bread with tuna, eggs and tomato)

این غذا بتا کاروتن، منیزیوم، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B، فولیت و ویتامین های E,D,A به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : یک قوطی 200 گرمی گوشت ماهی (تونا)، چهار عدد پیاز کوچک خرد شده، در عدد تخم مرغ آب پز شده و دو عدد گوجه فرنگی و سالاد سبز.

روش تهیه : چربی روی قوطی نونا را دور بریزید و گوشت ماهی را در ظرفی ریخته و با سه قاشق مربا خوری مایونز مخلوط کنید و یک قاشق سرکه و پیازهای خرد شده و نمک و فلفل را به آن اضافه نمائید. سپس تخم مرغ های آب پز را به قطعات کوچک ببرید و به مخلوط تونا اضافه کنید و گوجه فرنگی و سبزیجات را نیز اضافه نمایید و کاملاً مخلوط کنید. نان پیتا یا هر نان دیگری را تست کنید و مواد غذایی مخلوط شده را وسط نان قرار دهید. این غذا را می توانید قبل از ظهر و عصر به عنوان میان وعده به کودک بدهید.

غذای گوشت مرغ که دور آن با نان پیچیده شده باشد (Chicken wraps)

این غذا بتا کاروتن، پتاسیم، ویتامین B، فولیت، ویتامین E,C,A به بدن کودک می رساند. مواد لازم : 200 گرم فیلة مرغ یا بوقلمون، یک عدد پیاز کوچک، نصف فلفل قرمز، مقداری پونه خشک و نرم، نمک و فلفل، برگه هائی از کاهو، مقداری پنیر نرم چدار و قطعاتی از نان.

روش تهیه : در یک ماهی تا به یک قاشق روغن مایع بریزید و پیاز خرد شده و فلفل قرمز را که قطعه قطعه کرده اید به مدت 4 تا 5 دقیقه در آن سرخ کنید. فیلة مرغ را به قطعات باریک ببرید و به مخلوط فوق اضافه کنید و کمی پونة خشک به آن بیفزائید و یا حرارت ملایم به مدت 3 تا 4 دقیقه بپزید، سپس نمک و فلفل را اضافه کنید. کاهو را خرد کنید و با کمی مایونز مخلوط نمائید. نان را کمی گرم کنید و پنیر چدار به آن بمالید و مخلوط گوشت مرغ و کاهو را در آن قرار دهید  و بپیچید.

 

سالاد ماکارونی با گوشت بوقلمون یا مرغ (Turkey and pasta salad)

کودکان این نوع سالاد را دوست دارند و می توان به عنوان ناهار در ظرف ناهار کودک گذاشت تا در مهد یا مدرسه مصرف کند. این سالاد بتا کاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B، فولیت و ویتامین E,C به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 60 گرم ماکارونی شکل دار، 150 گرم گوشت بوقلمون یا مرغ پخته و تکه تکه شده، سه قاشق دانه های ذرت کنسروی، چند عدد گوجه فرنگی کوچک، دو عدد پیاز خرد شده. برای تهیة سس، سه قاشق روغن زیتون، یک قاشق عسل و یک و نیم قاشق آب لیموی ترش با دست گرفته شده.

روش تهیه : ماکارونی را با کمی آب و مختصری نمک طبق دستور کارخانة سازنده بپزید. گوشت مرغ  یا بوقلمون تکه تکه شده، دانه های ذرت، گوجه فرنگی و پیاز را با ماکارونی در ظرفی مخلوط کنید. سپس سس تهیه شده را نیز به گوشت و مواد دیگر اضافه کنید و کاملاً مخلوط نمائید. سالاد آمادة مصرف است 

سالاد ماکارونی با میگو (Pasta salad with shrimp)

این غذا بتا کاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B، فولیت، ویتامین E,C و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 200 گرم   ماکارونی شکل دار، 200 گرم میگوی پخته شده، چهار عدد گوجه فرنگی قطعه قطعه شده، مقداری کاهوی خرد شده. برای تهیة سس : 3 قاشق مایونز، یک قاشق کچاپ و یک قاشق آب لیموی ترش.

روش تهیه : ماکارنی را با آب که کمی نمک داشته باشد، طبق دستور العمل کارخانة سازنده بپزید و صاف کنید و با میگوی پخته شده و کاهوی خرد شده در یک کاسه بریزید. سپس مایونیز، کچاپ، آب لیموی ترش را در ظرف جداگانه تهیه نمائید و به آن اضافه و مخلوط کنید. سالاد  برای مصرف آماده است.

شیک (Milk Shakes)

بسیار از آب میوه های موجود در بازار، از شکر و آب تشکیل شده و کمتر از 10 درصد آنها آب میوة طبیهی است. اگر می خواهید نوشیدنی خوب و سالم بویژه موقع بازگشت کودک از مدرسه به او بدهید، با صرف چند دقیقه وقتی می توانید میوههای تازه (هر میوه ای که کودک دوست دارد) به اضافة شیر و بستنی را مخلوط نمائید و در لیوانی بریزید و به او ارائه نمائید. این نوشیدنی، خوشمزه و گوار است و دارای مواد غذائی مفیدی است که کودک هم از خورد آن (با لیوان یا با نی) لذت می برد و باعث رفع خستگی او می شود 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات