top
تغذیة کودکان ورزشکار

تغذیة کودکان ورزشکار

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: تغذیة کودکانی که ورزش می کنند

 تغذیة کودکان ورزشکار

به کودکانی که ورزش می کنند، باید تعداد و دفعات غذای بیشتر و بخصوص میان وعده های غذایی مناسب ارائه نمائید. به این کودکان، باید در 24 ساعت، 6 تا 7 نوبت غذا و میان وعدة غذایی بدهید (سه نوبت غذای اصلی و 3 تا 4 نوبت  میان وعده های غذایی).

هیچگاه به کودکان نگوئید که فعالیت و جنب و جوش خود را کم کنند، زیرا ورزش مزایای بسیاری دارد. ورزش قدرت عضلانی کودک را افزایش می دهد، اندام آنها را متناسب می کند و سر حالی و شادابی به آنها می دهد. در این قسمت چند توصیة مفید در مورد تغذیة کودکانی که ورزش می کنند ارائه می شود :

*  برای کودکان ورزشکار باید غذاهایی کهدارای انرژی و پروتئین زیاد هستند، تهیه و ارائه شود، مخصوصاً از گوشت و لبنیات باید در غذاهای اصلی آنها استاده گردد.

*  سه تا چهار نوبت میان وعده هائی که دارای مواد غذایی پر انرژی است به کودک ارائه نمائید .

* نوشیدنی های آنها بیشتر باید شیر، شیر بستنی، دوغ و آب میوه های مختلف باشد. این نوع  نوشیدنی ها باید به دفعات در اختیار کودک قرار گیرد. به کودکان و نوجوانانتان اجازه دهید ورزش کنند تا مواد نشاسته و چربی بدن آن ها سوخته شود و همیشه شاداب و سلامت باشند.

* سالادهای مختلف که انواع پنیر روی آن ریخته شده باشد، سوپ های مختلف و انواع ماکارونی برای کودک تهیه و ارائه نمائید.

* نانهای مختلف مخصوصاً نانهای تست که از آرد گندم کامل تهیه شده همراه با کرة بادام زمینی، غذای  مناسبی برای کودکان ورزشکار می باشد.

* از دادن شیرینی و کیک هایی که حاوی خامه و چربیهای اشباع شده هستند خودداری نمائید، زیرا این نوع شیرینی و کیک ها، بدون تأمین مواد مغذی اساسی، کالری زیادی به بدن کودک می رساند. بهتر است به جای  این نوع شیرینی ها، میان وعده های غذایی تهیه و به کودک ارائه نمائید 

جدول میان وعده های غذایی که برای افزایش وزن کودکان ورزشکار توصیه می شود.

مغزها : بادام زمینی، بادام، پسته، گردو ...

میوه های خشک : خرما، کشمش، پر هلو، پر زرد آلو، آلو، انجیر و انواع میوه های خشک دیگر.

ساندویچ ها : نانی که از آرد کامل گندم تهیه شده باشد چه به صورت تست و چه به اشکال دیگر با پنیر و برگه هائی از گوشت مرغ، بوقلمون یا ماهی به صورت ساندویچ.

شیر و لبنیات : شیر و لبنیات، ماست، پنیرهای مختلف، شیر بستنی و دوغ.

 

برای  تداوم تمرین و ورزش، به کودک خود کمک کنید

با انجام برنامه های آموزشی در منزل یا در مدرسه، ورزش کردن کودک خود را بهبود بخشید و امکان خطر هنگام ورزش را کاهش دهید. بر خلاف عقیدة عموم مردم، ورزش موجب اختلال و تخریب غضروفهای رشد نمی شود و قد کودک را کوتاه نمی کند. تحقیقات نشان داده است که ورزش هیچگونه اثری در جلوگیری از رشد استخوانها ندارد. در حقیقت تمرین و ورزش، احساس نشاط و آرامش به کودک می دهد و کودک احساس می کند که قوی تر شده و اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورد. ورزش کردن به این معنی نیست که کودک یا نوجوان وزنه بلند ک ند یا بدنسازی کند. این گونه اعمال ورزشی در کودکان کوچکتر از 18 سال توصیه نمی شود. نوجوانان و جوانان باید قوام و قدرت عضلات خود را بالا ببرند و زمانی که دوران بلوغ خود را گذرانیدند، می توانند تودة عضلانی خود را افزایش دهند. برای کودکان و نوجوانان حرکات ورزشی معمولی مانند نشستن و برخاستن، دویدن و ورزشهائی که در مدرسه انجام می گیرد توصیه می شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات