top
اهمیت خوردن صبحانه و ارتباط آن با یادگیری کودک در مدرسه

اهمیت خوردن صبحانه و ارتباط آن با یادگیری کودک در مدرسه

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: تحقیقات زیادی دربارة ارزش خوردن صبحانه در کودکان دبستانی در کشورهای مختلف انجام گرفته و نشان داده است که کودکانی که صبحانه نخورده به مدرسه می روند، در آزمایشهای یادگیری (دقت، توجه و درک)، زیادتر اشتباه می کنند، تفاوت ها را کمتر تشخیص می دهند

اهمیت خوردن صبحانه و ارتباط آن با یادگیری کودک در مدرسه

تحقیقات زیادی دربارة ارزش خوردن صبحانه در کودکان دبستانی در کشورهای مختلف انجام گرفته و نشان داده است که کودکانی که صبحانه نخورده به مدرسه می روند، در آزمایشهای یادگیری (دقت،  توجه و درک)، زیادتر اشتباه می کنند، تفاوت ها را کمتر تشخیص می دهند و قدرت حفظ کردن آنها  کمتر است. همچنین کودکانی که دچار مشکل غذایی و کوتاهی قد باشند و صبحانه نخورده به مدرسه می رودن، مشکلات یادگیری بیشتری دارند. این تحقیقات نشان داده است عملکرد مغز نسبت به کمبود مادة غذایی مورد نیاز مغز (گلولز) بسیار حساس است. اصولاً مغز کودکان نسبت به نخوردن غذا، حساس تر از افراد بالغ می باشد. تحقیقی که دربارة درک کودکان دبستانی انجام گرفته، نشان داده است که زمان خوردن صبحانه نیز مهم است. آنهائی که صبحانة خود را 30 دقیقه قبل از آزمایشهای هوشی خورده بودند، نسبت به کودکانی که صبحانه را 2 ساعت قبل از امتحان خورده بودند، نمرة بیشتری به دست آوردند. این تفاوت مربوط به مقدار گلوکز خون مغز آنها می باشد. در این سنین خوردن صبحانه بسیار مهم است، زیرا کودک در حال رشد جسمی و فعالیت بدنی و مغزی است و برای یاد گرفتن به مدرسه می رود، بنابراین باید همة مواد غذایی، مخصوصاً گلولز کافی در اختیار سلولهای مغز او قرار گیرد (سلولهای مغز فقط می توانند از گلوکز که مادة قندی است استفاده تا در سلولها بسوزد و ایجاد انرژی نماید).

اگر کودک دیر از خواب بیدار شود و با عجله بخواهد کارهای خود را انجام دهد، بنابراین خوردن صبحانه به فراموشی سپرده می شود،  یا این که کودک یکی دو تکه غذا می خورد و به مدرسه می رود، ولی مغز او برای یادگیری آماده نیست. پدر و مادر باید کودک را مدتی زودتر از موعد مقرر برای رفتن به مدرسه بیدار کنند تا کودک با فرصت کافی کارهایش را انجام دهد و با آرامی و بدون عجله صبحانه ای را که مطابق میل او تهیه شده، بخورد، و سپس به مدرسه برود. مادرانی که شاغل هستند و باید صبح به محل کار خود بروند، معمولاً فرصتی برای تهیه صبحانه نخواهند  داشت. چنین مادرانی باید صبحانه کودک را شب قبل تهیه نمایند. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات