top
چربی در رژیم غذایی و ارتباط آن با سلامت قلب و عروق در کودکان

چربی در رژیم غذایی و ارتباط آن با سلامت قلب و عروق در کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: کالبد شکافی کودکانی که در اثر تصادف فوت کرده اند، نشان داده است که تصلب عروق قلب (اترواسکلروز) از دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود و بستگی به بالا بودن مقدار کل کلسترول سرم خون، بالا بودن لیپوپروتئین با چگالی پائین (کلسترول مضرر LDL) و همچنین پائین بودن لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول مفید HDL) دارد.

چربی در رژیم غذایی و ارتباط آن با سلامت قلب و عروق در کودکان

کالبد شکافی کودکانی که در اثر تصادف فوت کرده اند، نشان داده است که تصلب عروق قلب (اترواسکلروز) از دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود و بستگی به بالا بودن مقدار کل کلسترول سرم خون، بالا بودن لیپوپروتئین با چگالی پائین (کلسترول مضرر LDL) و همچنین پائین بودن لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول مفید HDL) دارد.

برنامة ملی آموزش کلسترول در امریکا برای پیگشیری از بیماریهای قبلی عروقی، توصیه کرده است که ترکیب رژیم غذایی کودکان بزرگتر از دو سال باید مانند افراد بالغ باشد، یعنی حداکثر حدود 30 درصد کالری مورد نیاز بدنشان از چربی تأمین شود (10 درصد از چربی های اشباع شده، 10 تا 15 درصد از چربی های اشباع نشده و 10 درصد نیز از چربی های اشباع نشده با یک باند مضاعف). مقدار مصرف کلسترول آنها هم نباید بیشتر از 300 میلی گرم در 24 ساعت باشد.

در مورد کودکانی که در فامیل آنها افرادی با کلسترول بالا وجود دارد (250 میلی گرم یا بیشتر در هر دسی لیتر) و یا سابقة سکتة قبلی در سن کمتر از 55 سالگی دارند، باید آزمایش خون از نظر تعیین مقدار کلسترول خون انجام گیرد. انجمن علمی کودکان امریکا توصیه کرده است که رژیم غذایی کودکان بزرگتر از 2 سال باید رژیم غذایی کم چربی باشد تا با این رژیم عادت کنند و در سن 5 سالگی نیز میزان چربی مصرفی آنها همان توصیة برنامة ملی آموزش کلسترول در امریکا باشد.

 

تغذیة ناسالم سبب می شود که تصلب در عروق قلب به صورت لکه هایی در سرخرگ های قلب به وجود آید. سپس این لکه ها به تدریج بزرگتر می شود. و موجب انعقاد خون در مخل لکه ها و انسداد رگ می گردد و قسمتی از قلب که از آن سرخرگ تغذیه می شود. بدون خون می گردد و سکتة قلبی ایجاد می شود. اگر چنین وضعیتی در مغز به وجود آید موجب سکتة مغزی می شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات