top
اضافه وزن و چاقی در دوره دبستان

اضافه وزن و چاقی در دوره دبستان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: بیشتر مادران دوست دارند کودکشان در هر سنی چاق باشد، و اگر خوب غذا بخورد و زیاد هم بخورد، بسیار راضی هستند. اگر کودک در سنین 7 تا 11 سالگی زیاد بخورد به سرعت اضافه وزن پیدا می کند و چاق می شود و دچار مسایل و مشکلات جسمی، اجتماعی و روانی می گردد.

اضافه وزن و چاقی در دوره دبستان

بیشتر مادران دوست دارند کودکشان در هر سنی چاق باشد، و اگر خوب غذا بخورد و زیاد هم بخورد، بسیار راضی هستند. اگر کودک در سنین 7 تا 11 سالگی زیاد بخورد به سرعت اضافه وزن پیدا می کند و چاق می شود و دچار مسایل و مشکلات جسمی، اجتماعی و روانی می گردد. اگر پزشک خانواده یا متخصص کودکان به شما می گوید که کودک شما آمادگی برای چاق شدن دارد، یا در حال حاضر وزن او زیادتر از مقدار طبیعی است، به گفتة او توجه کنید. 

مصرف خوراکی هایی که در دکه ها و اغذیه فروشی ها ارائه می شود و ارتباط آن با چاقی کودکان

مصرف غذاهای تهیه شده و آماده در اغذیه فروشی ها و رستورانها، موجب چاقی بویژه در کودکان می گردد. بررسی ها نشان داده است که :

1- در سالهای اخیر در همه کشورها تعداد خانواده هایی که در خارج از خانه غذای آماده شده مصرف می کنند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در امریکا در سال 1999 از هر دلاری که برای غذا پرداخت می شده است، 1/46 سنت آن در خارج از خانه و برای خوردن غذا در غذاخوری ها و رستورانها صرف شده است.

2- اندازه و حجم غذاهایی که در خارج خانه عرضه می شود، زیاد است، از طرفی معمولاً همراه غذا سیب زمینی سرخ شده و نوشابه نیز مصرف می شود.

3- خوردن غذا در خارج از خانه موجب می شود مصرف کنندگان، مخصوصاً کودکان سبزیجات، میوجات و شیر و لبنیات کمتری بخورند.

مطالعه ای که آقای Brownell در دانشگاه یل بر روی 6212 کودک و نوجوان انجام داده است، نشان می دهد 3/30 درصد آنها هر روز غذای آماده در خارج از خانه خورده اند و در نتیجه هر روز 186 کالری بیشتر وارد بدن آنها شده است. مطالعة دیگری در کودکان نشان داده است خوردن دو وعدة غذا در خارج از خانه در هفته، در مقایسه با یک نوبت درهفته، 86% خطر افزایش وزن بیشتری به همراه دارد.

گرچه کارخانه های تولید کننده مواد غذایی ادعا می کنند که غذاهایشان موجب چاقی کودکان نمی شود، ولی ادعای آنها بی اساس است. برای محافظت کودکان از چاقی و تغذیة خوب و سالم باید :

1- خوردن غذاهای آماده در خارج از خانه و خوردن نوشابه های شیرین مخصوصاً در مدارس، حذف گردد.

2- تبلیغات غذایی مخصوصاً برای کودکان در رادیو و تلویزیون متوقف گردد.

3- شرایط مناسب فعالیت و ورزش و حرکات سالم برای کودکان، چه در مدارس و چه در محله ها و مناطق مختلف فراهم و در دسترس آنها قرار گیرد.

اضافه کردن مواد طبیعی یا مصنوعی به غذای کودکان

* کارخانه های تولید کنندة مواد غذایی، مواد طبیعی یا مصنوعی به غذاهای کودکان اضافه می کنند تا رنگ، بو و طعم غذا را تغییر دهند. اضافه کردن این مواد به غذاها، برای سلامت کودکان ضرر دارد. تخمین زده می شود که تعداد 3000 مادة افزودنی برای تغییر رنگ، بو و طعم غذا وجود دارد و به غذای کودکان اضافه می گردد. کودکان مخصوصاً در معرض خطر این مواد هستند، زیر مغز آنها هنوز تکامل نیافته است. بعضی از این مواد موجب کاهش دو پامین و نوراپی نفرین مغز می شوند و در نتیجه کودک دچار فعالیت بیش از حد می گردد. اگر کودک شما پس از خوردن یک بطری کولا یا غذاهای رنگی (آب میوه های رنگی، بیسکویت ها، شکلاتها، سس ها) پرخاشگر و فعالیت بیش از حد دارد مربوط به مواد رنگی است که در آن کولا یا غذاهای رنگی وجود داشته است 

 

کودک دچار اختلال رفتاری ناشی از خوردن مواد رنگی که به نوشابه، شکلاتها، بیسکویتها اضافه می گردد، شده است، به همین جهت است که در هر گردهم آیی کودکان (جشن ها و تولدها) بعد از خوردن این مواد حداقل یک یا دو کودک دچار حرکات و اعمال  غیر طبیعی می کردند و اشک ریزی به وجود می آید.

* ماده نیتریت که به بعضی از غذاها (پنیر، گوشت) اضافه می کنند، موجب سردرد و امکان پیدایش سرطان در کودک می گردد.

* شیرین کننده ها که به نوشابه ها اضافه می کنند، موجب می شود که تریپتوفان که برای مغز ضرور دارد تا خلق و خوی کودک طبیعی گردد، کم شود و موجب فعالیت بیش از حد و رفتار خشن کودک می گردد 

* مواد رنگین نیز موجب آلرژی در دستگاه تنفسی (آسم) و در پوست (کهیر، ورم لبها و ورم پوست) و زخمهایی در دهان می گردد. مواد رنگی ممکن است موجب اختلال دستگاه گوارش و تجمع مایع در مفصل کودک گردد.

پدر و مادرها باید سعی کنند مواد غذایی سالم که مواد رنگی و شکر کم داشته باشد در اختیار کودکشان قرار دهند تا کودک دچار مشکل رفتاری نگردد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات