top
ورزش و فعالیت بدنی و رابطة آن با تندرستی در دوران نوجوانی و جوانی

ورزش و فعالیت بدنی و رابطة آن با تندرستی در دوران نوجوانی و جوانی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: ورزش و فعالیت بدنی در دوران نوجوانی و جوانی، موجب افزایش تودة عضلانی بدن و کاهش چربی و در نتیجه کاهش بیماریهای عروق کرونر قلب می گردد.

ورزش و فعالیت بدنی و رابطة آن با تندرستی در دوران نوجوانی و جوانی

ورزش و فعالیت بدنی در دوران نوجوانی و جوانی، موجب افزایش تودة عضلانی بدن و کاهش چربی و در نتیجه کاهش بیماریهای عروق کرونر قلب می گردد. بیماریهای عروق کرونر، همة نوجوانان را مخصوصاً آنهایی که وزن اضافی دارند یا مبتلا به چاقی هستند را در معرض خطر قرار می دهد. ورزش و فعالیت بدنی خوشبختانه موجب کاهش فشار خون می گردد. ورزش و فعالیت بدنی نیز اثر مهمی در رشد و تقویت توده های استخوانی بدن دارد و قدرت عمل اسکلت بدن را در تمام عمر افزایش می دهد

آمارها و مطالعات در کشورهای اروپایی نشان می دهد که :

* حدود 50 درصد نوجوانان 12 تا21 ساله به طور منظم ورزش می کنند و فعالیت بدنی دارند.

* نوجوانان دختر، کمتر از پسران به ورزش رو می آورندو فعالیت بدنی کمتری دارند.

* هر چه نوجوان دختر و پسر بزرگتر می شوند، علاقة آنها به ورزش و فعالیت بدنی کمتر می شود.

* شرکت نوجوانان در کلاسهای آموزشی ورزش و فعالیت بدنی، در سالهای اخیر کاهش یافته و از 42 درصد به 25 درصد رسیده است.

فقط 19 درصد نوجوانان دبیرستانی، روزانه 20 دقیقه یا بیشتر ورزش می کنند.

* اطلاعات و آمار  از علاقمندی نوجوانان و جوانان به ورزش در کشور مادر دسترس نیست و به نظر می رسد همین روند فوق در کشور ما وجود داشته باشد.

 

 ورزش و فعالیت بدنی موجب افزایش توده عضلانی و کاهش چربی و اندام موزون که خواستة دختران و پسران است، می گردد.

با توجه به اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در دوران نوجوانی و جوانی و نقش آن در حفظ تندرستی در تمام عمر، همة مراکز آموزشی، پزشکان و جوامع بهداشتی و همچنین پدر و مادرها باید نوجوانانشان را به ورزش و فعالیت بدنی تشویق و ترغیب کنند. اگر والدین، خود آمادة ورزش کردن باشند، در تشویق و ترغیب نوجوانشان بسیار موثر است. مقامات بهداشتی امریکا چنین توصیه کرده اند :

* هر نوجوان و جوانی باید ورزش کند و فعالیت بدنی داشته باشد. به طور مثال 15 دقیقه بدود یا 30 دقیقه راه برود یا 45 دقیقه والیبال بازی کند و ... بهتر است ورزش و فعالیت در تمام روزهای هفته انجام گیرد.

* ورزش و فعالیت بدنی همیشه و مخصوصاً در دوران نوجوانی باید طوری ترتیب داده شود که توأم با لذت و شادی باشد.

* به نوجوانان و جوانان باید کمک شود تا اعتماد به نفس پیدا کنند که از نظر جسمی و بدنی قادر به ورزش کردن و فعالیت بدنی هستند و با این کار اندام و بدن آنها موزون و زیبا می گردد.

* به نوجوانان و جوانان باید کمک کرد که اگر موانعی برای انجام ورزش برای آنها وجود دارد، بر طرف گردد.

* اگر نوجوان یا جوانی  در هنگام ورزش دچار خستگی و بی حالی زودرس یا اختلال تنفسی می گردد باید به پزشک مراجعه کند. پزشک با توجه به سن و سابقه نوجوان و در صورت لزوم آزمایشهای خونی و آزمایشهای ریه و قلب از چگونگی اعضای مهم حیاتی نوجوانان آگاه می گردد و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد باید توسط متخصصین درمان و مشکل کودک بر طرف گردد.  پدر و مادر باید تا زمانی که مشکل کودک مشخص نشده است و درمان نگردیده از ادامه ورزش نوجوان جلوگیری نمایند.

* پدر و مادرها باید برای نوجوانان و جوانان که ورزش می کنند بر حسب نوع و شدت ورزش غذای کافی و سالم در اختیارشان قرار دهند  تا انرژی که از این راه از دست می دهند به بدنشان برسد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات