top
مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

بواسیر یکی از مشکلات شایع در میان زنان باردار است. اگرچه این بیماری در میان دختران مجرد و زنانی که باردار نیستند نیز شایع است با این حال معمولا حاملگی موجب تشدید این مشکل می‌شود.

مراقبت های بارداری

 

بواسیر یکی از مشکلات شایع در میان زنان باردار است. اگرچه این بیماری در میان دختران مجرد و زنانی که باردار نیستند نیز شایع است با این حال معمولا حاملگی موجب تشدید این مشکل می‌شود. علت ایجاد چنین مشکلی بزرگ شدن رگ‌های خونی در انتهای روده بزرگ و معقد است. افزایش جریان خون در نواحی اطراف رحم و لگن به علت فشار رحم موجب گشاد شدن عروق می‌شود. معمولا شدت این عارضه در انتهای دوره بارداری بیشتری می‌شود و در حاملگی های بعد نیز افزایش می‌یابد.

 

علایم بواسیر عبارت اند از: احساس خارش، درد و زخم مقعد و گاهی خون ریزی بعد از دفع مدفوع. فشار آوردن و زور زدن به هنگام دفع مدفوع، فشار مضاعفی بر روی رگ‌های خونی می‌آورد که باعث بزرگ شدن و احتمالا بیرون زدن آنها از مقعد می‌شود و بعد از اجابت مزاج ممکن است، موجب خون ریزی و خارش شود. این خون ریزی، آسیبی به بارداری نمی‌رساند، اما در صورت تداوم می‌تواند خطرناک باشد.

 

اگر بواسیر شما بسیار دردناک است بهتر است به یک متخصص روده و مقعد یا یک جراح عمومی مراجعه کنید. زور زدن در مرحله دوم زایمان موجب تشدید بواسیر یا به وجود آمدن آن می شود؛ ولی در اکثر مواقع بواسیر بعد از زایمان از بین می‌رود.                                                 

نشستن در آب گرم: لگن یا وان را پر از آب گرم کرده و روزی چند بار در آن بنشینید.             

                       

قطره گیاهان قابض: یک تکه پنبه تمیز را به قطره یکی از گیاهان قابض مانند هاماملیس یا MGآغشته کرده و به منطقه مقعد بمالید. مرتب پنبه را عوض کنید . قطره MG و گاه هاماملیس در غالب داروخانه ها موجود است و بدون نسخه عرضه می‌شود.

 

استفاده از یخ:برای تسکین تورم ، روزی چند مرتبه کیسه یخ یا کمپرس سرد روی مقعد بگذارید.                                                                                                      

منطقه مقعد را پاکیزه نگاه دارید: استفاده از کاغذ توالت های مرطوب، راحت تر از کاغذ توالت های خشک است. از انواعی استفاده کنید که معطر نبوده یا دارای الکل نیستند یا از باندهای طبی استفاده نمائید که اختصاصاً برای افراد دچار هموروئید تهیه شده اند.                                                                             

پرهیز از نشستن به مدت طولانی: نشستن سبب وارد آمدن فشار بر وریدی‌های مقعد و راست روده می‌گردد. اگر می‌توانید به پهلو دراز بکشید یا بایستید. در صورتی که باید بنشینید، مرتب بین فاصله‌های نشستن بایستید.

 


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات