top
مشکلات طحال در کودکان

مشکلات طحال در کودکان

مشکلات طحال در کودکان

 

 
 
طحال عضوی در بدن هر انسان است که در قسمت بالا و سمت چپ شکم واقع شده است و زیر معده قرار دارد. اگر والدین کودکی هستید که طحال خود را به هر دلیلی از دست داده است، باید مراقبت‌های بهداشتی کودک خود را افزایش دهید، زیرا فرزند شما در مبارزه با عفونت در مقایسه با دیگر کودکان که طحال دارند بیشتر دچار مشکل می باشد.
 
 
 
نقش مهم طحال تصفیه کردن خون و ذخیره سازی آن می باشد. همچنین طحال تولید گلبول های قرمز را به عهده دارد.
 
اگرچه طحال عضو مهمی در بدن می باشد، اما اگر در اثر حادثه و بیماری دچار مشکل شود، می توان بدون آن به زندگی ادامه داد.
 
اگر والدین کودکی هستید که طحال خود را به هر دلیلی از دست داده است، باید مراقبت‌های بهداشتی کودک خود را افزایش دهید، زیرا فرزند شما در مبارزه با عفونت در مقایسه با دیگر کودکان که طحال دارند بیشتر دچار مشکل می باشد.
 

 

اگر کودک شما یکی از مشکلات زیر را دارد، این مطلب را حتما مطالعه کنید:
- طحال را از بدنش خارج کرده اند.
- با ناهنجاری های ژنتیکی و نقایص مادرزادی طحال متولد شده است.
- به هر دلیلی طحال او به درستی وظایف خود را انجام نمی دهد.
 
والدین این گروه از کودکان باید بدانند که استفاده از برخی واکسن ها و آنتی بیوتیک ها، کودکشان را در برابر برخی از عفونت ها و بیماری ها مصون می دارد.
 
در صورت مشاهده علایم زیر در کودکی که دچار ناراحتی طحال است، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اقدامات درمانی اورژانسی را برای کودک انجام دهد:
- تب
- درد
- لرز
- سرفه
- گلودرد
- استفراغ
- سردرد
حتی وجود علایم جزئی مانند سرفه، آبریزش بینی، گلودرد و تب کم نیز باید توسط پزشک بررسی شود.
در صورتی که آسیب جدی طحال در کودک به درستی توسط پزشک تشخیص داده شود، طی عمل جراحی آن را برمی دارند
 
 
علت بروز اختلالات طحال در کودکان
 
 
اگر علت های زمینه ای و ارثی و ناهنجاری های مادرزادی برای بروز اختلالات طحال را در نظر نگیریم، مهم ترین علت بروز اختلالات طحال در کودکان، تروما یا ضربه ناشی از صدمات و آسیب های فیزیکی، عفونت ها و ابتلا به بیماری های ویروسی می باشد.
 
بنابراین والدین باید آگاهی های لازم را در این خصوص داشته باشند، مثلا اگر کودک پس از دعوا دچار دردهای شدید در ناحیه شکم شد، احتمال بروز آسیب به اندام های داخلی مانند طحال را بدهند.
 
همچنین والدین باید بیماری های ویروسی کودک را بسیار جدی قلمداد کنند و آن را سریعا درمان کنند.
 
علامت کودک مبتلا به اختلالات طحال
مهم ترین علامت این گروه از کودکان، کبودی های غیر معمول و بی دلیل، تپش قلب، درد پشت معده و خونریزی های بدون دلیل از بینی می باشد.
 
راه های تشخیص
پس از مراجعه به پزشک متخصص، تاریخچه بیماری های کودک بررسی می شود و پس از انجام معاینات لازم، اگر احتمال اختلالات طحال را بدهند، برای تشخیص قطعی آزمایشات لازم مانند عکسبرداری از شکم و انجام سونوگرافی باید انجام گیرد.
 
درمان
در صورتی که آسیب جدی طحال در کودک به درستی توسط پزشک تشخیص داده شود، طی عمل جراحی آن را برمی دارند و مدت زمان جراحی آن حدود سه ساعت می باشد.
 
هشدار
والدین این گونه کودکان باید نسبت به بیمار شدن کودک بسیار هوشیار باشند و مانع از قرارگیری کودک خود در معرض بیماری ها شوند، زیرا برداشتن طحال از بدن، قدرت دفاعی او را کمتر کرده و احتمال بروز عفونت ها در کودک بیشتر می شود.
 
همچنین والدین باید به محض مشاهده کوچک ترین علامت بیماری در کودک به پزشک مراجعه کنند و اقدامات درمانی را سریعا شروع کنند.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات