top
تربیت قبل از بارداری

تربیت قبل از بارداری

تربیت قبل از بارداری

با وجود اینکه روانشناسان انسان گرا معتقد به این هستند که تغییر در رفتار انسان همیشه امکان پذیر است اما در صورتی که فرد در مراحل ابتدایی رشد و حتی قبل از تولد(در رحم مادر) تحت تاثیرات منفی قرار گرفته باشد تغییر دادن رفتار های ناهنجار وی و ایجاد رفتارهای مناسب به جای آنها کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن است تا جائی که استاد سخن می فرماید: تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است.

 

از آنجا که یکی از اهداف خلقت انسان تربیت خود در راه رسیدن به کمال و عشق الهی است ، باید سعی شود تا زمینه های این رشد و کمال و باروری استعدادهای مثبت در وجود فرد فراهم شود. پس باید به عواملی که در رشد و تربیت فرد چه قبل از تولد و چه بعد از تولد موثراند توجه خاصی نمود. تربیت فرزندان از قبل تولد باید مورد توجه قرار گیرد تا آنجا که حکیمی را پرسیدند: تولد کودک از کی شروع می شود؟ گفت: بیست سال قبل از تولدش.

 

از دوران انتخاب همسر و دوران بارداری باید به نکات تربیتی آینده فرزند توجه کرد. اولین دوره تربیت در زمان قبل از تولد مربوط به مسئله انتخاب همسر است. زن و شوهر از ارکان خانواده به شمار می روند و خانواده مهم ترین نقش را در تربیت فرزند ایفا می کند؛ از این رو، اگر همسران، از لحاظ جسمی، افرادی سالم و از لحاظ روحی و معنوی، صالح و تربیت یافته باشند به جد می توان گفت بخش مهمی از تربیت فرزند، سامان یافته و تضمین شده است.

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) هم، دیگران را به این امر خطیر سفارش کرده اند و هم خود در انتخاب همسر دقت نموده اند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: انکحوا الأکفاء و انکحوا منهم و أختاروا لنطفکم (حر عاملی، 1367، ج 14، ص 29)؛ به هم شأن خود زن بدهید و از هم شأن خود زن بگیرید و برای نطفه های خود [جایگاهی مناسب] انتخاب کنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات