top
تاثیر شیر مادر در دی ان ای

تاثیر شیر مادر در دی ان ای

تاثیر شیر مادر در دی ان ای

 سیستم ایمنی بدن در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، قوی‌تر است؛‌ آن‌ها در تست‌های آی کیو نمرات بالاتری به دست می‌آورند و در مقایسه با دیگر کودکان،‌ کمتر در معرض چاقی قرار دارند.

 

حالا تحقیقات جدید خبر از یک مزیت دیگر در این کودک‌ها می‌دهد: احتمالاً «تلومرس» بلندتری دارند. تلومرس در دو انتهای «DNA» قرار گرفته و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند، مثل دو قطعه پلاستیکی که در انتهای بند کفش است و اجازه فرسوده شدن آن را نمی‌دهد.

 

با بالا رفتن سن،‌ تلومرس هم کوتاه‌تر می‌شود و کوتاه بودن آن می‌تواند فرد را در معرض بیماری‌های مزمنی مثل دیابت قرار دهد. حتی بعضی مطالعات نشان داده، بلندی تلومرس باعث طولانی‌تر شدن عمر می‌شود.

 

دانشمندان در تحقیقی جدید، گروهی از کودکان را از بدو تولد تحت نظر گرفتند و اندازه تلومرس آن‌ها را در 4 و 5 سالگی سنجیدند. نتیجه نشان داد، تلومرس کودکانی که در 4 تا 6 هفته اول تولد فقط شیر مادر خورده‌اند، به میزان چشمگیری بلندتر از آن‌هایی بود که شیر خشک،‌ آب میوه، چای یا چیزهای دیگری هم خورده بودند. هم چنین خوردن روزانه آب میوه در سال‌های اول و نوشیدن زیاد نوشابه در 4 سالگی با کوتاه شدن تلومرس در ارتباط بود.

 

نتیجه این تحقیق در «The American Journal of Clinical Nutrition» منتشر شده است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات