top
میخوای بدونی چطوری میشه وزن بچه ها رو کنترل کرد؟

میخوای بدونی چطوری میشه وزن بچه ها رو کنترل کرد؟

میخوای بدونی چطوری میشه وزن بچه ها رو کنترل کرد؟

با تولد نوزاد در همان ابتدا سؤال‌های زیادی از سوی والدین و خانواده و حتی اطرافیان مطرح می‌شود. یکی از سؤال‌ها این است که قد، وزن، اندازه دور سر نوزاد چقدر است. تازه وقتی این اطلاعات به دست می‌آید، تجزیه و تحلیل‌ها پیرامون اینکه آیا این قد و وزن طبیعی است یا نه شروع می‌شود. برای مادر تولد فرزندی با قد و وزن طبیعی به منزله به ثمر رسیدن 9 ماه تلاش است. این موضوع آنقدر مورد توجه قرار دارد که معمولا در خاطر سپرده شده یا در آلبوم یا کتاب کودک به دقت ثبت می‌شود و کمتر مادری وزن و قد نوزاد خود را فراموش کند. اما این باور دراطرافیان که اگر نوزادی با وزن بالا متولد شود نشانه سلامت کودک است باوری اشتباه است اگر بعد از مدتی این وزن کنترل نشود به یک معضل در خانواده تبدیل می‌شود.

 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی چه در زمینه وسایل نقلیه، وسایل ارتباط جمعی و سرگرمی‌های کامپیوتری و چه در زمینه صنایع غذایی و ایجاد تنوع در غذاها و میان‌وعده‌های آماده و فراوری شده، مشکل تا‌زه‌ای در رابطه با سلامتی افراد، خصوصاً کودکان و نوجوانان در حال شکل‌گیری است. اضافه‌وزن به یکی از معضلات جامعه امروز بدل شده و بدتر از همه این که کودکان ما از سنین پایین دچار آن می‌شوند و احتمال این که در آینده هم به نسل چاقی که ریسک بالای انواع بیماری‌ها را با خود دارند تبدیل شوند بالاست!در رابطه با کودکان و نوجوانان که هنوز در حال رشد هستند اولین هدف در کنترل چاقی، ثابت نگه داشتن وزن و جلوگیری از افزایش آن است، تا به تدریج با رشد قدی به اندامی متناسب برسند. شما می‌توانید با تشویق فرزندتان به داشتن تغذیه سالم و کمی فعالیت بدنی به این هدف دست یابید! وقتی افزایش وزن او کم‌کم کنترل شود، می‌توان به هدف بعدی یعنی کاهش وزن با سرعت خیلی کم فکر کرد.

 

در این راه همراهی و تشویق خانواده خیلی اهمیت دارد، و مسلماً کاهش وزن را برای فرزندتان خیلی راحت‌تر خواهد کرد!

 

بهتر است سیستم غذا خوردن سالم و فعالیت دسته‌جمعی را جزئی از زندگی کل خانواده کنید تا همه با هم به هدف سلامتی برسید و در طی این راه لذت هم ببرید!یک جوّ متفاوت و حمایت‌کننده ایجاد کنید، مشارکت خانواده خیلی مهم است و باعث می‌شود فرزندتان احساس تنها ماندن یا محرومیت نکند. همه خانواده را موظف کنید همان غذای سالم را بخورند و فست فودها را کنار بگذارید. هیچ چیز بدتر از این نیست که همه افراد خانواده از غذایی که شما دوست دارید بخورند و شما مجبور باشید غذای رژیمی بخورید. بهتر است به جای این که غذای مخصوصی برای کودک چاق خود تهیه کنید، هدفتان این باشد که همه خانواده هر شب غذاهای سالم و جدیدی را امتحان کنند. آنها را با خودتان به خرید میوه و سبزی ببرید و انتخاب مواد غذایی سالم‌تر در بین انواع غذاهای موجود در فروشگاه را به آنها آموزش دهید. نوجوانان مقدار زیادی شربت و نوشابه‌هایی که فاقد مواد مغذی و سرشار از کالری هستند مصرف می‌کنند، مثل آبمیوه‌های پاکتی. بهترین روش برای جلوگیری از چاقی ناشی از نوشیدن، این است که آب را به عنوان نوشیدنی اصلی کل خانواده در نظر بگیریم.

خیلی از ما به اندازه کافی آب نمی‌نوشیمحتی کم‌آبی نه چندان شدید هم می‌تواند منجر به سردرد یا گیجی شود. در ضمن نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه خودشان باعث دفع آب بدن می‌شوند و نمی‌توانند جای آب را بگیرند

 

می‌توانید برای بهتر شدن طعم آب و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به نوشیدن آن، کمی آبلیمو یا آب‌میوه به آب اضافه کنید.

 

تحقیقات نشان داده بچه‌ها هرچه بیشتر تلویزیون ببینند، احتمال چاقی‌شان بیشتر است

 

یکی از بهترین راههایی که به کودکتان کمک می‌کند کمتر به تماشای تلویزیون و خوردن هم‌زمان عادت کند این است که وقتی خانواده دور میز یا سفره غذا می‌نشینند، تلویزیون حتماً خاموش باشد. این روزها دیدن غذا خوردن بچه‌ها در حال تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های کامپیوتری چیز عجیبی نیست

 

غذا خوردن خانوادگی هم افراد را به هم نزدیک‌تر می‌کند و هم به بچه‌ها این فرصت را می‌دهد که با دیدن عادات غذایی شما خیلی چیزها یاد بگیرند.

 

زمان تماشای تلویزیون را برای همه، حتی خودتان محدود کنید و به جای آن در یک روز تعطیل، کل خانواده با هم فعالیت بدنی و بازی‌های دسته‌جمعی انجام دهید که حتماً هیجان‌انگیزتر هم هست. یکی از اساسی‌ترین موارد استفاده از لبنیات کم‌چرب می‌باشد.لبنیات کم چرب میزان بالایی کلسیم به بدن می‌رساند که علاوه بر این که برای رشد و افزایش قد بچه‌ها لازم است، در تحقیقات اخیر به عنوان یک عامل کمک‌کننده در افزایش سوخت وساز بدن و موثر در کاهش وزن شناخته شده است. روزی 3 لیوان شیر یا ماست کم‌چرب نیاز بدن را تامین می‌کند. فراموش نکنید مصرف بیشترِ آن می‌تواند باعث چاقی شود. درکنار لبنیات سبزیجات را فراموش نکنید.

 

همیشه تعادل را نگه دارید، سخت‌گیری و ایجاد محدودیت بیش ‌از حد، باعث می‌شود فرزندتان خسته و دلزده شود و ناخودآگاه با شما لجبازی کند. هر از گاهی در مناسبت‌های خاص به او اجازه ناپرهیزی بدهید، اگر همیشه چشمتان به بشقاب غذای او باشد و وسواس زیادی به خرج بدهید بچه‌ها را فراری خواهید کرد و نتیجه عکس می‌گیرید. سعی کنید با او دوست باشید و درکش کنید، شما هم ممکن است عاشق شکلات باشید! سعی کنید به جای محروم کردن او از خوراکی‌های دلخواهش، روش درست خوردن را به او یاد بدهید. یادتان باشد تغذیه سالم و آرامش می‌تواند در کنترل وزن فرزندتان خیلی موثر باشد. پس مراقب سلامت فرزندتان باشید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات