top
اثر غذای مادر شیرده بر دل درد نوزادان

اثر غذای مادر شیرده بر دل درد نوزادان

اثر غذای مادر شیرده بر دل درد نوزادان

به این دلیل که برخی مواد غذایی بوی شیر می دهند نوزاد دچار دل درد می شود.نوزادی که مدام گریه و بیقراری میکند، شکمش حسابی نفخ کرده و همه شیری که خورده را بالا میآورد؛ این جزو مشکلات روزانه مادران شیرده است. چون دستگاه گوارش کوچک و حساس کودکشان به هر چه که مادر خورده و وارد شیرش شده است، حساسیت نشان میدهد و از پس هضم آن بر نمیآید. البته هیچ مشکلی نیست که راه چاره نداشته باشد.زمانی، کارشناس تغدیه درباره رابطه مواد غذایی مصرفی مادر در تغییر حالات نوزاد شیرخوار میگوید: «دل درد، ناآرامی و کولیت که برخی از شیرخواران دچار آن میشوند میتواند بر اثر غذایی که مادر خورده است به وجود آمده باشد. همچنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممکن است شیرخوار را نسبت به خوردن شیر بیمیل کند.»زمانی تعدادی از این مواد غذایی را که به اعتقاد او میتواند برای نوزاد شیرخوار ایجاد مشکل کند را چنین نام میبرد: «برخی از مواد غذایی طعم و بوی شیر مادر را تغییر میدهند و احتمال دارد دلدردهای طولانی شیرخوار را به وجود آورند؛ مانند: سیر، پیاز، کلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردآلو. در ضمن مصرف زیاد هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوههای نوبرانه و کال در ایجاد اسهال و دلدرد کودکان تاثیر گذارند.»

 

 وجود چنین رخدادهایی به طور دقیق قابل پیشبینی و پیشگیری نیستند اما مادران با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی و عکس العمل فرزندشان، میتوانند تصمیم بگیرند که کدام ماده غذایی را حذف کنند یا از میزان مصرف آن بکاهند. مثلا در بعضی خانوادهها مصرف برخی مواد غذایی توسط مادر در فرزند شیرخوار ایجاد حساسیت و آلرژی میکند؛ به عنوان مثال شیر گاو، تخم مرغ، فرآوردههای گوشتی، بادام زمینی و فرآوردههای سویا از این دست مواد غذایی هستند بهتر است از برنامه غذایی مادر شیرده حذف شوند.»زمانی، کارشناس تغذیه در نهایت میگوید که مصرف بعضی از مواد غذایی از طرف مادر میتواند باعث ایجاد فعل و انفعالاتی در شیر او شود که به ایجاد حساسیت در نوزاد میانجامد. در نتیجه بعضی از علایم زیر ممکن است در کودک بروز کند:

 

- استفراغ یا بالا آوردن مکرر شیر - مدفوع کودک حالت اسهالی داشته باشد - درد شکم واضح به حدی که نفخ شکم کودک مشخص باشد یا مدام پاهای خود را در شکمش جمع کند.

 

- کودک دچار کهیر پوستی یا تورم و قرمزی صورت و دست و پا شده باشد و یا تنفس برای او سخت شده باشد یا موقع نفس کشیدن تنفس او صدا دارد. که تنگی نفس و تورم صورت بسیار اورژانسی هستند و باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات